۱۳۹۹ آبان ۲۱, چهارشنبه

چرا آمریکا قصد دارد گارد ساحلی‌اش را به دریاهای نزدیک چین بفرستد

 

شناورهای واکنش سریع گارد ساحلی ایالات متحده و فیلیپین در نزدیکی مانیل پس از انجام یک رزمایش مشترک در دریای جنوب چین در ۱۵ مه ۲۰۱۹..

شناورهای واکنش سریع گارد ساحلی ایالات متحده و فیلیپین در نزدیکی مانیل پس از انجام یک رزمایش مشترک در دریای چین جنوبی در ۱۵ مه ۲۰۱۹.

بخش انگلیسی صدای آمریکا ـ تحلیلگران معتقدند طرح آمریکا برای راهی کردن شناورهای گارد ساحلی ایالات متحده به آب‌هایی که مسیر رفت و آمد مکرر شناورهای چینی است حاکی از عزم واشنگتن برای مهار توسعه‌طلبی دریایی پکن بدون دعوت به یک مناقشه شدید است.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز ۲۳ اکتبر در بیانیه‌ای گفته بود «گارد ساحلی» برای حفاظت از منافع ایالات متحده و شرکایش در منطقه «شناورهای واکنش سریع را که به شکلی چشمگیر توسعه یافته‌اند، به طور راهبردی» در غرب اقیانوس آرام مستقر می کند. یک سخنگوی فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام روز دوشنبه گفت زمان‌بندی این مهم هنوز نهایی نشده است.

اوبراین گفته بود شناورهای گارد ساحلی هرگونه ماهیگیری غیرقانونی، گزارش نشده، و خارج از مقررات را که «حاکمیت ما و حاکمیت همسایگان ما در اقیانوس آرام را تهدید کند و ثبات منطقه را به خطر بیاندازد» کنترل خواهند کرد.

دریاسالار کارل شولتز، فرمانده گارد ساحلی ایالات متحده، در ماه اکتبر گفته بود چین با ۴۶۰۰ شناور بزرگترین ناوگان ماهیگیری در جهان را دارد و شناورهای انتظامی چین اغلب جابجایی ناوگان ماهیگیری خود را دنبال نمی‌کنند. او همچنین افزود طرح آمریکا فقط محدود به مساله ماهیگیری نیست.

کارشناسان معتقدند افزایش فعالیت های گارد ساحلی ایالات متحده به چین نشان خواهد داد که آمریکا مصمم به کنترل فعالیت‌های چین بدون خطر دست زدن به یک مناقشه ناشی از حضور نیروی دریایی آمریکا است. به شناورهای گارد ساحلی عموما به عنوان ابزار دفاعی نگاه می‌شود، در حالی که کشتی‌های نیروی دریایی مناسب اقدامات تهاجمی‌اند.

ناوهای هواپیمابر رونالد ریگان و نیمیتز متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده در یک آرایش نظامی در دریای جنوب چین. آرشیو، ۶ ژوئیه ۲۰۲۰

دولت پرزیدنت دونالد ترامپ، درگیر در یک رشته مشاجرات با چین، به عبور و مرور ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده در دریای محل اختلاف با تایوان و چهار کشور جنوب شرقی آسیا سرعت بخشیده است. کاخ سفید به بعضی از رقبای چین در این مشاجره تسلیحات می‌فروشد و همکاری های دریایی در آسیا با متحدان غرب مانند ژاپن را افزایش داده است.

به باور تحلیلگران، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، پس از ورود به کاخ سفید در سال آینده فشار را بر چین حفظ خواهد کرد.

برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان، و ویتنام با پکن بر سر حق حاکمیت در دریای جنوب چین، آبراه مورد مشاجره، رقابت دارند.

کارشناسان با اشاره به شناورهای وسیع ماهیگیری چین به عنوان «شبه نظامیان» می‌گویند دیگر کشورها عملا حضور آنها را به مثابه نمایش نیروی نظامی می بینند.