۱۳۹۹ مرداد ۳, جمعه

ترکیه در واکنش به اظهارات مکرون فرانسه را به «عدم بی‌طرفی» متهم کرد


پس از آن که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پی افزایش تنش‌ها میان ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین حفاری‌های نفتی این کشور و تحرکات اخیر کشتی‌هایش در دریای مدیترانه طی اظهاراتی خواستار تحریم ترکیه به خاطر تهدیدهایش علیه امنیت اروپا شده بود، آنکارا شامگاه پنج‌شنبه 23 ژوئیه 2020 پاریس را به «عدم بی‌طرفی» و ارتکاب خطاهای مکرر در شرق دریای مدیترانه متهم کرد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه وزارت خارجه این کشور شامگاه پنج‌شنبه خواستار «در پیش گرفتن سیاست‌های حکیمانه و عاقلانه» شده بود و در این راستا گفته «فرانسه با هر گام خطایی که در شرق دریای مدیترانه بر می‌دارد بی‌طرفی‌اش و فرصتش برای مشارکت در برقراری ثبات را از دست می‌دهد.
شایان ذکر است فرانسه پیش از این ترک امنیت خاورمیانه به دست ترکیه را خطایی بزرگ عنوان کرده بود.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پنج‌شنبه در کنفرانس خبری مشترکی با نیکوس آناستسیادس رئیس جمهوری قبرس در کاخ الیزه گفته بود:« سپردن امنیت شرق دریای مدیترانه به دست‌های طرف‌های دیگر به ویژه ترکیه خطایی بزرگ است».

امانوئل مکرون در همین راستا بر ضرورت تحت پیگرد قرار دادن طرف هایی تاکید کرد که رژیم حقوقی شرق دریای مدیترانه را نقض می‌کنند.

از سویی و در ارتباط با تحولات لیبی، رئیس جمهوری فرانسه با اظهار انتقادهای کشورش از نقش ترکیه در لیبی ضمن تاکید بر تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس و سپس دستیابی به راه حل سیاسی خواستار پیگرد کشورهایی شد که در امور لیبی دخالت کرده و باعث تشدید تنش‌ها در این کشور می‌شوند.

این تحولات در حالی است که دیدبان حقوق بشر سوریه از انتقال گروه جدیدی از مزدوران مورد حمایت ترکیه شامل صدها تن از جنگجویان اعزامی به خاک لیبی خبر داد که با این وجود تعداد مزدورانی که تاکنون توسط آنکارا به لیبی منتقل شده‌اند به 16500 نفر رسیده است.

شایان ذکر است که روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا طی ماه‌های گذشته و در پی فعالیت‌های دریایی ترکیه رکود قابل ملاحظه‌ای داشته است.

از سویی نیروی دریایی یونان روز چهارشنبه پس از اعلام «آماده‌باش» در پی فعالیت‌های ترکیه برای اکتشاف منابع انرژی، ناوچه‌هایش را در دریای اژه مستقر کرده است.

علاوه بر آن اختلافات میان ترکیه و هر کدام از یونان و اتحادیه اروپا درباره رژیم حقوقی شرق دریای مدیترانه و در سایه تلاش‌ها برای به کنترل درآوردن منابع و انجام عملیات‌های اکتشاف و بهره‌برداری از منابع گازی این منطقه سالهاست جریان دارد.

همچنین پس از آن‌که ترکیه اعلام کرده بود کشتی حفاری‌اش را برای انجام عملیات حفاری در منطقه دریایی جنوب جزیره کاستیلوریزو ارسال کرده، وزارت خارجه یونان نیز سه‌شنبه در این‌باره رسما نزد آنکارا اعتراض کرد.

علاوه بر آن ترکیه سال گذشته موافقت‌نامه‌ جدال برانگیزی را با دولت الوفاق لیبی به امضا رساند که به موجب آن حاکمیت ترکیه بر مناطق وسیعی از دریای مدیترانه گسترش یافت، اقدامی که اعتراض برخی از کشورهای اروپایی و در مقدمه آنها یونان و قبرس را در پی داشته است.

ناظران بر این باورند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با استفاده از نفوذش در میان دولت الوفاق لیبی توانسته به چنین توافق‌نامه جدال برانگیزی دست یابد.

این در حالی است که ترکیه تا پیش از این احساس می کرد که به طور ناعادلانه‌ای از سوی کشورهای رقابت کننده در منطقه، همچون یونان، قبرس و اسرائیل و از جمله آن در اجرای طرح بزرگ خطوط لوله انتقال گاز از شرق دریای مدیترانه به اروپا به حاشیه رانده شده است.