۱۳۹۹ تیر ۱۱, چهارشنبه

پادشاهی سعودی: ایران نه تنها منطقه بلکه تمام جهان را تهدید می‌کند


پادشاهی عربی سعودی سه‌شنبه 30 ژوئن 2020 در پیامی به شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره جلسه روز سه‌شنبه حول ایران، مجددا درباره خطر توسعه‌طلبی‌های تهران در منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) پادشاهی عربی سعودی در نامه‌ای به شورای امنیت تاکید کرد که هدف ایران از اقداماتش بر هم زدن ثبات نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در تمام جهان است.

پادشاهی عربی سعودی در این‌باره به اقدام ایران در ارسال تسلیحات به گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه، عراق و لبنان و گسترش تروریسم در آن کشورها استناد کرد.

در نامه سعودی همچنین آمده است که ایران به طور عمد تسلیحات را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد که تاکنون 1659 حمله به اهداف غیرنظامی انجام داده‌اند.

در این نامه پادشاهی سعودی اشاره شده که حملات شبه‌نظامیان حوثی با استفاده از موشک‌های ساخت ایران انجام شده است.

همچنین آمده است که پادشاهی عربی سعودی امیدوار است رفتار دولت ایران به سوی دولتی عادی که به قانون بین‌الملل احترام می‌گذارد، تغییر یابد.

استقبال سعودی از گزارش سازمان ملل
در همین رابطه پادشاهی عربی سعودی از گزارش سازمان ملل متحد که در آن به نقش مستقیم ایران در حملات به این کشور و از جمله آن حملات به دو تاسیسات نفتی آرامکو و همچنین هدف قرار دادن فرودگاه شهر ابها با موشک‌های کروز و پهپادها اشاره کرده، استقبال کرد.

در نامه پادشاهی سعودی همچنین آمده است که گزارش سازمان ملل انگیزه‌های خصمانه ایران علیه سعودی را به اثبات رسانده است.

پادشاهی عربی سعودی در نامه‌اش به شورای امنیت اعلام کرد که اجازه تجاوز به مرزهایش یا ضربه زدن به امنیت ملی‌اش را نخواهد داد و ابراز اطمینان کرد که شورای امنیت قادر است نقض‌های عمدی ایران که از سال 1979 تا کنون ادامه یافته را متوقف کند.

پادشاهی عربی سعودی همچنین بر ضرورت ادامه تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده بر ایران تاکید کرد.

شایان ذکر است سازمان ملل متحد پیش‌تر تاکید کرد که موشک‌هایی که سعودی با آنها در سال 2019 هدف قرار گرفته بود مشابه آنهایی هستند که در ایران ساخته شده‌اند.

از سویی رزماری دی کارلو معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد که تسلیحات و موشک‌های حرارتی کشف و ضبط شده از مبدأ ایران به مقصد یمن قاچاق شده بود.

او همچنین اشاره کرد که ایران همچنان به نقض قطعنامه ممنوعیت واردات سلاح ادامه می‌دهد.

او گفت که برخی مواد به کار رفته در ساخت موشک‌های کروز و بالستیکی که پادشاهی عربی سعودی را در پایان سال 2019 هدف قرار داده‌اند در سال 2016 و 2018 از ایران به یمن صادر شده است.

رزماری دی کارلو ضمن اعلام این‌که اطلاعات دیجیتالی موشک‌ها با نمونه‌های ساخت ایران آن مطابقت دارد، اشاره کرد که دبیرکل سازمان ملل متحد این اطلاعات را تایید کرده است.

فراخوان آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران
از سویی مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا ضمن هشدار درباره پیامدهای رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت« رفع تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده علیه ایران به بی‌ثباتی منجر خواهد شد و باید با تهدیدهای ایران علیه امنیت و صلح بین‌المللی مقابله شود».

پمپئو همچنین گفت که شورای امنیت دارای مسئولیت بزرگی برای حمایت از امنیت ملی کشورهایی است که از سوی ایران تهدید می‌‌شوند.

او همچنین افزود که « ایران هر گونه اقدامی را برای برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی جهت حمایت از حزب‌الله و حوثی‌ها »به کار خواهد برد و از سازمان ملل خواست تا تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده علیه ایران را تمدید کند.

پمپئو همچنین توضیح داد که جامعه بین‌المللی راهی که ایران در پیش‌ گرفته است را نمی‌پذیرد.

اثر انگشت ایران در حملات موشکی به سعودی
این در حالی است که نماینده بریتانیا در شورای امنیت با اشاره به این‌که موشک‌هایی که سعودی را هدف قرار داده حامل اثر انگشت ایران است، تاکید کرد که هدف قرار دادن تاسیسات نفتی سعودی اقدام علیه منابع انرژی جهان است و افزود« ایران باید فعالیت‌هایش که بی ثبات کننده منطقه است را متوقف کند».

نماینده بریتانیا همچنین افزود« ما به توافق هسته‌ای با ایران پایبندیم و نگران فعالیت‌های موشکی آن هستیم».

تهدید علیه جهان
از طرفی اتحادیه اروپا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را تهدیدی علیه جهان دانست و از تهران خواست تا به تعهدات هسته‌ای‌اش پایبند بماند.

اتحادیه اروپا همچنین گفت « از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انجام ماموریت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم» و افزود که «بازرسی نوع فعالیت‌های هسته‌ای در ایران باید ادامه یابد».

افزون بر آن مارک بکستین نماینده بلژیک در شورای امنیت بر نگرانی‌اش از ادامه فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک تاکید کرد و گفت که فعالیت‌های ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

این در حالی است که نماینده آلمان در شورای امنیت از سوی کشورش درباره پایان قطعنامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ابراز نگرانی کرد و گفت:« شورای امنیت مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است».

شایان ذکر است که سازمان ملل متحد در سایه تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران در سال 2010 تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد که به موجب آن خریداری اغلب سامانه‌های تسلیحاتی خارجی بزرگ ممنوع شده است.