۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

سیگال مندلکر: عمده اقتصاد رژیم ایران ناروشن و مرتبط با سپاه پاسداران است

                سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه داری آمریکا
آمریکا اعلام کرد بسیار بعید است که قدرتهای اروپایی بتوانند در اجرای سازوکار جدید برای تجارت با رژیم ایران به گونه‌ای عمل کنند که از پولشویی و یا تأمین مالی تروریسم جلوگیری شود و همین مسأله چشم‌انداز را برای اعمال تحریم‌های تازه آمریکا باز می‌کند.

خبرگزاری رویترز با مخابره این خبر افزود: سیگال مندلکر قائم‌مقام خزانه‌داری آمریکا در تروریزم و اطلاعات مالی گفت اینس‌تکس برای رژیم ایران مشکل خواهد بود چرا که عمده اقتصاد این رژیم ناروشن و مرتبط با نهادهایی هم‌چون سپاه پاسداران است که مورد تحریم آمریکا است. مندلکر گفت ما هرکجا فعالیت قابل تحریم ببینیم برای مقابله با آن اقدام می‌کنیم.

 رویترز نوشت: فرانسه، بریتانیا و آلمان اینس‌تکس را ایجاد کردند تا کانالی برای تجارت پایاپای با رژیم ایران باشد. اینس‌تکس تلاشی برای حفظ برخی از اقتصاد ایران از تحریم‌های فراگیر آمریکا و زنده نگه‌داشتن یک توافق اتمی می‌باشد.

سه عضو اتحادیه اروپا تلاش دارند رژیم ایران را ترغیب کنند که به تعهداتش به برجام پایبند بماند و برنامه اتمی‌اش را کاهش دهد که واشینگتن به آن بی‌اعتماد است. این سه کشور اتحادیه اروپا به ایران کمک می‌کنند تحریم‌های تجاری که واشینگتن اعمال کرده را دور بزند.

 خبرگزاری رویترز افزود: مندلکر یکی از معماران اصلی و مجریان تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران گفت برای من سؤال ایجاد شده که چگونه آنها می‌خواهند این را ممکن سازند آنهم با کشوری مانند رژیم ایران که در آن سپاه پاسداران به‌شدت درگیر اقتصاد کشور است و علاوه بر این، جنبه‌های مخفیکاری هم دارند.

 واشنگتن پیشاپیش اروپاییها را متهم کرده که تلاشهای آمریکا برای منزوی ساختن تهران را تضعیف می‌کنند.
اما با توجه به این‌که آمریکا تحریم‌های جدیدی برای فلج ساختن اقتصاد ایران معرفی می‌کند بسیاری از مقامات اروپا نگرانند که این توافق در هرصورت به‌زودی فروبپاشد.

 رویترز نوشت: مندلکر گفت تحریم‌ها را شدیداً اعمال می‌کند.
خزانه‌داری آمریکا گفته است بانک مرکزی ایران پولهایی را به حزب‌الله لبنان که واشنگتن آن را یک گروه تروریستی می‌داند ارسال کرده است.

مندلکر گفت چطور می‌شود شما در یک ساز کار ویژه تجاری با نهادی شرکت دارید که خود این نهاد از گروهی حمایت می‌کند که به سازمانهای تروریستی پولمی‌فرستد؟

مندلکر گفت ما هرکجا فعالیت قابل تحریم ببینیم برای مقابله با آن اقدام می‌کنیم.