محمد بطحایی از معلمان معترض میخواهد چون “کشور درحال جنگ است” خواستههای خود را هوشمندانهتر بیان کنند. در جریان تجمعهای اعتراضی معلمان تعدادی بازداشت شدند که به گفته وزیر آموزش و پرورش همه به جز دو نفر آزاد شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در یک نشست خبری که به مناسبت هفته معلم برگزار شد، ضمن اشاره به “مشکلات اعتباری و مالی” این وزارتخانه خاطر نشان کرد که سال تحصیلی که رو به پایان است به رغم این مشکلات “سال مفیدی” برای نظام آموزشی کشور بوده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد بطحایی شنبه ۱۵ اردیبهشت با تاکید بر ضرورت اصلاح “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” گفت: «در بخش اول که تحول در متن و محتوای آموزشی است کار بسیار دشوار است زیرا قرار است آنچه فرزندان ما آموزش میدیدند، به نسبت، تغییراتی پیدا کنند. در سند برنامه درسی ملی چرخشهای تحولی مورد اشاره قرار گرفته است.»
سیستم آموزشی ایران از سالها پیش از کمبود بودجه و سوءمدیریت رنج میبرد؛ هزاران مدرسهای که محتاج ترمیم، یا تخریب و بازسازی هستند، کمبود امکانات رفاهی و به تعویق افتادن حقوق معلمان و بازنشستگان از جمله معضلات این حوزه است که بارها به حرکتهای اعتراضی معلمان منجر شده است.
وزیر آموزش و پرورش میگوید با وقوع سیل در هفتههای نخست سال جاری ۱۵۰۰ مدرسه آسیب دیده و بر مشکلات این بخش افزوده شده است. او افزود که اندکی بیش از ۲۰۰ مدرسه در مناطق سیلزده محتاج تخریب و بازسازی هستند و بقیه مدرسهها باید تعمیر شوند.
خواستههای معلمان معترض
نشست خبری بطحایی سه روز پس از تجمع اعتراضی سراسری فرهنگیان در روز معلم برگزار شد. معلمان معترض به دعوت “شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران” مقابل ادارههای کل آموزش و پرورش استانها و شهرهای مختلف تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.
خبرگزاری ایلنا مهمترین خواستههای فرهنگیان را “بهبود سطح معیشت معلمان شاغل و بازنشسته، لغو خصوصیسازی و ارائه آموزش رایگان کیفی به همه دانشآموزان، اجرای همسانسازی حقوق بازنشستگان، پرداخت مطالبات آموزش و پرورش توسط دولت و آزادی تشکلیابی” گزارش کرده است.
بر پایه تصاویر و ویدئوهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر شده، بیمه کارآمد و فراگیر، ایمنسازی مدارس، رفع تبعیض در ساختار آموزشی و آزادی معلمان و فعالان صنفی که در حرکتهای اعتراضی قبلی بازداشت شدهاند از دیگر خواستههای تجمعکنندگان بوده است.
مطابق گزارشها تجمع اعتراضی فرهنگیان در برخی شهرها با دخالت ماموران امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده و شماری از معترضان بازداشت شدهاند.
تلاش ناکام برای به خیابان نکشیدن اعتراضها
وزیر آموزش و پرورش میگوید برای بیان اعتراضها و گلایههای فرهنگیان “فضای مناسبی” پیش بینی شده بود که معترضان از آن استفاده نکردند.
او درباره تلاش برای به خیابان کشیده نشدن اعتراضهای صنفی گفته است: «وقتی در خیابان جمع میشوند دهها آدم شر که دغدغه معلم را ندارند در کنار معلم قرار میگیرند و مطالبی را بیان میکنند که اصلا دغدغه معلم نیست و با مصالح کشور نیز همخوانی ندارد.»
به گزارش ایسنا محمد بطحایی خطاب به معلمان گفته است: «همکاران عزیزم، شرایط کشور در حال جنگ است و دشمن پشت دیوارهای خانه ما آمده و در چنین شرایط ملتهبی باید هوشمندانهتر مشکلات و خواستههای خود را بیان کنیم.»
وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفته روز پنجشنبه که معلمان معترض تظاهرات کردند به او خبر دادهاند که در برخی از شهرها عدهای که بازداشت شده بودند آزاد شدند اما در یک شهر دو نفر هنوز بازداشت هستند. او با دادن وعده پیگیری آزادی این دو بازداشتی افزود: «اما از همکارانم میخواهم با بصیرت بیشتری این کار را انجام دهند و اجازه سوءاستفاده به متخلفان را ندهند.»
سابقه اعتراضها قبل از تشدید تحریمها
منظور از “شرایط جنگی” که این عضو کابینه و دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی از آن سخن میگویند وضعیتی است که ایران پس از تشدید تحریمهای آمریکا دچار آن شده است.
با این همه بسیاری از مشکلاتی که معلمان را به اعتراض واداشته، مانند کمبود معلم و فضای آموزشی، تجهیزات ناکافی، حقوقهای عقب افتاده و عدم رسیدگی به وضعیت و مطالبات بازنشستگان، از سالها پیش از بازگشت تحریمهای آمریکا وجود داشته و مطرح بوده است.
وزیر آموزش و پرورش نیز به بسیاری از این معضلات اذعان دارد و از جمله میگوید: «میدانم معلم در کلاس با ۴۰ دانشآموز و مدرسه دو شیفته نمیتواند هم درس بدهد هم تکالیف مرتبط را در کلاس انجام دهد و این امکانپذیر نیست.»
او همچنین با اعتراف به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفته است که این وزارتخانه برای “دریافت ۵۵ هزار مجوز جذب” در حال رایزنی است “اما اینکه روی چند مجوز به توافق برسیم را نمیدانیم”.
وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در یک نشست خبری که به مناسبت هفته معلم برگزار شد، ضمن اشاره به “مشکلات اعتباری و مالی” این وزارتخانه خاطر نشان کرد که سال تحصیلی که رو به پایان است به رغم این مشکلات “سال مفیدی” برای نظام آموزشی کشور بوده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد بطحایی شنبه ۱۵ اردیبهشت با تاکید بر ضرورت اصلاح “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” گفت: «در بخش اول که تحول در متن و محتوای آموزشی است کار بسیار دشوار است زیرا قرار است آنچه فرزندان ما آموزش میدیدند، به نسبت، تغییراتی پیدا کنند. در سند برنامه درسی ملی چرخشهای تحولی مورد اشاره قرار گرفته است.»
سیستم آموزشی ایران از سالها پیش از کمبود بودجه و سوءمدیریت رنج میبرد؛ هزاران مدرسهای که محتاج ترمیم، یا تخریب و بازسازی هستند، کمبود امکانات رفاهی و به تعویق افتادن حقوق معلمان و بازنشستگان از جمله معضلات این حوزه است که بارها به حرکتهای اعتراضی معلمان منجر شده است.
وزیر آموزش و پرورش میگوید با وقوع سیل در هفتههای نخست سال جاری ۱۵۰۰ مدرسه آسیب دیده و بر مشکلات این بخش افزوده شده است. او افزود که اندکی بیش از ۲۰۰ مدرسه در مناطق سیلزده محتاج تخریب و بازسازی هستند و بقیه مدرسهها باید تعمیر شوند.
خواستههای معلمان معترض
نشست خبری بطحایی سه روز پس از تجمع اعتراضی سراسری فرهنگیان در روز معلم برگزار شد. معلمان معترض به دعوت “شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران” مقابل ادارههای کل آموزش و پرورش استانها و شهرهای مختلف تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.
خبرگزاری ایلنا مهمترین خواستههای فرهنگیان را “بهبود سطح معیشت معلمان شاغل و بازنشسته، لغو خصوصیسازی و ارائه آموزش رایگان کیفی به همه دانشآموزان، اجرای همسانسازی حقوق بازنشستگان، پرداخت مطالبات آموزش و پرورش توسط دولت و آزادی تشکلیابی” گزارش کرده است.
بر پایه تصاویر و ویدئوهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر شده، بیمه کارآمد و فراگیر، ایمنسازی مدارس، رفع تبعیض در ساختار آموزشی و آزادی معلمان و فعالان صنفی که در حرکتهای اعتراضی قبلی بازداشت شدهاند از دیگر خواستههای تجمعکنندگان بوده است.
مطابق گزارشها تجمع اعتراضی فرهنگیان در برخی شهرها با دخالت ماموران امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده و شماری از معترضان بازداشت شدهاند.
تلاش ناکام برای به خیابان نکشیدن اعتراضها
وزیر آموزش و پرورش میگوید برای بیان اعتراضها و گلایههای فرهنگیان “فضای مناسبی” پیش بینی شده بود که معترضان از آن استفاده نکردند.
او درباره تلاش برای به خیابان کشیده نشدن اعتراضهای صنفی گفته است: «وقتی در خیابان جمع میشوند دهها آدم شر که دغدغه معلم را ندارند در کنار معلم قرار میگیرند و مطالبی را بیان میکنند که اصلا دغدغه معلم نیست و با مصالح کشور نیز همخوانی ندارد.»
به گزارش ایسنا محمد بطحایی خطاب به معلمان گفته است: «همکاران عزیزم، شرایط کشور در حال جنگ است و دشمن پشت دیوارهای خانه ما آمده و در چنین شرایط ملتهبی باید هوشمندانهتر مشکلات و خواستههای خود را بیان کنیم.»
وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفته روز پنجشنبه که معلمان معترض تظاهرات کردند به او خبر دادهاند که در برخی از شهرها عدهای که بازداشت شده بودند آزاد شدند اما در یک شهر دو نفر هنوز بازداشت هستند. او با دادن وعده پیگیری آزادی این دو بازداشتی افزود: «اما از همکارانم میخواهم با بصیرت بیشتری این کار را انجام دهند و اجازه سوءاستفاده به متخلفان را ندهند.»
سابقه اعتراضها قبل از تشدید تحریمها
منظور از “شرایط جنگی” که این عضو کابینه و دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی از آن سخن میگویند وضعیتی است که ایران پس از تشدید تحریمهای آمریکا دچار آن شده است.
با این همه بسیاری از مشکلاتی که معلمان را به اعتراض واداشته، مانند کمبود معلم و فضای آموزشی، تجهیزات ناکافی، حقوقهای عقب افتاده و عدم رسیدگی به وضعیت و مطالبات بازنشستگان، از سالها پیش از بازگشت تحریمهای آمریکا وجود داشته و مطرح بوده است.
وزیر آموزش و پرورش نیز به بسیاری از این معضلات اذعان دارد و از جمله میگوید: «میدانم معلم در کلاس با ۴۰ دانشآموز و مدرسه دو شیفته نمیتواند هم درس بدهد هم تکالیف مرتبط را در کلاس انجام دهد و این امکانپذیر نیست.»
او همچنین با اعتراف به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفته است که این وزارتخانه برای “دریافت ۵۵ هزار مجوز جذب” در حال رایزنی است “اما اینکه روی چند مجوز به توافق برسیم را نمیدانیم”.