۱۳۹۷ شهریور ۳۰, جمعه

ملاقات با ام.ئی.کی : رزمندگان آزادی ایران برای تحقق تغییر رژیم تلاش می کنند


واشنگتن تایمز ۲۹/۶/۹۷ : « بقلم تاد وود – زیرنویس عکس – اعتراض کنندگان در ایران یک پرچم جمهوری اسلامی را بدنبال حمله و به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره در عراق آتش می زنند.
دیدگاه و تحلیل – در یک سفر اخیر کاری به آلبانی من دعوت شدم که از کمپ سازمان مجاهدین خلق ایران(MEK) دیدار کنم. این کمپ در 45دقیقه یی تیرانا واقع شده و در مسیر ساحلی آلبانی قرار گرفته است.

این تاسیسات حدود 3200نفر از پرسنل جنبش مقاومت ایران را در خود جای داده است و این بعد از آن است که آنها با زور و خشونت توسط دولت تحت حمایت ایران در عراق اخراج شدند. در آینده بیشتر در مورد این گروه و برنامه آن خواهم نوشت، اما امروز می خواهم فقط آنچه در اشرف 3 دریافتم را نشان دهم. اشرف 3 نامی است که ام ئی کی، بعد از اشرف اول در مرز عراق جایی که این گروه تقریبا دو دهه پیش حملاتی را بداخل ایران انجام میداد، به این کمپ جدید داده است. با خارج شدن دولت ترامپ از آنچه توافق ایران نامیده می شود، به ام ئی کی در پیشبرد تغییر رژیم در جمهوری اسلامی ایران امید جدیدی داده شده است. با توجه به تاثیرات تحریم های جدید در ترکیب با عواقب اجرای مدیریت فاسد این رژیم، اغتشاش های مدنی در سراسر این کشور گسترش یافت. ام ئی کی این را فرصتی واقعی می بینید که تغییر رژیم از داخل ایران را اعمال کند، بدون اینکه نیاز به استفاده از نیروی نظامی پرهزینه و گسترده آمریکا باشد.
با سقوط نهایی ملاها، ام ئی کی خواهان این است که نهایتا یک دمکراسی برقرار کند. با این دورنما بود که من از اشرف 3 در آلبانی دیدار کردم. این کمپ ، در درجه اول به خاطر دیدگاه رژیم از ام ئی کی بعنوان یک تهدید حیاتی، کاملا بحث برانگیز بوده است.
این موضوع منجر به این شده تا ملاها با آنچه آنرا اپوزیسیون واقعی خودش می بیند، بدون ملاحظه دست به اقدام بزند، حتی وقتی درفاصله دور در آلبانی باشد. این منجر به اقدام بمبگذاری عقیم مانده در ژوئن گذشته در گردهمایی ایران آزاد در سال 2018 در پاریس گردیده است، جایی که یک دیپلمات ایران دستگیر شد و اخیرا دو جاسوس ایرانی در واشنگتن دی سی که بدنبال هدف قرار دادن مقامات مقاومت در آمریکا بودند دستگیر و متهم شدند. عناصر اطلاعاتی ایران در آلبانی فعال شده اند و اعضای سابق ام ئی را برای برای مقاصد تبلیعاتی و اقدام جهت مخدوش کردن حیثیت این گروه نزد مردم آلبانی، استخدام می کنند این کمپ بسیار بزرگ است و در سطوح مختلفی از ساختمان سازی هستند. این گروه در مدت زمان کوتاهی که این جا بوده کار قابل تحسینی دربازتاسیس آنچه که در عراق بجای گذاشتند، انجام داده است. در این شهر کوچک هرچه شما انتظار داشته باشید موجود است از هتل محل استراحت تا محل سرو غذا تا سالن های اجتماعات تا بناهای محل اداری و کاری. در مدت کوتاهی من به رهبری این گروه در آلبانی معرفی شدم و ما در کنار یک میز در بناهای جدید الاحداث نشستیم و آشنایی پیدا کردیم. آنچه مرا ابتدائا تکان داد روی گشاده ای بود که با آن برخورد کردم.  تلاش های متعدد در مقالات انتقادی نشریات منجر به پرواز پهپادی توسط یک گروه خبری متخاصم از انگلستان شد که به احتمال زیاد توسط کسی تامین مالی شده بود که نمی خواهد ام.یی.کی در خواست خود موفق شود.
در حالیکه اعضای کمپ می دانستند که من قول داده ام فضای ذهنم باز باشد و از آن به بعد با بیشترین اشتیاق استقبال می شدم.
من سوالهای زیادی طی دو روز اقامت پرسیدم تمامی سوالها بطوری عمیق پاسخ داده شد. گاها از اعضای دیگری هم خواسته می شد که با جزییات بیشتری موضوعات را توضیح می دادند.
. راجع به زندگی در این کمپ پرسیدم راجع به کسانی که این جنبش را ترک کرده اند، حتی راجع به دخالت ادعاشده ام.ئی.کی در بحران گروگانگیری ایران در چند دهه قبل سوال کردم.
تمامی سوالات را بطور کامل پاسخ گرفتم.
درواقع به من امکان یک تور مسافرتی کامل به این کمپ داده شد. تاسیسات این کمپ براه شده است اگرچه هنوز کامل نشده است.
با توجه به اینکه کودکان ام.ئی.کی طی دهه گذشته، از عراق بیرون آورده و به اروپا و آمریکا برده شده اند اعضای بالغ آن عمدتا مسن تر هستند و گرچه من شمار زیادی از نسل جدید ام.ئی.کی از دختران تا پسران را ملاقات کردم که برخیشان جزو گروهی از کودکان بودند که از عراق در ۲۰۰۹ تخلیه شدند و تنها بعدها طی زندگی شان به خود ام.ئی.کی پیوستند.
خیلی از آنها جا پای خویشاوندانشان گذاشتند تا ادامه مبارزه علیه این رژیم را ادامه بدهند.
در این تور مسافرتی من با تاسیسات خوراکپزی قوی و تازه یی مواجه شدم که در آنجا براه شده اند. در این میان از تاسیساتی که مربوط به کلینیک پزشکی بود دیدار کردم که میزان نسبتا خوبی از تجهیزات پزشکی و کارکنان مربوطه داشت و البته با همین امکانات تلاش می کنند بیشترین خدمات را ارائه کنند. خیلی از بیماران در فازهای مختلف معالجات پزشکی شان بودند و من توانستم اتاق به اتاق آنها را ببینم. علاوه بر این که در معرض بسیاری از اماکنی که روزانه اعضا ممکن است مراجعه کنند قرار می گرفتم،‌ من این فرصت را داشتم که با حدود۵۰ نفر از اعضا ازسطوح مختلف این جنبش، برخی مسن تر و از اعضای اولیه( قدیمی) و همچنین جوانترین ها که در دسترس بودند، مصاحبه کنم .آنها همگی داستان های خاص خود را داشتند که چه چیزی باعث پیوستن آنها شده است.
بسیاری خشونت های ا نجام شده بر عزیزانشان توسط رژیم را داشتند. بسیاری اعضای خانواده هایشان اعدام شده بود. بسیار صرفاً بخاطر این که از زندگی آرام در ایران نومید شده بودند، اکنون خود را وقف تحقق تغییر برای نسل های آینده کرده بودند.
بسیاری از معاندین، ام.یی.کی را سکت توصیف کرده اند. من آنها را گروهی شیفته از افراد متعهد توصیف می کنم که زندگی خود را وقف اعتقاد به :‌ایران آزاد کرده اند. هرکدامشان درمورد مردمشان صحبت می کنند و این که چطور زندگی بهتری را برای مردم خود می خواهند. این بخصوص در میان مردان و زنان جوانی که با آنها ملاقات کردم مرسوم بود. بسیاری آثار زخم ها و جراحات از زمان خشونت در اشرف و حتی از ایران، باخود داشتند. بسیاری احساسی عمیق از درد و رنج ناشی از رویارویی با قتل و تهاجم و فریب و شکنجه رژیم داشتند. اصل مهم برای آنها این بود، مانع از آن شوند که نسلهای آینده ایران همین تجارب وحشتناک را از سر بگذرانند.
آرمان آزادی بسیار قدرتمند است و در کل اشرف ۳ رسوخ کرده است. این بالاترین ارزش در ذهن هر فرد است. چیزی است که از خود آنان بزرگترست.  بسیاری از کسانی که من ملاقات کردم عمیقاً روشنفکر و در زندگی پیشین خود موفق بودند.
آنها می توانستند هرجایی در غرب زندگی کنند ولی آنها انتخاب کردند با فدای خود به این جنبش بپیوندند. جوانترین اعضا چیزی جز رژیم نمی دانند و برای نابود کردن آن مصمم اند.من سطح تحسین آمیزی از تمرکز و اراده را دیدم.
تمامی اعضا این گروه کاری برای انجام داشتند و بطور مشخص بر روی تکمیل آن متمرکز بودند.
باهرزن و مردی که صحبت کردم دقیقاً می دانست که چرا و برای چه می جنگد و برای چه اینهمه درزندگی خود برای مبارزه با این رژیم فدا کرده است .آلبانی هیچ جای ترسی از این گروه ندارد. من هیچ سلاح یا آموزش نظامی در آن ندیدم. آنها می خواهند شهروندان خوبی در آلبانی بوده و زندگی خود را در این کشور سابقاً کمونیست بسازند. درواقع این ام.یی.کی است که باید از خشونت نگران باشد. این رژیم نشان داده است که در نابود کردن آنها هیچ توقفی نخواهد داشت. ماموران وزارت اطلاعات در آلبانی فعالند. آنها کسانی هستند که مردم عادی آلبانی باید از آن بترسند و نه از مردمی که در این کمپ می باشند. به وفور دروغ پراکنی عمدی درمورد پی .ام. او.آی یا ام.یی.کی پخش شده است . امیدوارم با اکثر آن با نوشتن تجربه شخصی ام از رابطه متقابل با مقاومت ایران، مقابله کرده باشم.
این اولین گزارش از میان بسیاری(گزارشات) درمورد این موضوع می باشد».