۱۳۹۷ مهر ۶, جمعه

تأثیر گرانی تهیه لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی



ماه مهر فرارسید و مدارس و مراکز آموزشی باز شدند. اما بسیاری از دانش آموزان که نتوانستند بخاطر گرانی سرسام آور، حداقل کتاب و نوشت افزار مورد نیازشان را تهیه کنند حتی شادی کودکانه سالهای گذشته را برای بازگشایی مدارس نداشتند.

رسانه های رژیم در روزهای پایانی شهریور به نقل از فروشندگان کتاب و نوشت افزار نوشتند:‌ خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای خرید مراجعه می‌کنند اما در نهایت به‌خاطر گرانی‌ها با چشمان گریان فروشگاه را ترک می‌کنند..... گرانی لوازم التحریر رویا‌ی دانش آموزان را بر باد می‌دهد
یک فروشنده نوشت افزار با اشاره به اینکه هر کدام از لوازم‌التحریر دو یا سه برابر افزایش قیمت داشته است، می گوید: مردم قدرت خرید و پول کافی برای خرید ندارند و فقط اجناس را قیمت می‌کنند و به دنبال نوشت‌افزار ارزان هستند، در واقع قیمت‌ها بیش از حد گران شده است.مادری می گوید: تنها یک فرزند دارم ولی با این گرانی قادر به تامین نوشت‌افزار تحصیلی فرزند خود نیستم.
رد پای این گرانی ها نیز در فساد و چپاولگری رژیم آخوندی پیدا می شود. یک رسانه رژیم می نویسد:‌ گرانی این روزهای بازار نوشت افزار، یک سرش به پتروشیمی ها وصل است. بعد از گرانی دلار، آب معدنی و محصولات غذایی و کود کشاورزی حالا فعالان بازار دلیل گرانی لوازم التحریر را هم سنگ اندازی پتروشیمی ها اعلام می کنند. این روزها تولید کنندگان نوشت افزار ناچارند ... مواد اولیه خود را از بازار آزاد و به ۲ برابر قیمت واقعیش خریداری کنند.
بررسی وضع عرضه و قیمت انواع دفتر مشق، مداد،‌پاک‌کن، خودکار و سایر اقلام نوشت‌افزار در بازار مصرف از رشد ۳برابری قیمت‌ها، کمبود برخی اقلام و افزایش عرضه محصولات قاچاق در بازار مصرف حکایت دارد.
وضعیت وخیم در بازار لوازم‌التحریر، نیازمندی‌های کودکان برای تحصیل بدلیل گرانی و تورم افسار گسیخته، ودرخواست شهریه‌های سنگین برای ثبت‌نام کودکان و دانشجویان در مدارس و مراکز آموزشی عالی، بسیاری از اقشار ضربه‌پذیر را بر آن داشته تا از ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس خودداری نمایند.
در چنین شرایطی است که سال به‌سال شمار بیشتری از کودکان و نوجوانان از آموزش محروم شده و قربانی بهره‌کشی وحشیانه می‌شوند. تخمین زده می‌شود که شمار کودکان کار به‌هفت میلیون نفر رسیده است.
ترک تحصیل فزاینده بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان به‌خصوص دختران و سرکوب و اختناق حاکم، آموزش و پرورش را به‌ناکارآیی و بن‌بست رسانده است. شمار جمعیت بی‌‌سواد و کم‌سواد به‌دست کم ۲۵ میلیون نفر رسیده است.
سوء استفاده کارگزاران رژیم از نیاز مردم تنها به گرانی نوشت افزار و کتاب محدود نمی شود، بلکه واردات کالاهای نامرغوب حتی تندرستی دانش آموزان را به خطر انداخته است.به اذعان منابع حکومتی:‌ کسانی که توان مالی چندانی ندارند، از دستفروشان، اجناس بی کیفیت و وارد شده از کشور چین را خرید می کنند و گاه هم به گفته نماینده صنف لوازم‌التحریر در اتحادیه چاپ و نشر شهرستان سنندج، این نوع لوازم التحریر بیماری های پوستی برای کودکان در پی دارد.