۱۳۹۷ شهریور ۳۰, جمعه

اختصاصی «الشرق الاوسط»: متن توافقنامه روسیه و ترکیه درباره ادلب

روزنامه الشرق الاوسط(لندن) ۲۹/۶/۹۷ : « ارسال شده توسط ابراهیم الحمیدی
مفاد توافق پوتین و اردوغان: جدول زمانبندی منطقه‌ امن در ادلب و مبارزه با تروریسم
متن توافقنامه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همتای ترک آن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص ادلب روز گذشته به دست الشرق الأوسط رسید.
این توافقنامه شامل جدول زمانبندی برای ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح در عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری شمال سوریه، تخلیه این منطقه از سلاح سنگین تا دهم اکتوبر آینده و خارج کردن تروریست‌ها از آن تا ۱۵ اکتوبر است.این توافقنامه همچنین بر احیای حمل و نقل جاده‌ای در مسیرهای( حلب-لاذقیه) و (حلب-حماه) تا پایان سال ۲۰۱۸ و عدم تغییر وضعیت ادلب تاکید کرده است.
متن توافقنامه
از آن جایی‌که جمهوری ترکیه و اتحاد روسیه براساس توافقنامه آستانه که در چهارم ماه می سال جاری منعقد شد و با ایجاد مناطق کاهش تنش در داخل سوریه، ضامن آتش بس در آن شدند. بنابراین برای بازگشت امنیت و کاهش هر چه سریع‌تر تنش در خصوص موارد زیر به توافق رسیدند:
۱_ حفاظت از مناطق کاهش تنش در ادلب و ادامه فعالیت و استحکام پست‌های دیده بانی ترکیه در این شهر.
۲_ اتخاذ تمام تدابیر لازم توسط روسیه در جهت جلوگیری از حملات نظامی به ادلب و حفظ وضعیت فعلی آن.
۳_ ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح تا عمق ۱۵ الی ۲۰ کیلومتری مرزهای شمالی سوریه.
۴_ تعیین مرزبندی‌های مربوط به خطوط دقیق منطقه عاری از سلاح از طریق رایزنی‌های بیشتر.
۵_ خارج کردن گروهک‌های تروریستی افراطی از مناطق عاری از سلاح تا ۱۵ اکتوبر آینده.
۶_ خارج کردن تمامی تانک‌ها، سیستم‌های راکت‌انداز چندگانه، توپخانه‌ها و خمپاره‌اندازهای متعلق به طرف‌های درگیر از مناطق عاری از سلاح تا ۱۰ اکتوبر سال ۲۰۱۸٫
۷_ نیروهای مسلح ترکیه و پلیس نظامی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در طول مرزهای منطقه عاری از سلاح گشت‌هایی به‌وسیله هواپیماهای بدون سرنشین خواهند داشت. به اضافه اینکه ضامن آزادی جنبش محلی و بازگشت روابط تجاری و اقتصادی خواهند بود.
۸_ احیای حمل و نقل جاده‌ای در مسیرهای( حلب-لاذقیه) و (حلب-حماه) تا پایان سال ۲۰۱۸.
۹_ اتخاذ تدابیری مطمئن برای ایجاد سیستم پایدار آتش بس در مناطق کاهش تنش. در این زمینه، فعالیت‌های مرکز هماهنگی مشترک ایران، روسیه و ترکیه تقویت خواهند شد.
۱۰_ تاکید مجدد دو طرف بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در تمامی قالب‌ها و اشکال در سوریه.
این توافقنامه در تاریخ ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۱۸ در دو نسخه به زبان‌های انگلیسی و روسی تنظیم شد که دارای حقوق قانونی یکسان هستند.
روز گذشته تعدادی از گروهک‌های مسلح این توافقنامه را رد کردند. گروهک‌های حراس الدین، انصار التوحید، انصار الله، تجمع الفرقان، جند القوقاز به همراه گروهک‌های جهادی دیگر که تحت لوای هیئت تحریر شام فعالیت می‌کنند حاضر به خارج شدن از مناطق مرزی مماس با نیروهای حکومت نشدند این مناطق از حاشیه ادلب شرقی تا حاشیه‌های ادلب جنوبی است که از حمات شمالی نیز می‌گذرد......».