۱۳۹۷ خرداد ۱۷, پنجشنبه

مقامات اروپایی می‌گویند تهدید تحریم‌های آمریكا تلاش برای نجات توافق ایران را بخطر می‌اندازد


وال‌استریت ژورنال ۱۶/۳/۹۷ : « به قلم: ویلیام هُروبین، لارنس نورمن –   ترجمه بخشهای گزیده:
مقامات ارشد اروپایی در نامه‌ای به دولت ترامپ اذعان كردند كه تلاش‌هایشان برای نجات توافق اتمی ایران از طریق حفظ تجارت و سرمایه‌گذاری‌های عمده در ایران در مواجهه با برنامة تحریم‌های آمریكا در حال فروپاشی است..
 دوشنبه، در نامه‌ای به وزیرخارجه مایك پمپئو و وزیرخزانه‌داری استیون منوچین، وزرای خزانه‌داری و خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیة اروپا گفتند كه طرح دولت ترامپ برای اعمال تحریم‌های ثانویه (قوانینی كه به واشنگتن اجازه مجازات شركت‌های خارجی بخاطر معامله با كشورهای ثالث را میدهد) زیرآب تلاش آنها برای حفظ تجارت با ایران را می‌زند.  در این نامه كه توسط وال استریت ژورنال دیده شد، وزرا می‌گویند، “تحریم‌های ثانویة آمریكا در وضعیت فعلی می‌توانند مانع از ادامة ارائه كاهش تحریم‌ها به ایران توسط اتحادیة اروپا گردد.”
این نامه رویهمرفته یك اذعان صریح توسط مقامات اروپایی است كه اتحادیة اروپا كار چندانی برای تضمین باقیماندن معاملات با ایران نمی‌تواند انجام دهد..  قبل از سال 2015، زمانیكه تحریم‌های سختی توسط غرب روی ایران اعمال میشد، برخی معاملات مانند میزان كمی واردات نفت و محصولات برای مقاصد انساندوستانه مانند صادرات دارو، اجازه داده میشد..
رئیس نهاد انرژی اتمی ایران گفت كه این كشور در حال ساخت مركز جدیدی برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته است..
در نامة روز دوشنبه، مقامات اروپایی تحریم‌های آمریكا را تهدیدی برای امنیت اروپا دانستند. “بعنوان متحد، ما انتظار داریم كه آمریكا از اقدام برای آسیب رساندن به منافع امنیتی اروپا خودداری ورزد.”  این نامه خواستار معافیت‌های گسترده برای شركت‌های اتحادیة اروپا می‌گردد كه بدنبال توافق اتمی كه در ژانویه 2016 اجرایی شد، با ایران قرارداد امضاء كرده‌اند. همچنین این نامه خواستار حفظ كانال‌های مالی با بانك مركزی ایران و دیگر وام‌دهندگانی می‌گردد كه توسط اتحادیة اروپا تحریم نشده‌اند..
وزیرخزانه‌داری فرانسه برونو لومیر گفت، “آقای منوچین از ما خواست كه درخواست‌های خود تسلیم كنیم و ما هم داریم همین كار را می‌كنیم. امیدواریم كه آمریكا یك رویكرد منطقی اتخاذ نماید تا به تجارت مشروع شركت‌های اروپایی امكان دهد ادامه یابند.”
انتظار میرود كه اتحادیة اروپا روز چهارشنبه اعلام كند كه برای به روز كردن قانون بلوكه كردن خود (قانونی كه كمتر آزمایش شده و قرار است به شركت‌های اروپایی دستور دهد كه از تحریم‌های آمریكا متابعت نكنند) اقدام می‌نماید. مقامات اذعان دارند كه این تدبیر حفاظت اندكی برای بانك‌ها و مؤسسات بزرگ اروپایی با روابط گسترده با آمریكا، ارائه می‌كند.  مقامات می‌گویند كه تلاش برای متقاعد ساختن بانك‌های مركزی برای انجام پرداخت‌های یكبارة به ایران برای واردات نفت در آینده تا بحال نتیجة چندانی بهمراه نداشته است. اتحادیة اروپا مشغول كار برای اعطای دسترسی كامل‌تر به ایران برای قرض از بانك سرمایه‌گذاری اروپایی است.
همچنین مقامات در حال بررسی افزایش خطوط اعتبار مانند برنامة 5 میلیارد یوروئی توسط دولت ایتالیا، و یا ارائه تضمین‌های اعتباری صادرات به شركت‌ها هستند. اما حتی این برنامه‌ها می‌توانند در مقابل تحریم‌های آمریكا آسیب‌پذیر باشند.
بگفتة افراد آشنا به گفتگوها، در روزهای اخیر، تلاش فزاینده‌ای جهت بررسی همكاری بانك‌ها و شركت‌های روسی، چینی و یا بین‌المللی در جریان بوده تا امكان ادامه تجارت تأمین شود. مقامات اروپایی گفتند كه پیشنهادات شامل اجازه دادن به شركت‌های اروپایی برای استفاده از شركای غیر اروپایی در سرمایه‌گذاری در ایران برای ارسال قطعات یدكی و یا بكارگیری مؤسسات روسی برای وارد كردن نفت ایران می‌باشد. اما این تلاش‌ها با نگرانی چینی‌ها و روس‌ها بر سر مواجه شدن با تحریم‌های آمریكا روبرو شده است. یك دیپلمات ارشد اروپایی گفت، “آنها خود را در وضعیتی مشابه خود ما می‌یابند.”».