۱۳۹۷ خرداد ۱۷, پنجشنبه

بریفینگ مطبوعاتی وزارت خارجه - 5 ژوئن 2018



سایت وزارت امور خارجة آمریکا ۱۶/۳/۹۷ : « سوال: در مورد ایران، آیت الله خامنه ای دستور داده است كه آماده سازیها برای غنی سازی اورانیوم باید شروع شود برای وضعیتی كه این توافقنامه هسته ای فروبریزد و وی همچنین هرگونه محدودیت در مورد برنامه موشكی ایران را رد كرد. نظر شما در این رابطه چیست؟




خانم نوئرت: در رابطه با ایران ما طبعا این گزارش را دیده ایم. وزیر همین چند هفته پیش سخنرانی سیاست خود در مورد راه به جلو با ایران را ایراد كرد. این فكر كنم در 21 می واقع شد. و وی بوضوح گفت كه ایران باید غنی سازی خود را متوقف كند و هرگز بازپردازش پلوتونیوم را دنبال نكند. ایران نباید هیچ مسیری به یك سلاح هسته ای داشته باشد.
در رابطه با آن چیزی كه شما درباره آن سوال میكنید، اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این باور باشد كه نقضی رخ میدهد، آژانس آن را به شورای حكام و همچنین به سازمان ملل گزارش خواهد داد بنابراین ما الان منتظر این هستیم اگر كه بواقع این نقض در ایران صورت گرفته باشد.
سوال: و یك گزارشی بود كه آنها قصد دارند بازرسان و دوربینها و هر چه شما دارید را از فردو حذف كنند.
خانم نوئرت: بله من این گزارش را دیده ام. ما این گزارش را امروز صبح دیده ایم. ما فقط نمیتوانیم آن را همین الان تأیید كنیم. ما در حال بررسی آن هستیم.
سوال: از زمان خارج شدن، از زمانی كه رئیس جمهور آمریكا را از (برجام) خارج كرد – شما كرسی در كمیسیون مشترك ندارید. آیا نگرانی وجود دارد كه نداشتن یك كرسی در كمیسیون مشترك به نوعی توانایی شما در گرفتن اطلاعات از آژانس بین المللی انرژی اتمی را دچار مشكل میكند؟
خانم نوئرت: من فكر میكنم ما در یك موقعیت بهتر از اینكه قبلا بودیم هستیم. ایالات متحده یك كارزار ارتباط برقرار كردن جهانی را راه اندازی كرده است كه ما گفتگوها و ملاقاتهایی با بسیاری از متحدین و شركایمان در سراسر جهان داریم. ما همین الان تیمهایی در صحنه در اروپای مركزی و شرقی داریم كه با دولتهای شریك در رابطه با مسیر به جلو در مورد ایران و بخشی از سخنرانی وزیر پمپئو و آنچه ما جمعی با هم انجام خواهیم داد تا با نفوذ شریرانه ایران در سراسر دنیا برخورد كنیم، صحبت میكنند.
سوال: من درباره گرفتن اطلاعات از بازرسان در ایران صحبت میكنم.
خانم نوئرت: خوب نگاه كنید، ایالات متحده همچنان یك قدرت جهانی فوق العاده است. من هیچ نگرانی ندارم در رابطه با اینكه آیا آمریكا قادر خواهد بود تا نوع اطلاعاتی كه نیاز دارد تا تصمیمات خود را اتخاذ كند، دریافت كند یا نكند. اكی؟
سوال: از زمانی كه موضعگیری توسط ایرانیها انجام شد، دولت فرانسه فكر كنم رئیس جمهور فرانسه عملا در قبال افزایش تنش در منطقه بدلیل غنی سازی هشدار داد. ایالات متحده بعد از خارج شدن از توافقنامه چه اهرم قدرتی دارد؟ در مورد ایران الان كه این كشور میگوید كه در اساس آنها قصد دارند غنی سازی كنند و همچنین برنامه موشك بالستیك خود را حفظ كنند.
خانم نوئرت: بعنوان یك ابرقدرت جهانی و بعنوان یك ابرقدرت اقتصادی ما میتوانیم تحریمهایی بر ایران اعمال كنیم. كشورهای دیگر دارند انتخاب میكنند كه با دولت ایران تجارت نكنند و این میزان پولی كه به این دولت میرسد را كاهش میدهد، پولی كه الزاما به مردم آن نمیرسد، علیرغم این واقعیت كه ایران تحت برجام قول داده بود كه پولی كه وارد خواهد شد وقتی كه تحریمها برداشته شوند به مردم خواهد رسید و از مردم حمایت خواهد كرد و مردم بعد از آن وضعیت بهتری خواهند داشت. خوب به نظر می آید كه مردم بعد از آن وضعیت بهتری ندارند. بنابراین ما معتقدیم كه با یك كارزار تحریم كه آمریكا میتواند ترتیب دهد و ما آن را با شركا و متحدین همین الان مورد بحث و گفتگو قرار میدهیم، كه این كار میزان پولی كه ایران در نهایت برای برنامه هسته ای خود استفاده میكند را كاهش خواهد داد.
سوال: ولی این كه پیش از این توسط وزیر اعلام شده است وقتی كه وی در بنیاد هریتج صحبت میكرد و وی گفت كه ما قصد داریم سختترین تحریمها در تاریخ را اعمال كنیم – فكر كنم وی از این عبارت استفاده كرد. ولی من درباره امروز صحبت میكنم كه ایرانیها الان شما را بیشتر به چالش میكشند و میگویند كه ما میخواهیم غنی سازی كنیم.
خانم نوئرت: شما این را میدانید؟ كشورها چیزهای زیادی میگویند. كشورها در سراسر جهان ما را تهدید میكنند آنها جنگ طلبی میكنند و ما فقط قرار نیست به هر چیزی كه از هر دولت و هر رهبری گفته میشود، پاسخ بدهیم.