۱۳۹۷ خرداد ۲۸, دوشنبه

كنفرانس مطبوعاتی مایك پمپئو همراه با وزیر خارجه كره جنوبی كانگ كیونگ وا و وزیر خارجه ژاپن تارو كونو


سایت وزارت امور خارجة آمریکا ۲۶/۳/۹۷ : « وزارت خارجه كره جنوبی، سئول 
وزیر خارجه كانگ: .. در ملاقات امروز وزیر پمپئو ما را در مورد نتیجه ملاقات سران آمریكا – كره شمالی 12 ژوئن بریف كرد. من به وی و رئیس جمهور ترامپ بخاطر موفقیت این ملاقات تبریك گفتم. ملاقاتی كه بعنوان یك نقطه عطف تاریخی به جانب خلاص شدن كامل شبه جزیره كره از آخرین باقی مانده جنگ كره ثبت خواهد شد و مسأله هسته ای كره شمالی را حل و فصل و صلح دائم در شبه جزیره كره را تضمین خواهد كرد.

موارد زیر نكات كلیدی ملاقات امروز ماست.
اول، در خصوص ملاقات سران آمریكا – كره شمالی هر سه ما از تصویب بیانیه مشترك در سنگاپور استقبال كردیم. در این بیانیه رئیس كیم بر تعهد قاطع و خلل ناپذیر خود به خلع سلاح هسته ای كامل شبه جزیره تأكید مجدد كرد در حالیكه رئیس جمهور به ارائه تضمینهای امنیتی به كره شمالی متعهد شد. این اولین بار است كه بالاترین مقام كره شمالی به رئیس جمهور ایالات متحده قول داد تا در راستای خلع سلاح هسته ای كامل شبه جزیره كره كار كند كه ما معتقدیم كه حركت سیاسی برای اقدام برای حل و فصل مسأله هسته ای كره شمالی را تقویت كرده است.
دوم، ما دركمان را به اشتراك گذاشتیم كه ملاقات سران 12 ژوئن پایان كار نیست بلكه یك شروع جدید به جانب یك شبه جزیره كره عاری از تسلیحات هسته ای و صلح آمیز است..
سوم، هر سه ما اتفاق نظر داشتیم كه ما بدون همكاری نزدیك رهبرانمان جایی كه امروز هستیم، نمی بودیم بخصوص تماس مرتب و نزدیك و اعتماد ساخته شده بین رئیس جمهور مون و رئیس جمهور ترامپ نیروی محركی بوده است كه به این ملاقات سران در سنگاپور منجر شده است و موفقیت آن را تضمین كرده است. .....
و نكته آخر، وزیر پمپئو و من بر این تأكید مجدد كردیم كه اتحاد كره جنوبی – آمریكا كه امسال 65مین سالگرد خود را جشن میگیرد، مانند همیشه مستحكم است و اینكه نیروهای ایالات متحده در كره یك نقش تعیین كننده برای بازدارندگی و صلح و ثبات در شبه جزیره كره ایفا كرده اند و همچنان ایفا خواهند كرد. .....
وزیر پمپئو: این واقعا یك افتخار است كه اینجا در سئول باشم و در كنار وزیر خارجه كانگ و وزیر خارجه كونو بایستیم. این یك لحظه فوق العاده سرفصلی در تاریخ است بعد از ملاقات سران تاریخی بین رئیس جمهور ترامپ و رئیس كیم جونگ اون. همكاری سه جانبه بین ایالات متحده، كره جنوبی و ژاپن برای اثربخشی تلاشهای ما در رابطه با خلع سلاح هسته ای كره شمالی تعیین كننده بوده است و قطعا برای فرصت فراهم شده ما برای ملاقات سران در سنگاپور كلیدی بود.
.. امروز وزیر خارجه و من در مورد نتیجه ملاقات سران رئیس جمهور ترامپ و رئیس كیم جونگ اون و اهمیت هماهنگ ماندن تنگاتنگ در طول تمام روند خلع سلاح هسته ای گفتگو كردیم..... 
جهان باید آسوده خاطر باشد كه ایالات متحده، كره جنوبی و ژاپن همچنان به محقق كردن خلع سلاح هسته ای كامل، قابل راستی آزمایی و غیر قابل برگشت كره شمالی متعهد هستند. ..
رئیس جمهور ترامپ هم این را روشن ساخته است كه اگر كیم جونگ اون خلع سلاح هسته ای كند، یك آینده روشن برای كره شمالی و مردمش وجود دارد. ..
وزیر خارجه كونو: .. این فقط آغاز یك روند چالش برانگیز اما قابل توجه برای دستیابی به هدف مشترمان – صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن از طریق برچیدن كامل، قابل راستی آزمایی و غیر قابل برگشت همه تسلیحات كشتار جمعی و همه انواع موشكهای بالستیك كره شمالی – می باشد. .....
در رابطه با تضمینهای امنیتی به كره شمالی، در بیانیه مشترك كره شمالی بر تعهد خود به خلع سلاح هسته ای كامل شبه جزیره كره تأكید مجدد كرد در حالیكه ایالات متحده متعهد به فراهم كردن تضمین امنیتی برای كره شمالی می باشد. ما درك میكنیم كه آمریكا گفتگو را با فراهم كردن تضمینهای امنیتی در حالیكه به دقت مانیتور می كند كه آیا كره شمالی گامهای واقعی بر میدارد تا تعهد خود به خلع سلاح هسته ای را انجام دهد، پیش خواهد برد. و ما همچنین می دانیم كه هیچ تضمین امنیتی تا الان داده نشده است. .....ما همچنین درك میكنیم كه ایالات متحده تعهد خود به دفاع از متحدین و تعهد امنیتی ژاپن – آمریكا را حفظ میكند و موقعیت نیروهای آمریكا در ژاپن تغییری نمیكند. در هر صورت ما میخواهیم ارتباط نزدیك با آنها را حفظ كنیم از آنجایی كه این مسائل ممكن است روی امنیت ژاپن و منطقه نیز تأثیر بگذارد.
ژاپن كماكان در پی عادیسازی روابط خود با كره شمالی مطابق با اعلامیه پیونگ یانگ ژاپن – كره شمالی از طریق حل و فصل كامل و جامع مسائل باقی مانده مورد نگرانی مانند مسائل هسته ای، موشكی و ربوده شدگان و همچنین از طریق حل و فصل گذشته تأسف بار، می باشد. ...
سوال: .. سوال دوم من برای وزیر پمپئو می باشد. آقای وزیر با همه احترامات مقتضی، بیانیه مشترك امضا شده در سنگاپور فاقد بسیاری جزئیات می باشد كه در توافقنامه های قبلی با كره شمالی وارد شده بودند. ..
و رئیس جمهور ترامپ و شما موارد زیادی اشاره كردید كه آمریكا اشتباهات گذشته را تكرار نخواهد كرد، ولی چطور شما میتوانید خلوص نیت كره شمالی را باور كنید وقتی كه آنها از روشن كردن جدول زمانی و اقدامات مشخص خلع سلاح هسته ای به شكل مكتوب خودداری میكنند؟ بنابراین آیا شما كره شمالی را باور میكنید بدلیل اینكه آنها به برخی گامهای اولیه اشاره كردند از جمله بستن سایتهای آزمایش موتور موشك؟ و چگونه شما میتوانید مطمئن باشید كه اشتباهات گذشته را تكرار نمیكنید یا حتی اشتباهات بدتری نمیكنید با اجازه دادن به كره شمالی به ادامه دادن مذاكرات بی پایان و تلاش برای گذراندن وقت؟ و آیا شما اقدامات مشخص در ذهن برای راستی آزمایی خلع سلاح هسته ای كره شمالی دارید؟ .....
وزیر پمپئو: .. آنچه در سنگاپور اتفاق افتاد یك فرصت عظیمی ایجاد كرد و وقتی كه ما به اشتباهات گذشته اشاره میكنیم این بود كه آنها كمك اقتصادی و مالی قبل از اینكه خلع سلاح هسته ای كامل اتفاق افتاده بود، ارائه می دادند. این اتفاق نخواهد افتاد. رئیس جمهور ترامپ این را نه فقط در كنفرانس مطبوعاتی خود روشن ساخت بلكه این را وقتی كه وی با خود كیم جونگ اون بود روشن ساخت كه ترتیب كار این بار متفاوت خواهد بود. این مهم است. این برای فهم موضوع محوری است.
شما این را گفتید كه میزانی ریسك وجود دارد كه زمان تمام شود و آنها تأخیر بیندازند. ما بر این باوریم كه رئیس كیم جونگ اون فوریت تنظیم وقت كامل كردن این خلع سلاح هسته ای را درك میكند اینكه وی درك میكند كه ما باید این كار را سریع انجام دهیم و اینكه كاهش تحریم – ما باید یادآوری كنیم كه اینها تحریمهای سازمان ملل هستند – اینكه برداشتن تحریم تا زمانی كه ما نشان بدهیم كه كره شمالی كاملا خلع سلاح هسته ای شده است، نمیتواند رخ دهد.....
وزیر خارجه كونو: موضع دولت ژاپن همانطور كه در اعلامیه پیونگ یانگ ژاپن – كره شمالی آمده است، این است كه ما باید راه حل جامع مسائل هسته ای، موشكی و ربوده شدگان داشته باشیم تا روابط دیپلماتیكمان را عادی كنیم و بعد از این كمك اقتصادی به كره شمالی ارائه میدهیم و موضع ما در این رابطه تغییری نكرده است. ...
سوال: .. و به وزرا كونو و كانگ آیا شما تضمینهایی از پمپئو دریافت كرده اید كه گزارش خبرگزاری مركزی كره (خبرگزاری حكومتی كره شمالی - م) غلط است كه ایالات متحده با یك رویكرد گام به گام موافقت نكرده است، رویكردی كه قبل از اینكه خلع سلاح هسته ای كامل شود، امتیازاتی داده میشود؟
وزیر خارجه كانگ: من به هدف مشتركمان كاملا اطمینان دارم، رویكرد مشتركمان و اینكه ما چطور پیش می رویم تا به خلع سلاح هسته ای كامل برسیم. به من از روز اول كار با آقای پمپئو تضمین داده شده است و بنابراین من امروز تضمین افزوده ای نیاز نداشتم. این یك پایه بنیادین است یك فرضیه قبلی كه ما با هم روی آن كار میكنیم.
وزیر خارجه كونو: ترتیبات روشن بوده است و از زمان ملاقات با وزیر پمپئو تأیید شده است، اولین ملاقات با وی در یك ماه درست بعد از این كه این موضع را بعهده گرفت، بنابراین در این رابطه بین آمریكا و ژاپن هیچ شكی وجود ندارد.