۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۸, سه‌شنبه

اولیور نورث، افسر آمریکایی که حسن روحانی در ماجرای ایران‌کنترا با او دیدار کرد رئیس لابی اسلحه آمریکا شد


مدیر لابی اسلحه در آمریکا (NRA ) اولیور نورث، یکی از اعضای شورای امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در دوران ریگان و یکی از چهره‌های کلیدی ماجرای ایران‌کنترا را به ریاست لابی اسلحه در آمریکا (NRA ) منصوب کرد. وین له‌پیر، مدیر عامل «ان آر ای» از نورث به عنوان «یک مبارز افسانه‌ای برای آزادی آمریکایی» یاد کرد.




سرگرد اولیور نورث در سال‌های دهه ۱۹۸۰ یکی از چهره‌های کلیدی ماجرای ایران‌کنترا و معامله تسلیحاتی با ایران بود. دولت ریگان در آن زمان برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان به طور مخفیانه سلاح‌هایی از زرادخانه ارتش اسرائیل را برای ایران ارسال کرد و بخشی از عواید این معامله تسلیحاتی را به مبارزه با جبهه آزادیبخش ملی ساندیتیستها یا همان کنتراها در نیکاراگوئه اختصاص داد. فارین پالسی در گزارشی با عنوان «وقتی روحانی با اولیور نورث دیدار کرد» ادعا کرد که حسن روحانی نقشی کلید در این معامله تسلیحاتی ایفا کرده بود.

روحانی که در آن سال‌ها مشاور ارشد سیاست خارجی دولت وقت ایران بود، ۲۷ مه ۱۹۸۶ در طبقه آخر هتل هیلتون تهران با الیور نورث هم‌نشین شد تا معامله تسلیحاتی سر بگیرد.

در سال ۱۳۹۳ یک گروه رسانه‌ای وابسته به سپاه پاسداران در فیلم مستندی به نام «من روحانی هستم» به ماجرای ایران‌کنترا در سال‌های جنگ و نقش حسن روحانی در این ماجرا اشاره کرد. سپاه سی دی‌های این مستند را به طور رایگان و به شکل انبوه در سراسر ایران توزیع کرد که واکنش روحانی را در پی داشت. او از توزیع‌کنندگان به عنوان «مخالفان بی‌شناسنامه» یاد کرده بود.