۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۸, جمعه

معاون فرماندهی انتظامی فارس مردم معترض شهر کازرون را «اراذل و اوباش» نامید


نیروی انتظامی: قاطعانه برخورد شد، آرامش در کازرون برقرار است
معاون فرماندهی انتظامی فارس مردم معترض شهر کازرون را «اراذل و اوباش» نامید و گفت با آنکه پلیس «خویشتن‌داری» پیشه کرد اما در همان حال «قاطعانه» هم برخورد کرد. در درگیری پلیس با معترضان در کازرون که شامگاه چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت اتفاق افتاد، پلیس چندین نفر از معترضان را کشت و زخمی کرد و ده‌ها نفر هم بازداشت شده‌اند.
وزارت کشور روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رویدادهای کازرون صرفاً در اعتراض به تقسیم این شهرستان به دو شهرستان جداگانه اتفاق نیفتاده، بلکه «ریشه در عوامل دیگری دارد». با این‌حال وزارت کشور طرح تقسیم کازرون را به تعلیق درآورده است.
کازرون روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ملتهب بود.

کازرون روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ملتهب بود.

در پی دو روز ناآرامی در شهر کازرون استان فارس، سرهنگ کاووس محمدی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس جمعه ۲۸ اردیبهشت گفت: «با حضور مقتدرانه پلیس در کازرون، آرامش و امنیت در این شهر برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد.»

محمدی تجمع‌های روزهای گذشته در کازرون را «غیرقانونی» خواند و افزود: «عده‌ای فرصت‌طلب و اراذل و اوباش قصد تخریب اموال عمومی را داشتند که پلیس با آن‌ها قاطعانه برخورد کرده است.»

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس همچنین «خویشتن‌داری» نیروهای انتظامی را ستود و گفت: «با این وجود، اجازه ایجاد ناآرامی و ناامنی به فرصت‌طلبان داده نخواهد شد.»

کازرون روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ملتهب بود. چهارشنبه گذشته اهالی کازرون در میدان شهدای شهر در اعتراض به طرح تقسیم شهرستان کازرون اجتماع کردند. مأموران امنیتی تعدادی از معترضان را بازداشت کرده بودند. گروهی از مردم شامگاه مقابل کلانتری خواهان آزادی بازداشت‌شدگان شده بودند که پلیس به طرف آن‌ها شلیک کرد. بر اساس گزارش‌های غیررسمی ده‌ها نفر کشته، مجروح یا بازداشت شدند.

پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت هم تجمع‌های اعتراضی در سطح شهر همچنان ادامه یافت. مردم به طرح تقسیم شهرستان کازرون به دو شهر جداگانه معترض‌‌اند. موضوع تفکیک دو بخش چنارشاهیجان و کوهمره نودان از کازرون و ایجاد شهرستان جدیدی با نام کوه چنار از آبان ۹۶ مطرح شد و از آن زمان تاکنون اعتراض‌هایی با مراجعه به فرمانداری و حضور در میدان شهدای کازرون شده اما به این اعتراض‌ها پاسخی داده نشده است.