۱۳۹۵ اسفند ۴, چهارشنبه

ژنرال جیمز جونز مشاور سابق امنیت ملی آمریکا: بی‌عملی در قبال رژیم اسد یک اشتباه عظیم استراتژیک بود



ژنرال جیمز جونز مشاور سابق امنیت ملی آمریکا می‌گوید سیاست اوباما که مرز سرخ خود در قبال بشار اسد را نقض کرد، یک اشتباه عظیم استراتژیک بود.





سی.ان.ان3اسفند 95: می خواهم در مورد اعزام نیروهای آمریکایی به خارج سؤال کنم که از مهمترین موضوعاتی است که مشاور امنیت ملی و رئیس‌جمهور را درگیر می‌کند. همکار ما در پنتاگون گزارش کرده است که پنتاگون ممکن است به رئیس‌جمهور توصیه کند نیروهای زمینی متعارف به شمال سوریه اعزام کند، فراتر از گروه‌های عملیاتی کوچک که اکنون در آنجا حضور دارند. آیا شما در حال حاضر چنین توصیه‌ای برای فرستادن نیروها به آن جنگ می‌کنید؟

ژنرال جیمز جونز: من باید بسا بیش از آنچه می‌دانم در مورد این‌که مأموریت چه خواهد بود و نیروها دقیقاً چه خواهند کرد بدانم. اما معتقدم زمانی که در دولت سابق آمریکا در اجرای مرز سرخ شکست خوردیم، یک اشتباه عظیم از نقطه‌نظر استراتژیک مرتکب شدیم

من از این سیاست دفاع می‌کردم که پنتاگون عملیات تخلیه مجروحان داشته باشد، عملیاتی که ما در سال 1991 در عملیات کمک به کردها در عراق داشتیم و موضوع پناهندگان را حل کردیم، منطقه پروازممنوع و تردد ممنوع ایجاد کردیم.

فکر می‌کنم حداقل مجازات بشار اسد به‌خاطر استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم، باید این می‌بود که بخشی از سرزمین او را تصرف می‌کردیم تا بتوان به موضوع پناهنده‌ها رسیدگی کرد. این ممکن بود مانع از جریان پناهندگان به اروپا شود.

بنابراین اعزام نیرو بستگی به این دارد که مأموریت چه باشد و آن نیرو چه کاری انجام دهد. پنتاگون تلاش می‌کند این موضوع را حل کند و مشتاقم ببینم به چه چیزی رسیده‌اند.

من فکر می‌کنم این اشتباه بود که خط سرخی سر موضوع مشخصی کشیده شود و بعد در دنبال کردن آن شکست بخوریم. فکر این باعث از بین رفتن اعتماد به آمریکا در این بخش مهم جهان شد.