۱۳۹۵ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

فشار از خارج، تعمیق شکاف در داخل



در حالی که بیش از دو هفته از آغاز به‌کار دولت جدید آمریکا و اعلام تغییر سیاست از سوی این دولت در رابطه با رژیم ایران نمی‌گذرد، آثار و پیامدهای آن در رژیم آخوندی، به‌وضوح قابل رؤیت است. در این واکنشها از یک سو، نگرانی و وحشت و از سوی دیگر، تشدید تضادها و شکاف درونی رژیم، کاملاً بارز است.


موضعگیریها و مطالب مهره‌ها و رسانه‌های دو باند رژیم، اگر چه ظاهراً متفاوت است، اما در عمق، هر دو باند به‌شدت وحشت‌زده و هراسانند. باند رفسنجانی روحانی ابایی از نشان‌دادن وحشت خود ندارند، اما باند خامنه‌ای عمدتاً تلاش می‌کند با وارونه‌گویی و به ضرب رجزخوانیهای پوچ، صورت خود را سرخ نگه‌دارد. آنها از یک سو می‌خواهند وانمود کنند که چیزی عوض نشده و اوباما و ترامپ دو قرائت از یک متن و یک سیاست هستند.

در همین رابطه، تلویزیون رژیم (15بهمن) گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا با ادبیاتی شبیه اوباما گفت هیچ‌گونه گزینه‌یی در ارتباط با ایران از روی میز حذف نشده است».

حسن روحانی هم گفت: «سالهاست که مسئولان آمریکایی‌ می‌گفتند و شعار می‌دادند که ما با دولت ایران مخالفیم… این مرد (ترامپ) پرده دروغین را برداشت». (از سخنرانی روحانی در مراسم ”روز ملی فناوری فضایی“ ـ سایت حکومتی انتخاب 13بهمن 95)

اما سکوت ذلت‌بار خامنه‌ای، بیش از هر سخنی، وحشت رژیم را برملا می‌کند. شماری از رسانه‌های رژیم، برای پوشاندن این سکوت، به تیتر کردن حرفهای کهنه خامنه‌ای متوسل شده‌ و نوشته‌اند: «و اکنش کانال تلگرامی رهبری به اعمال تحریمهای جدید از سوی آمریکا»!

اما در مراجعه به این کانال تلگرامی مشاهده می‌شود که در آن، جملاتی از خامنه‌ای به تاریخ ۱۹دی‌ماه، نقل شده که هیچ ربطی به تحریمهای جدید و دولت ترامپ ندارد، بلکه خامنه‌ای با ایما و اشاره می‌خواهد بگوید دولت اوباما هم مثل دولت بوش بوده است!

در راستای همین تلاش رقت‌بار برای لاپوشانی سکوت ذلت‌بار، در سایت شخصی خامنه‌ای این جمله درج شده است: «روایت رهبر انقلاب از توصیه وزیر خارجه پیشین آمریکا به دولت بعدی بابت حفظ تحریمها و امتیازگیری! دشمن دشمن است دیگرچشمت را باز کن تا بببنی! سرت را در برف کنی نمی‌بینی!». (نتخاب ۱۵/۱۱/۹۵)

برخی مهره‌های خامنه‌ای برای جبران سکوت و انفعال ولی‌فقیه شاخ شکسته ارتجاع، به قدرت‌نمایی پوشالی متوسل شده‌اند؛ ولایتی مشاور خامنه‌ای می‌گوید «به فعالیتهای موشکی خود با قدرت ادامه خواهد داد».

و پاسدار سلامی می‌گوید: «دشمنان اگر از قدرت موشکی ما می‌ترسند، به پناهگاه بروند».

و یکی دیگر از سرکردگان پاسداران نیز، در صحنه یک مانور موشکی گفت: «اگر دشمن دست از پا خطا کند موشکهای ما غرش‌کنان بر سر آنها فرود می‌آید». (پاسدار حاجی‌زاده سرکرده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران ـ خبرگزاری تسنیم 16بهمن)

جالب این‌که اولاً موشکهای استفاده شده در این مانور که قرار بود غرش کنان بر سر آمریکاییها فرود آیند، موشکهای کوتاه برد (60 ـ 70کیلومتری) بود؛ ثانیاً ، این مانور در همان منطقه آزمایش موشک بالستیک در سمنان برگزار شد، تا به نوعی بر آزمایش موشک بالستیک در همین منطقه، سرپوش بگذارد.

باند رفسنجانی روحانی هم در برابر تهدیدهای مقامهای دولت جدید آمریکا، اگر چه تلاش می‌کنند خود را از تک و تا نیندازند، اما حرف روحانی که پیوسته و در هر سخنرانی و صحبتی آن را تکرار می‌کند، برجام است و این‌که مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی با مدل و الگوی برجام قابل حل است.

از سوی دیگر باند رفسنجانی روحانی تلاش می‌کنند آزمایش موشکی اخیر رژیم را رفع و رجوع کنند، یا آن را به گردن باند رقیب بیندازند و در عین‌حال قسم و آیه می‌خورند که رژیم از این آزمایش قصد بدی نداشته و دست از پا خطا نخواهد کرد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی در حساب توییت خود در پاسخ تهدیدهای مقامهای دولت آمریکا نوشت: «ایران تحت‌تاثیر تهدیدها قرار نمی‌گیرد… ما هیچ‌گاه شروع کننده جنگ نیستیم» معنی واضح آن این است که دست از پا خطا نخواهیم کرد، ظریف در جمله دیگری از توییت خود، این منظور را روشنتر بیان کرده و نوشت: «ما هیچ‌گاه از سلاحهای خود علیه دیگری استفاده نخواهیم کرد، ببینیم کسانی که از توان موشکی ما شکایت می‌کنند آیا حاضرند همین حرف را تکرار کنند؟». وی به این ترتیب از دولت آمریکا درخواست کرد که از توان موشکی‌اش علیه رژیم استفاده نکند.

پس از هراس و وحشت، وجه بارز دیگر در واکنشهای رژیم، تشدید تضادها و تعمیق شکاف میان دو باند حاکم است. باند خامنه‌ای، دولت روحانی و ضعف و ذلت آن در برجام را باعث جری شدن آمریکا می‌دانند. وطن امروز (16بهمن) نوشت: «ما هر چه می‌کشیم از خودمان می‌کشیم و از ساده‌لوحی و شامورتی‌بازی در عرصه‌های بسیار حساس! از ژست‌های توخالی بالکنهای هتل‌های ژنو و از عجله احمقانه برای مهیا کردن شرایط سر دادن کوس «منم من، ناجی ملت ایران از سایه شوم و منحوس جنگ» فریادی که امروز باید به این تبدیل شود «منم من، سنگ تیپا خورده رنجور» و صدالبته تیپا خوردن نه از روزگار ترامپ، بلکه از روزگار باراک اوباما شروع شد».

کریمی قدوسی از مهره‌های اطلاعاتی باند خامنه‌ای با اشاره به این‌که «برخی از مسئولان با برگزاری رزمایش موشکی مخالفت می‌کنند؛ گفت: «اگر در برابر دشمن کوتاه بیاییم دشمن گستاخ‌تر شده و جسورتر می‌شود، باید اقتدار دفاعی خودمان را به رخ دشمن بکشانیم». (خبرگزاری سپاه پاسداران-فارس_ 15بهمن)

در مقابل رسانه‌های وابسته به باند رفسنجانی روحانی، باند رقیب را که با آزمایش موشکی خود رژیم را به مخمصة جدیدی دچار کرده، مورد شماتت قرار می‌دهند. یکی از روزنامه‌های این باند، باند خامنه‌ای را به «آنهایی که سنگی در ته چاهی می‌اندازند و کسانی‌که چوپ در لانه زنبور می‌کنند، » تشبیه کرد. روزنامه حکومتی قانون (13بهمن)

بالا گرفتن جنگ و جدال دو باند بر سر تهدیدهای دولت آمریکا، خود به عامل جدیدی در تشدید وحشت رژیم تبدیل شده است. آخوند خاتمی امام جمعه موقت خامنه‌ای در تهران (15بهمن) هشدار داد: «بعضی چنان انتقاد می‌کنند که خروجیش این است که نظام زیر سؤال برود، این ناامیدی ایجاد می‌کند».

هنوز زود است که بتوان گفت که رژیم بر سر دو راهی تسلیم در برابر تهدیدهای آمریکا، یعنی تن‌دادن به برجام‌های 2 و 3 و 4 و… یا ایستادگی و له شدن زیر فشارها کدام راه را در پیش می‌گیرد؛ اما این دو راهی است که هر دو به یک مقصد می‌انجامند.

برگرفته از سايت مجاهدين خلق ايران