۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

اعتراض وزیر اقتصاد آلمان به نقض حقوق‌بشر در ایران و لغو سفر به تهرا




وزیر اقتصاد آلمان و مشاور آنگلا مرکل نقض حقوق‌بشر در ایران را مورد اعتراض قرار داد و سفر برنامه‌ریزی شده خود را به تهران که قرار بود روز دوشنبه 13اردیبهشت انجام شود، لغو کرد.


خبرگزاری رویتر روز یکشنبه 12اردیبهشت به‌نقل از مقامهای آلمانی از لغو سفر زیگمار گابریل وزیر اقتصاد این کشور به تهران خبر داد و گفت: وزیر اقتصاد بیمار شده است و سفر خود را به ایران لغو کرده است.

این مقام آلمانی به جزئیات بیماری وزیر اقتصاد آلمان اشاره نکرد. وی گفت هیچ تاریخی برای سفر گابریل به ایران مشخص نشده است.

از سوی دیگر رادیو بین‌المللی فرانسه با عنوان ”انتقاد جانشین صدراعظم آلمان از حقوق‌بشر در ایران، در آستانه دومین سفر به تهران “گزارش داد: ”وزیر اقتصاد آلمان ضمن تأکید بر این نکته که شرکتهای آلمانی خواستار گسترش مناسبات اقتصادی خود با رژیم ایران هستند، از آنها خواست که هنگام سرمایه‌گذاری و یا تأسیس نمایندگیهای خود در ایران، وضعیت حقوق‌بشر در این کشور را با دقت بررسی کنند. …

این منبع افزود: ”احزاب اپوزیسیون و نهادهای مدافع حقوق‌بشر، دولت آلمان را به‌خاطر نزدیکی شتابزده با رژیم ایران مورد انتقاد قرار داده‌اند. آنها می‌گویند به‌لحاظ تضمین حقوق دموکراتیک مردم ایران و وضعیت حقوق‌بشر چیزی در ایران تغییر نکرده است که سبب شود دولت آلمان چنین شتابزده به سوی بهبود مناسبات بازرگانی خود با رژیم ایران گام بردارد“.