۱۳۹۴ اسفند ۲۶, چهارشنبه

پوتين در مقابله با خامنه اي - اسد نيروهايش از سوريه را فراخواند

 
 
بر سر آتش بس و مذاكرات در ژنو بين پوتين با خامنه – بشار اسد اختلاف جدي بروز كرده بود. خامنه اي خروجي آتش بس و مذاكرات را كنار گذاشتن اسد از قدرت ارزيابي ميكنند و لذا ابتدا تلاش كردند كه روسيه را با خود همراه كنند تا آتش بس نقض و مذاكرات شكست بخورد
ولي وقتي به اين توافق نرسيدند، در درون رژيم روسيه را به خنجر از پشت به رژيم آخوندي متهم كردند و براي ميز بهم زدن بشار اسد را جلو انداختند. تا با موضعگيريهاي بشار اسد و دولتش در مقابل آتش بس و مذاكرات جلوي خط روسيه بگيرند كه در مقابل پوتين با خروج نيروهايش خامنه اي اسد را كيش مات كرده است.

العربيه در گزارشي در مورد خروج ناگهاني نيروهاي روسيه از سوريه اين اختلاف را برجسته كرد و نوشت: یکی از دلایل به هم خوردن روابط پوتین با اسد، اظهارات بشار اسد بود که گفت: تا پاکسازی کامل سوریه از مخالفان به جنگ ادامه خواهد داد. سه روز پس از اظهارات اسد، روسیه به‌شدت از او انتقاد کرد.

 ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل‌متحد گفت: رئیس‌جمهور سوریه یا راه خروج مسالمت‌آمیز و شرافتمندانه را انتخاب کند و یا وضعیتی بسیار وخیم و بد را بپذیرد.

 العربیه 25اسفند94 افزود: ”دومین اختلاف روسها با اسد اعلام برنامه انتخابات پارلمانی از سوی اسد بود که این برنامه با قطعنامه 2254 سازمان ملل و پروسه صلح و تعیین دولت انتقالی که روسیه نیز آن را قبول کرده، در تعارض بود. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در پاسخ به اظهارات اسد گفت: هر گونه انتخاباتی در سوریه باید با توافق کلی میان اسد و مخالفان صورت بگیرد. او همچنین تأکید کرد که کشور متبوعش به همه مفاد توافقنامه‌هایی که برای حل و فصل بحران سوریه با غرب داشته در هر شرایط و مرحله‌ای پایبند خواهد بود.

 به گفته العربیه سومین اختلافی که اکنون به عقب‌نشینی ناگهانی روسیه منجر شد، سخنان غیرمسئولانه وزیر خارجه سوریه در ژنو بود که طی آن گفت: بشار اسد خط قرمز دولت سوریه است.

سخنان وی با واکنش تند آمریکا و اروپا مواجه شد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در پاسخ به سخنان ولید المعلم گفت: «اگر رژیم اسد و متحدانش فکر کنند که قادرند از صبر و شکیبایی ما سوء‌استفاده کنند و عواقب بدی برای عملکرد آنها در پی نخواهد بود، بسیار دچار توهم شده‌اند“. سه ساعت پس از این تهدید جدی جان کری، پوتین اعلام کرد که نیروهای روسیه را از خاک سوریه خارج خواهد کرد.