۱۴۰۱ اسفند ۱۵, دوشنبه

استقرار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مدارس به بهانه مقابله با مسمومیت دانش‌آموزان


بگفته والدین دانش‌آموزان، پرسنل مراکز درمانی ابراز داشتند که نیروهای امنیتی تحویل هر گونه نتایج آزمایش به خانواده دانش‌آموزان مسموم‌شده را ممنوع اعلام کرده‌اند

بنا به خبرهای رسیده به «العربیه»، بسیاری از والدین دانش‌آموزان ایرانی پیام‌هایی مبنی بر استقرار نیروهای امنیتی در مدارس به بهانه حفاظت از دانش‌آموزان برابر حملات شیمیایی دریافت کرده‌اند.

طبق این پیام‌ها، قرار است از روز دوشنبه پانزدهم اسفند تا آخر سال جاری شمسی، نیروهایی از «پلیس پیشگیری ناجا» از ساعت ۸ صبح تا ۱۴:۳۰ در مدارس مستقر شوند.

برخی والدین دانش‌آموزان مسموم‌شده نیز گفتند که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با تهدید از آنها خواسته‌اند پیرامون شرایط فرزندان خود و وضعیت نگران‌کننده مدارس کشور با رسانه‌ها مصاحبه نکنند.

در همین رابطه، بسیاری از والدین دانش‌آموزان مسمومی که به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارجاع شدند، تاکید کردند که پرسنل این مراکز نتایج آزمایش خون دانش‌آموزان را به خانواده آنها تحویل نداده‌اند.

به گفته این والدین، پرسنل مراکز درمانی ابراز داشتند که نیروهای امنیتی تحویل هر گونه نتایج آزمایش به خانواده دانش‌آموزان مسموم‌شده را ممنوع اعلام کرده‌اند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی امروز همچنین به تجمع خانواده‌های نگران در اطراف برخی مدارس گاز اشک‌آور شلیک کردند. تصاویری نیز پیشتر در رابطه با تعامل خشونت‌آمیز نیروهای لباس شخصی، منتسب به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران علیه مادران دانش‌آموزان مسموم‌ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

به گفته کاربران ایرانی فضای مجازی، حضور نیروهای لباس شخصی در اطراف مدارس همزمان با حمله شیمیایی به همان مدارس، نشانه هماهنگی میان عوامل حمله‌کننده و نیروهای لباس شخصی است.

مقامات جمهوری اسلامی از زمان آغاز هماهنگ و نظامند حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در سراسر ایران در سه ماه گذشته، هیچ فرد و یا گروهی را بازداشت و یا تحت تعقیب قرار نداده‌اند.

به گفته ناظران، قریب به اتفاق مدارس دخترانه در داخل و بیرون فضای آموزشی دارای دوربین‌های حفاظتی هستند که به‌راحتی می‌توان با بررسی آنها عامل حملات به مدارس را شناسایی و بازداشت کرد.

فعالان اجتماعی و مدنی در ایران این پرسش را مطرح کردند، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی که عامل آتش‌زدن سطل اشغال طی اعتراضات سراسری اخیر را سریعا شناسایی و دستگیر کردند، چگونه‌ نمی‌توانند عاملان حملات شیمیایی به مدارس که طی سه ماه اخیر به‌طور فزاینده روزانه به مدارس دخترانه حمله می‌کنند را بازداشت کنند.

از سویی، محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «مسیح دانشوری» تهران، شنبه در گفت‌وگو با روزنامه «هم‌میهن» با اشاره به اینکه عاملان حمله به مدارس از نوعی «گاز ترکیبی» برای مسموم‌کردن دانش‌آموزان استفاده کرده‌اند، گفت «دسترسی به گازهایی که برای مسموم‌سازی دانش‌آموزان استفاده شده، برای افراد عادی و عموم مردم امکان‌پذیر نیست.»

هاشمیان با تاکید بر جدی‌بودن مسمومیت‌ دانش‌آموزان گفت که در برخی گزارش‌ها افراد دچار بی‌حسی عضلانی یا فلج موقتی شده‌اند. به هر حال ماجرا جدی است و می‌تواند حتی تاثیرات شدیدتری مانند مشکلات کلیوی و ریوی ایجاد کند.

در آخرین گزارش‌ها، حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم اعلام کرد که از صبح امروز یکشنبه ۱۴ اسفند تاکنون، ۳۱۲ دانش‌آموز در شهرهای اهواز، رامهرمز و سربندر دچار مسمومیت شده‌اند.

این در حالی است که بیش از ۳۵ شهر روز گذشته شاهد حمله سیستماتیک با گاز سمی به دانش‌آموزان در مدارس بوده است.

با افزایش این حملات طی روزهای اخیر، بسیاری از خانواده‌ها برای حفظ جان فرزندان خود، مانع رفتن آنها به مدارس شده‌اند.

طی اعتراضات سراسری موسوم به اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، زنان و دختران به‌ویژه محیط مدارس دخترانه شاهد خیزش بی‌سابقه علیه همه مظاهر و نمادهای حکومت مذهبی ایران بود.

دختران در مدارس و خیابان شهرهای ایران، روسری به عنوان نماد حجاب اجباری را آتش زدند، علیه رهبر نظام شعار سر دادند و عکس مقامات عالی نظام را از کتاب‌های خود پاره کرده و سوزنداند.

به باور بسیاری از ناظران شرایط سیاسی و اجتماعی ایران، حملات سیستماتیک و دامنه‌دار شیمیایی علیه دختران در محیط مدارس، انتقام همزمان رژیم جمهوری اسلامی از دانش‌آموزان دختر و محیط مدارس به عنوان کانون‌های اعتراضی در اعتراضات سراسری گذشته به‌شمار می‌رود.