۱۴۰۱ اسفند ۱۱, پنجشنبه

فراخوان هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی به شناسایی عاملان سرکوب و نقض حقوق‌بشر در ایران


                      شورای حقوق بشر ملل متحد

هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل پنجشنبه ۱۱اسفند طی فراخوانی از همه افراد و گروهها خواست تا گزارشها و اسناد درباره سرکوب خشونت‌بار و بیرحمانه در زمینه «نقض حقوق بشر» توسط رژیم ایران را برای این ارگان ارسال کنند.

در فراخوان هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی آ‌مده است سرکوب بیرحمانه اعتراضات، بازداشت‌های خودسرانه، حبس، خشونت جنسی و جنسیتی، استفاده بیش از حد از زور، شکنجه، ناپدیدسازی اجباری، نقض حقوق زنان، کودکان و اقلیتها و سایر رفتارهای غیرانسانی موارد نقض فاحش حقوق‌بشر عنوان کرده است که توسط رژیم ایران صورت گرفته است.

هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی که توسط شورای حقوق‌بشر سازمان ملل تشکیل شده است در فراخوان خود از همه افراد و گروهها خواست تا گزارشات و اسناد خود در زمینه «نقض حقوق بشر» را به آدرس الکترونیکی ارسال کنند.

این هیأت هم‌چنین از مردم خواست هویت افراد مسئول، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی، مؤسسات و افرادی که در سرکوب و خشونت به هر نحوی دست داشته‌اند شناسایی، و در گزارشهای خود درج کنند.

شایان یادآوری است که در سی‌و‌پنجمین نشست ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل که روز پنجشنبه سوم آذر برگزار شد قطعنامه تشکیل هیأت حقیقت‌یاب برای ایران با ۲۵رأی مثبت، شش رأی منفی و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.