۱۴۰۰ شهریور ۱۹, جمعه

یائیر لاپید اسرائیل: تا زمانی که ایران در سوریه حضور داشته باشد این کشور بی‌ثبات خواهد ماند

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در سفر به روسیه گفت تا زمانی که ایران در سوریه حضورداشته باشداین کشور بیثبات خواهدماند.اوهمچنین برنامه هسته‌ای ایران راچالشی خطرناک در منطقه دانست.

لاپید، چهارشنبه، 8 سپتامبر، در مسکو طی اظهاراتی افزود که اسرائیل در برابر استقرار نظامی ایران در مرزهای شمالی آن دست‌بسته نخواهد ماند. او همچنین تاکید کرد که جهان باید مانع ازدستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و چنانچه در تحقق این هدف ناکام شود اسرائیل آزادی‌عمل برای مقابله با آن را برای خود محفوظ می‌داند.

سفر وزیر خارجه اسرائیل در حالی انجام می‌شود که گفت‌وگوهایی در مسکو درباره پرونده هسته‌ای ایران در جریان است. در همین راستا رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران پنج‌شنبه، 9 سپتامبر گفت که گفت‌و‌گوهای خوبی در مسکو درباره مسأله هسته‌ای ایران انجام شده است.

از سویی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام استقبال مسکو از عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی بر ضرورت ادامه این روند در جهت تحقق راه‌حلی فراگیر در خاورمیانه تاکید کرد.

لاوروف همچنین تاکید کرد که روسیه با استفاده از خاک سوریه برای حمله به اسرائیل یا هر کشور دیگری مخالف است.

شایان ذکر است که یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل روز گذشته در سفری 2 روزه وارد مسکو شده است. او طی این سفر در اولین دیدار با لاوروف همتای روسی خود گفت‌وگوهایی را درباره روابط دوجانبه، هماهنگی‌های میان دو کشور درباره سوریه و همچنین بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌دهد.

شایان ذکر است که روابط روسیه و اسرائیل اخیرا و در پی حملات هوایی تل‌آویو و حملات نسبت داده شده به این کشور در خاک سوریه که با هدف مقابله با حضور نظامی ایران در سوریه انجام می‌شود، شاهد تنش‌هایی بوده است. روسیه انجام چنین حملاتی در خاک سوریه را تضعیف کننده رژیم بشار اسد می‌داند که تحت‌الحمایه مسکو است.