۱۴۰۰ مهر ۵, دوشنبه

تورم بیش از «۵۰ درصدی» کالاهای اساسی در ایران طی یکسال

 

تازه‌ترین آمارمنتشرشده توسط وزارت صنعت،معدن وتجارت ایران ازافزایش ۴۳ در صدی قیمت انواع برنج ایرانی در مرداد ماه نسبت به زمان مشابه پارسال حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، دوشنبه، ۴ مهر ۱۴۰۰، در این گزارش، رشد قیمت برنج تایلندی بیش از ۵۰ درصد برآورد شده است. همچنین قیمت هر کیلو برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک به ترتیب از حدود ۲۶ هزار تومان در مرداد سال گذشته، به حدود ۳۸ هزار تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.

مطابق این گزارش، قیمت شکر در مرداد امسال ۶۳٫۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافته است. قیمت این محصول در هر کیلوگرم از حدود ۸۴ هزار تومان در مرداد سال گذشته به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که افزایش قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه به حدود ۲۷ هزار تومان در حالی است که نرخ این محصول در ماه مشابه سال گذشته حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

گزارش «صمت» نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۵۲٫۴ و ۳۲٫۶ درصد افزایش در مرداد امسال به حدود ۱۲۰ و ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. درحالیکه قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال گذشته به ترتیب حدود ۷۹ و ۹۸ هزار تومان بوده است.

در همین زمینه، مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در اول مهرماه گزارش داده بود که نرخ «تورم نقطه‌ای» در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۳٫۷ درصد رسیده است.

بر پایه این گزارش، در سال ۹۷ تنها سه دهک بالایی جامعه توانسته‌اند کالری موردنیاز روزانه خود را دریافت کنند. به عبارت دیگر هفت دهک جامعه، کمتر از استاندارد اعلام شده وزارت بهداشت ایران کالری مصرف کرده‌اند.

این گزارش نشان می‌داد که در مرداد امسال نسبت به سال گذشته، متوسط قیمت گوشت گاو یا گوساله حدود ۵۸ درصد، گوشت گوسفندی ۳۴ درصد و برنج ایرانی حدود ۴۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین در گروه لبنیات، شیر پاستوریزه بیش از ۶۸ درصد، دوغ حدود ۶۰ درصد و خامه نیز بیش از ۸۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت کالاها در ایران پس از اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا روند صعودی پیدا کرده و ایران را گریبان‌گیر مشکلات جدید اقتصادی و معیشتی کرده است و از این رو، آمارها از افزایش لحظه‌ای تورم در این کشور نیز حکایت دارد.

ارزیابی صندوق بین‌المللی پول از ایران این است که این کشور در سال گذشته خورشیدی پس از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در جهان داشته است و امسال نیز وضعیت کشور بدتر خواهد شد.