۱۴۰۰ شهریور ۳۰, سه‌شنبه

ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به گرجستان


«روزنامه شرق» گزارش داد که دولت گرجستان در یک «تصمیم‌ ناگهانی»، مرزهای زمینی خود را به روی خودروهای ترانزیتی ایرانی هم بسته است.

شرق، امروز، دوشنبه، ۲۹ شهریور، از ممنوع‌الورود شدن ایرانی‌ها به کشور گرجستان خبر داد و اعلام کرد که از ۲۳ فوریه ۲۰۲۰، سه روز پیش از آنکه اولین مورد ابتلا به کرونا در گرجستان تایید شود، مرزهای این کشور با ایران بسته شده و این محدودیت همچنان باقی است.

در این گزارش اشاره شده که امکان بازگشت ایرانیان مقیم گرجستان و افرادی که با داشتن گذرنامه خارجی و کارت اقامت گرجستان، همچنان پشت مرزها مانده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «ایرانیانی که با زدن دو دوز واکسن و اقامت دائم گرجستان خاک این کشور را به مقصد کشور دیگری ترک کرده‌اند و اصلا به ایران باز‌نگشته‌اند هم اجازه ورودشان به خاک گرجستان داده نشده و آنها را از فرودگاه برگردانده‌اند.»

در قسمتی از این گزارش آمده است که برخورد دولت گرجستان صرفا با اتباع ایرانی و دارندگان ملیت ایرانی صورت گرفته است.

این گزارش به از دست رفتن سرمایه ایرانیان تاکید کرده و نوشته است که به‌رغم تضمین رئیس جمهوری ایران برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در داخل کشور، شهروندان ایرانی که دارایی های خود را در گرجستان سرمایه‌گذاری کردند، حاضر به بازگرداندن سرمایه‌هایشان به ایران نیستند.

اقدام گرجستان مسبوق به سابقه بوده است

در سال ۹۷ قبل از بحران همه‌گیری کرونا، مشابه این اتفاق در گرجستان رخ داده بود.

سه سال قبل، هم‌زمان با انتخابات در گرجستان و تغییر جهت سیاست در این کشور، خبر ممانعت گرجستان از ورود اتباع ایرانی به داخل این کشور منتشر شد.

در آن‌زمان، برخی رسانه‌ها علت این برخورد دولت گرجستان را سیاسی دانسته و نوشته‌ بودند: «این روند از یک ماه پیش، پس از به‌قدرت‌رسیدن «سالومه زورابیشویلی» ـ ر‌ئیس‌جمهور جدید گرجستان‌ـ با توجه به سیاست‌های ضد‌مهاجرتی‌ او تشدید شده است».

انتشار این خبر درحالی بود که سال ۲۰۱۰ توافق‌نامه لغو ویزا برای سفر شهروندان هر دو کشور ایران و گرجستان امضا شده بود. در سال ۲۰۱۱، تعداد ۵۶ ‌هزار‌و ۳۸۶ شهروند ایرانی و در سال ۲۰۱۲، ۸۲ هزار و ۸۸۵ گردشگر ایرانی به گرجستان سفر کردند و به‌دنبال آن، ایران در رده پنجم در میان مبدأ گردشگری خارجی در گرجستان قرار گرفت. اما بعدها با پیروزی حزب رقیب و اجرای سیاست‌های ضد مهاجرتی، روابط ایران و گرجستان به سرد و توافق‌نامه لغو روادید میان این دو کشور نیز باطل شد.

افزایش مهاجرت ایرانیان به‌دلیل مشکلات اقتصادی

بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در ایران در طول چهار دهه گذشته، منجر به مهاجرت گسترده ایرانیان به خارج از کشور شده است.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد بیشتر ایرانیانی که قصد مهاجرت دارند کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان، امارات متحده عربی و ارمنستان را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند. دلیل این این انتخاب به اعتقاد کارشناسان، نزدیکی جغرافیایی، ارزان‌‌تر بودن کشورهای همسایه به نسبت کشورهای اروپایی و آمریکایی و نزدیک بودن فرهنگ این کشورها به ایرانیان عنوان شده است.

با این‌وجود، زندگی در این کشورها برای شهروندان ایرانی در طول سال‌های گذشته همواره با چالش‌هایی نیز همراه بوده است. به گفته منتقدان و مهاجران، برخی از این کشورها به‌رغم استفاده از سرمایه‌های ایرانیان، با قوانین ضد مهاجرتی به ایجاد مشکلات جدید برای ایرانیان مقیم خارج از کشور دامن می‌زنند.