۱۴۰۰ مهر ۷, چهارشنبه

سعودی :جامعه‌ بین‌المللی با نقض‌های هسته‌ای ایران مقابله کند

 شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه پادشاهی عربی سعودی از جامعه بین‌المللی خواست به مسئولیت‌های خود در قبال نقض‌های صورت گرفته از سوی ایران علیه توافق‌نامه‌ها و معاهدات بین‌المللی مرتبط با توافق هسته‌ای، عمل کند.

بن فرحان در سخنرانی مجازی خود در نشستی بلند پایه که در سازمان ملل به مناسبت روز جهانی برچیدن کامل سلاح‌های هسته‌ای برگزار شد، همچنین از جامعه بین‌المللی خواست در ازای اقدامات تنش‌‌آمیز ایران و تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور علاوه بر فعالیت‌های پژوهش و توسعه که در تناقض با ادعاهای تهران مبنی بر صلح‌‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن است، به مسئولیت‌های خود عمل کرده و با آن مقابله کند.

بن فرحان تاکید کرد که پادشاهی عربی سعودی از تلاش‌های بین‌المللی به منظور تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه و بلندمدت و همچنین اقدام برای ممانعت از دستیابی تهران به توانمندی و قابلیت تبدیل استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای به کاربرد نظامی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) بن فرحان در این سخنرانی که سه‌شنبه ۲۸ سپتامبر، با حضور عبدالله بن یحیی المعلمی، نماینده دائم ریاض در سازمان ملل متحد ایراد شد، گفت:«این مناسبت خوبی است که گرد هم آمده‌ایم تا مجددا بر اهمیت اهداف منشور سازمان ملل متحد برای حفظ امنیت و صلح بین‌المللی و همکاری برای افزایش سطح آگاهی درباره خطر و تهدیدهایی که سلاح‌های هسته‌ای علیه کل بشریت باعث می‌شود را مورد تاکید قرار دهیم.»

بن فرحان ضمن ابراز تشکر از عبدالله شاهد که ریاست این دوره از نشست را بر عهده گرفته است. برگزاری این نشست را در راستای اهداف و تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای رسیدن به جهانی عاری از سلاح هسته‌ای و تهدیدهای آن و برقراری صلح و امنیت در جهان عنوان کرد.

او گفت که پادشاهی عربی سعودی با ایمان عمیق به صلح جهانی به عنوان تنها راه برای تحقق شکوفایی، ثبات و رفاه در جهان، خواهان آن است تا همکاری‌های مسالمت‌آمیز میان کشورها و مشارکت فعال به برقراری صلح، امنیت و همزیستی میان ملل منجر شود.

او همچنین گفت که سعودی برای مسأله پیوستن ریاض به همه توافق‌نامه‌ها و طرح‌های ابتکار و معاهداتی که خواهان برچیدن کامل سلاح‌های هسته‌ای است و در تقویت صلح و ثبات بین‌المللی و کاهش خطرات احتمال شعله‌ور شدن آتش جنگ‌های با کاربری سلاح‌های ممنوع شده در قوانین بین‌المللی نقش دارد، اهمیت بسیار زیادی قائل است.

وزیر خارجه سعودی تاکید کرد که سیاست خارجه این پادشاهی مبتنی بر اصول و پایه‌های باثبات و واضحی است که بر تعامل سعودی با جامعه‌ جهانی و پایبندی آن به منشور سازمان ملل متحد، معاهدات و توافق‌نامه‌های بین‌المللی استوار است که متکی بر چارچوب رفتاری کلی کشور و دیگر جامعه‌های متمدن است.

وزیر خارجه سعودی همچنین به پیوستن کشورش به اعلامیه وین مربوط به تاثیرات انسانی سلاح‌های هسته‌ای و مشارکت آن در احداث مرکز تخصصی امنیت هسته‌ای در سایبرسدورف وین اشاره کرد که به مکملی برای توانمندی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تبدیل شد.

شاهزاده فیصل گفت که موضع پادشاهی عربی سعودی در توافق با اصل حق کشورها در استفاده از کاربردهای مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای است بدون آنکه خللی در تعهدات آنها بر طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و بندهای اساسی آن ایجاد شود.

بن فرحان تاکید کرد پادشاهی سعودی از تلاش‌های بین‌المللی برای ممانعت از دستیابی هر کشوری به سلاح هسته‌ای که نتیجه‌ای جز ناامنی و بی‌ثباتی نخواهد داشت، تاکید می‌کند.

بن فرحان افزود که ثبات و امنیت بین‌المللی با دست‌یابی به سلاح‌های کشتار جمعی محقق نخواهد شد بلکه از طریق همکاری‌های میان کشورها برای تحقق توسعه و پیشرفت حاصل می‌شود.

او همچنین گفت که به‌رغم اجماع بین‌المللی و تمایل کشورهای معتدل منطقه برای ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی که هدفی بلندمدت بوده و مدت‌ها انتظار تحقق آن به طول انجامیده و همچنین در کنفرانس‌های بازنگری در معاهده منع گسترش هسته‌ای بر آن تاکید شده است اما متاسفانه اسرائیل همچنان با پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تحت نظارت قرار دادن تاسیسات کامل آن زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالفت می‌کند که این نقض قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی است.

بن فرحان تاکید کرد که پادشاهی عربی سعودی فعالانه همگام با جامعه بین‌المللی در راه به موفقیت رساندن دهمین کنفرانس بازنگری در معاهده منع گسترش هسته‌ای که برای ژانویه ۲۰۲۲ پیشنهاد شده است، مشارکت می‌کند.

او گفت سعودی انتظار دارد از دولت کویت طی ریاست آن بر فعالیت‌های دومین دوره کنفرانس ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه حمایت شود. و همه طرف‌ها را به مشارکت در آن دوره به نحوی که منعکس کننده انتظارات و اهتمام‌های آنها به این مساله باشد، دعوت کرد.

وزیر خارجه سعودی در پایان سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد تلاش های جامعه بین‌المللی در این زمینه به نتایج ملموسی و عملی دست‌یافته و به ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و تهدیدهای آن بیانجامد تا این نسل و نسل‌های آینده در ثبات و صلح و امنیت زندگی کنند.