۱۴۰۰ خرداد ۱۷, دوشنبه

نشست شورای حکام آژانس با هدف بررسی پرونده ایران برگزار می‌شود

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز 17 خرداد (7 ژوئن) با هدف بررسی گزارش اخیررافائل گروسی،مدیرکل آژانس درباره ایران دروین برگزارمیشود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در صفحه توییترش نوشت: «جلسه شورای حکام 7 ژوئن با دستور کاری گسترده آغاز می‌شود. در این میان به دو گزارش مدیرکل آژانس نیز پرداخته خواهد شد که چندان برای ایران خوشایند نیست، اما انتظار می‌رود اتفاق خاصی نیافتد.»

نشریه آمریکایی «پولیتیکو»، روز جمعه گزارش داد «شورای حکام، دوشنبه 7 ژوئن نشستی خواهد داشت تا مذاکراتی پیرامون گزارش‌های اخیر درباره ایران انجام دهد. شورای حکام همچنین درباره گزارش محرمانه دومی بحث خواهد کرد که به وجود ذرات اورانیوم به قدمت دهه‌ها قبل در چند محل در ایران می‌پردازد.»

برخی دیپلمات‌ها به پولیتیکو گفتند که برای پیشبرد مذاکرات اتمی ایران وین ‌احتمال صدور قطعنامه از سوی شورای حکام علیه تهران به دلیل ابهامات در برخی سایت‌های اتمی بسیار اندک است.

مذاکرات اتمی وین برای بازگشت متقابل ایران و آمریکا به برجام از اواسط فروردین 1400 در وین و با حضور نمایندگان ایالات متحده در جریان است. تاکنون پنج دور از مذاکرات انجام گرفته است اما به‌رغم اظهار خوش‌بینی طرف‌های حاضر در گفت‌و‌گوها هنوز بر مسائل و‌ مشکلات اصلی توافقی حاصل نشده است.

موضوعات کلیدی حل نشده

دور پنجم مذاکرات برجام که از چهارم خرداد آغاز شد چهارشنبه 12 خرداد پس از 9 روز مذاکره پایان پذیرفت و هیات‌های نمایندگی به منظور مشورت‌ها و تصمیم‌گیری‌های بیشتر به پایتخت‌ها بازگشتند.

عباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی پس از پایان دور پنجم مذاکرات با اعلام اینکه پیشرفت‌های خوبی در روند مذاکرات حاصل شده، تاکید کرد که هنوز بر سر برخی «موضوعات کلیدی» باید به توافق دست یافت.

موانع و مشکلات کماکان باقیست

پولیتیکو، پس از پایان پنجمین دور مذاکرات وین به بررسی موانع اصلی گفت‌وگوهای احیای برجام پرداخت و نوشت «مذاکره‌کنندگان دور پنجم را هم در حالی که در چند نقطه اصلی به اختلاف برخورده بودند، به پایان رساندند و به کشورهای خود بازگشتند.»

به نوشته این نشریه آمریکایی، مذاکره‌کنندگان دست‌کم 20 صفحه متن شامل گزینه‌های مختلف درباره چگونگی حل «موانع باقی مانده» تهیه کرده‌اند.

در بین این موانع، اختلاف‌نظر درباره نحوه رسیدگی به سانتریفیوژهای پیشرفته ایران، ماشین‌آلات مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم و همچنین اختلاف‌نظر درباره اینکه آیا بازرسان دسترسی کافی به سایت‌های هسته‌ای ایران دارند، دیده می‌شود.

بر اساس گزارش این رسانه، «تحریم‌ها» یکی دیگر از موارد اختلاف است و امریکا و ایران هنوز نتوانسته‌اند درباره اینکه ایالات متحده کدام موارد را لغو کند، به توافق برسند.

قرار است دور ششم مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام 20 خرداد (10 ژوئن) در وین از سر گرفته شود.