۱۴۰۰ تیر ۲, چهارشنبه

افغانستان: طالبان با بهره‌گیری از بی‌تفاوتی بین‌المللی، برای تصرف کامل کشور آماده‌ می‌شوند

 درپی پیشرفتهای نظامی طالبان و تصرف چندین شهرستان ودر اوج بی‌تفاوتی جهانی، سازمان ملل متحد بالاخره از اوضاع افغانستان ابراز نگرانی کرد. به گفتۀ نمایندۀ سازمان ملل، طالبان عملاً مشغول محاصرۀ شهرهای بزرگ افغانستان هستند تا بلا فاصله بعد از خروج نیروهای بین‌المللی، کشور را در اختیار گیرند.

Members of Taliban’s peace negotiation team attend a meeting with US Secretary of State Mike Pompeo (unseen) in the Qatari capital Doha, on November 21, 2020. – US Secretary of State Mike Pompeo met negotiators from the Afghan government and the Taliban in Doha, amid signs of progress in their talks as Washington speeds up its withdrawal. Pompeo’s visit comes in the wake of a rocket attack which struck densely populated areas of Kabul, killing at least eight people in the latest outbreak of violence in the Afghan capital. (Photo by Patrick Semansky / POOL / AFP)

روز سه‌شنبه اول تیر/۲۲ ژوئن، خانم دبورا لاینز، نمایندۀ سازمان ملل در افغانستان، در جلسۀ ویدئویی شورای امنیت گفت: “اگر عملیات نظامی به همین روال پیش رود، عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت”.

به گفتۀ او احتمال دارد که “هرآنچه طی بیست سال اخیر به دست آمده، بر باد رود”. دبورا لاینز توضیح داد که “از مجموع ۳۷٠ ولسوالی، ۵٠ ولسوالی طی دو ماه اخیر به دست طالبان افتاده است”.

“ولسوالی” که یک واژۀ پشتو است، در تقسیمات کشوری افغانستان کم و بیش معادل شهرستان یا فرمانداری ایرانی است. خانم لاینز اضافه کرد که اکثر این شهرستان‌های تصرف‌شده، در پیرامون مراکز ولایات (استان‌ها) قرار دارند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که طالبان خود را برای حمله به مراکز آماده می‌کنند. به عقیدۀ دبورا لاینز، طالبان احتمالاً قصد دارند به محض خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، مراکز استان‌ها را تصرف کنند و عملاً کشور را در اختیار گیرند.

دبورا لاینز تأکید کرد که در این وضعیت “پاسداری از حقوق زنان یک الویت است و این حقوق نباید بر سر میز مذاکرات مورد معامله قرار گیرد”.

خانم لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز هشدار داد که کشورش هیچ دولتی را که در افغانستان به زور به قدرت برسد به رسمیت نخواهد شناخت.

اما همانطور که نمایندۀ سازمان ملل در افغانستان گفته است، تصرفات طالبان از حداقل دو ماه قبل شروع شده. ولی در این مدت نه سازمان ملل و نه قدرت‌های بزرگ هیچ اقدام جدی برای مقابله با پیشرفت طالبان به عمل نیاورده‌اند.

خروج نیروهای بین‌المللی: پیروزی نهایی طالبان؟

تنها وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که با توجه به شرایط موجود و ادامۀ حملات طالبان، روند خروج نیروها را کند می‌کند. در عین حال آمریکایی‌ها تأکید کرده‌اند که مطابق قرار قبلی، همۀ نیروهای خود را تا یازدهم سپتامبر آینده – کمتر از سه ماه دیگر – از افغانستان خارج خواهند کرد. حداکثر تا همین تاریخ، سایر نیروهای خارجی که اکثراً به کشورهای عضو ناتو تعلق دارند نیز کشور را ترک خواهند کرد.

این در حالی است که شب گذشته طالبان به دروازه‌های شهر مزار شریف – مرکز ولایت بلخ و چهارمین شهر بزرگ افغانستان – رسیدند. وضعیت به جایی رسید که برخی ساکنان این شهر در شبکه‌های اجتماعی خواستار کمک شدند. بعضی شهروندان شیعۀ این شهر حتی هشدار دادند که ورود طالبان جان آنان را به خطر خواهد انداخت.

روز سه‌شنبه اول تیر، خبرگزاری فرانسه خبر داد که طالبان محور اصلی أفغانستان – تاجیکستان را نیز در دست گرفته‌اند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به دولت تاجیکستان اطمینان داده که طالبان هیچ قصدی علیه آن کشور ندارند و از مرز محافظت خواهند کرد.دو روز قبل یکی از مقامات گروه طالبان گفت که هدف آنها در افغانستان “پیاده کردن یک نظام اسلامی اصیل از طریق مذاکره است”… اما مذاکرات معروف به “بین‌الافغانی” که از ماه‌ها قبل در شهر دوحه شروع شد، فعلاً معلق مانده است.

در این وضعیت، قرار است که روز جمعۀ آینده، جو بایدن در کاخ سفید با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کند.

بسیاری از کارشناسان و شهروندان أفغان هشدار می‌دهند که شمارش معکوس برای سلطۀ کامل طالبان بر کشور آغاز شده است.