۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۷, جمعه

فایل ظریف جان کری را به استیضاح کشاند

کری وقوع هرگونه تخلف از سوی خود در دوران وزارت راانکارکردقانونگذارانحزب جمهوری‌خواه آمریکاقصد دارند جان کری نماینده دولت جوبایدن درامورتغییرات اقلیمی را بابت بده بستان‌هایش با محمدجواد ظریف،وزیرامور خارجه ایران،مورد باز خواست قرار دهند. این بازخواست احتمالی قرار است حین جلسه چهارشنبه آینده در کمیته امور خارجه کنگره درباره شرایط اقلیمی صورت بگیرد.

به گزارش «فاکس نیوز»، موضوع رسمی این جلسه قرار است تلاش‌های دولت بایدن در مسیر مبارزه با تغییرات اقلیمی باشد. این اولین حضور عمومی کری از زمان انتشار گزارش‌های مربوط به فایل صوتی ظریف نیز هست که در آن ادعا کرده بود کری در دوران تصدی وزارت خارجه دولت اوباما اطلاعات نظامی حساس را برایش فاش کرده بود.

لذا جمهوری‌خواهان قصد دارند در جریان جلسه از کری در مورد مکالمات وی با ظریف سوالاتی کنند. ظریف گفته کری به وی اطلاع داده که اسرائیل حداقل ۲۰۰ بار به مواضع رژیم ایران در سوریه حمله کرده است. جان کری علناً وقوع هرگونه تخلف از سوی خود در دوران وزارت را انکار کرد.

در عین حال، گروهی ۱۹ نفره از سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار این شدند كه دولت بایدن دسترسی كری به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را تعلیق كند تا تحقیقاتی درباره صحت و سقم ادعای ظریف صورت بگیرد.

این سناتورها اعلام کردند: «وزیر امور خارجه (اسبق) کری سابقه‌ای طولانی در به‌کارگیری دیپلماسی معاملاتی خلاف مصالح ایالات متحده یا متحدان ما دارد. ایشان اغلب امنیت ملی بلندمدت را فدای طرح‌های سیاسی کوتاه‌مدت می‌کند. این در نهایت متحدان ما را به خطر انداخته و باعث دلگرمی دشمنان‌مان شده است.»

اتهامات علیه کری در حالی مطرح می‌شود که مقامات دولت بایدن به‌دنبال بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای موسوم به برجام هستند که رئیس ‌جمهوری سابق آمریکا دونالد ترامپ از آن خارج شد. جان کری نقش اصلی را در مذاکرات منجر به برجام با ایران بازی کرده بود.