۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

هشدار رهبر گروه طالبان به آمریکا به دلیل تاخیر در خروج سربازانش


 هیبت الله آخندزاده رهبر گروه طالبان به تازگی از دولت افغانستان خواست به «امارت» بپیوندد و به آمریکا به دلیل تاخیر در خروج نیروهایش هشدار داد.

وبسایت گروه طالبان یک‌شنبه 9 مه (19 ثور) با منتشر کردن پیام عیدی ملاهیبت الله، به نقل از او نوشت: «بر افغان‌های ایستاده در جانب مقابل یکبار دیگر صدا می‌کنم که دیگر هیچ‌گونه تلاشی برای دوام جنگ نکنند، این کشور خانه مشترک همه افغان‌هاست، ما و شما باید بر احکام اسلامی گردهم آمده و از اختلافات و هر گونه تعصبات خودداری نمائیم. آغوش امارت اسلامی به روی همه افغان‌ها باز است.»

هیبت‌الله افزود: «اینکه امریکا و دیگر کشورهای خارجی تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنند، آن را گام خوب می‌دانیم و جداً مطالبه می‌نمائیم که باید تمام بخش‌های «پیمان دوحه» عملی شود. متاسفانه، امریکایی ها تا اکنون از توافقنامه‌ی ‌امضا شده مکررا سرپیچی کرده و مردم ملکی ما را با تلفات سنگین جانی و مالی مواجه ساخته‌اند.»

به گفته او، بر خلاف تعهد، بقیه زندانیان که باید در ظرف سه ماه پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی رها می‌شدند هنوز رها نشده‌اند، تاکنون نام‌های مسئولین امارت اسلامی از لیست‌ سیاه و جایزه خارج نشده؛ و روند خروج نیروهای خارجی را از ماه می به سپتامبر تمدید کردند.

رهبر طالبان خاطر نشان کرد که این گروه به هر قیمت از استقلال و آزادی کشور خود دفاع می‌کند و این را در 20 سال گذشته ثابت کرده‌است.

این در حالی است که دولت آمریکا بارها اعلام کرده که طالبان به تعهدات خود در توافقنامه دوحه عمل نکرده‌اند.

اشرف غنی گروه طالبان را به قتل کودکان متهم کرد

مقامات افغان روز یکشنبه 9 مه (19 ثور) اعلام کردند که شمار قربانیان حمله روز گذشته به مکتبی در کابل پایتخت این کشور، به 58 نفر رسید.

از سوی دیگر درحالی که خانواده‌های کودکان قربانی مشغول خاکسپاری جگر گوشه‌های خود هستند، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان طالبان را مسئول و مقصر این حمله دانست.

به گزارش خبرنگار «العربیه» در کابل، رئیس جمهوری افغانستان، گفت: «گروه طالبان قادر به مقابله با نیروهای امنیتی در میدان‌های نبرد نیست لذا اماکن عمومی و غیر نظامیان را هدف حملات تروریستی خود قرار می‌دهد».

غنی افزود: «گروه طالبان با تشدید جنگ و خشونت‌بار دیگر نشان داد که نه تنها خواهان حل مسالمت آمیز بحران فعلی نیست بلکه در تلاش است با پیچیده‌تر کردن شرایط، فرصت‌های برقراری صلح را به کلی از بین ببرد».

روز گذشته منابع افغان اعلام کردند که در نتیجه انفجاری در مقابل مکتب «سیدالشهدا» در منطقه «دشت‌ برچی» شهر کابل 25 نفر کشته و 52 تن دیگر زخمی شدند.

اما ساعاتی بعد خبرنگار «العربیه» در افغانستان گزارش داد که تعداد کشته‌ها به 58 تن و تعداد زخمی‌ها به 150 نفر رسیده است.

هرچند اشرف غنی انگشت اتهام را به سوی گروه طالبان نشانه گرفته اما تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.