۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

مراسم تشییع فعال عراقی ترور‌شده در کربلا به تظاهراتی علیه جمهوری اسلامی مبدل شد

صدها عراقی جسد ایهاب الوزنی فعال مدنی اهل کربلا را که صبح امروز توسط افراد مسلح در کربلا ترور شد، به خاک سپردند. این مراسم تشییع به تظاهراتی علیه رژیم جمهوری اسلامی مبدل شد که تظاهرکنندگان آن را به آمر ترورهای کنشگران عراقی توسط گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران متهم می‌دانند.
ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تشییع‌کنندگان شعارهایی مانند « ایران برو ایران، کربلا آزاد باقی خواهد ماند» و«انقلاب اکتبر [عراق] علیه جمهوری اسلامی ايران است»، سر دادند.

در همین راستا، سفارت آمریكا در عراق با صدور بیانیه‌ای گفت: "خاموش كردن صداهای مستقل از طریق خشونت غیر قابل قبول است."

در همین حال، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تأکید کرد که جنایتکارانی که در ترور یکی از برجسته‌ترین چهره های شهر کربلا دست داشته‌اند، باید مجازات شوند.

ايهاب الوزنى
ايهاب الوزنى
ایهاب الوزنی فعال برجسته عراقی، مسئول هماهنگی اعتراضات در کربلا روز یکشنبه در یک حمله مسلحانه کشته شد. در پی آن طرفداران "انقلاب اکتبر" عراق در شهر تجمع و راهپیمایی کردند و خواستار پایان دادن به خشونت و ترور علیه معترضین شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهرهای ناصریه و دیوانیه در جنوب عراق نیز، شاهد تظاهراتی مشابه در اعتراض به ترور این فعال صاحب‌نام بود.
الوزنی به عنوان یکی از برجسته ترین صداهای جوان کربلا علیه فساد و سوءمدیریت و حاکمیت فرقه‌ای احزاب مذهبی عراق شناخته می‌شد و همواره خواستار پایان دادن به نفوذ حکومت ایران و گروه های مسلح وابسته به آن در کربلا بود.

او همچنین در دسامبر سال 2019 از یک سوءقصد جان سالم به در برد. اما در آن حادثه، رفیقش فاهم الطایی، فعال 53 ساله کربلایی با حمله افراد مسلح موتورسوار، و مجهز به سلاح صدا خفه کن، در مقابل چشمانش کشته شد.