۱۳۹۹ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی خواستار برخورد جدی دولت کانادا با ایران شدند

 

خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی در کانادا روز سه شنبه ابراز ناامیدی کردند که عمر الغبرا وزیر حمل و نقل کانادا نتوانسته موضع محکمی علیه ایران اتخاذ کند.

اعتراض خانواده‌های قربانیان پس از آن صورت می‌گیرد که آتیا کالامارد، نماینده سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر گزارش خود رژیم ایران را به ارتکاب چندین مورد نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی قبل از سقوط هواپیما و بعد از سقوط آن متهم کرد.

از سوی دیگر عمر الغبرا ، وزیر حمل و نقل کانادا به شورای سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی گفت، کانادا از ایران می‌خواهد که شفافیت بیشتری از خود نشان دهد. او گفت تا زمانی که ایران شفافیت از خود نشان ندهد کانادا همچنان به مطالبات حقوقی اهالی قربانیان ادامه خواهد داد.

او گفت تهران باید در قبال اهالی قربانیان و کسانی که در این حادثه زیان دیده‌اند، پاسخگو باشد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی بنیاد خانواده‌های قربانیان، گفت، پس از گزارش نماینده سازمان ملل متحد خانواده‌های قربانیان انتظار داشتند که این گزارش نقطه عطفی برای اتاوا است و حداقل سازمان هواپیمایی کشوری بین‌المللی کانادا می‌بایست به طور علنی ایران را محکوم کند.

اسماعیلیون افزود: ما به پاسخ جدی‌تری از سوی دولت کانادا امیدوار بودیم.

بنیاد خانواده های قربانیان 18 هزار امضا را از طریق دادخواست بین المللی جمع آوری كرد و از كشورهای عضو سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری خواست تا قطعنامه‌ای را در محكومیت اقدامات ایران به تصویب برسانند،این دادخواست پس از گزارش كالامارد به سازمان ملل که گفته بود ایران محل سقوط هواپیما را بولدوزر تخریب كرده و وسایل و آنچه از قربانیان به جا مانده بود را غارت كرده است.