۱۳۹۹ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

ادامه مذاکرات «آژانس هسته‌ای» در مورد نقض تعهدات برجامی ایران

 

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، یک روز پس از هشدار دبیرکل این سازمان در مورد استفاده از کار بازرسان آژانس به مثابه اهرم فشار درمذاکره سیاسی مربوط به پرونده ایران، همچنان ادامه دارد.

شورای حکام در این هفته، پیش نویس قطعنامه اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهد که در آن نسبت محدودیت‌های کاری بازرسان بین‌المللی از سوی ایران و عدم شفافیت در تعامل با آژانس، ابراز نگرانی شده‌است.

رافائل گروسی مدیر آژانس، از اظهار نظر در مورد حمایت از صدور چنین تصمیمی به خصوص پس از تهدید ایران در مورد متوقف کردن عمل به توافق فنی هفته گذشته این کشور با آژانس، خودداری نمود و فقط خواستار دور ساختن کردن کار بازرسان از مسائل سیاسی شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران در متوقف کردن روند نظارت و بازرسی آژانس، ابراز نگرانی کرده بود.

به گزارس فرانس پرس، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز در متن ارائه شده برای رای گیری در جمعه آینده، با تاکید بر «نگرانی عمیق خود»، ضرورت موافقت ایران با از سرگیری فوری روند بازرسی را خاطر نشان کردند.

گروسی نیز به نوبه خود تأكید کرد كه تصمیم اخیر ایران در مورد محدود كردن دسترسی بازرسان به تأسیسات هسته‌ای، عواقب خطرناکی در پی داشته و مانع كار آژانس و ارزیابی میزان تعهدات مقامات ایرانی به تعهداتشان می‌شود.

او همچنین خاطر نشان ساخت که روند بازرسی باید ادامه یافته و نمی‌بایست به عنوان برگه‌ای برای چانه‌زنی مورد استفاده قرار بگیرد.

این نشست‌های بین‌المللی در سایه تنش با تهران است که در هفته‌های اخیر، گام‌های تازه‌ای را در مسیر انصراف از برجام برداشته، از جمله انتقال سطح غنی‌سازی به سطح اورانیوم 20٪ ، تولید اورانیوم فلزی و کاهش کار بازرسان بین‌المللی که با هدف زیر فشار گذاشتن ایالات متحده برای لغو تحریم‌هایی است که اقتصاد ایران را در منگنه شدیدی قرار داده‌است.

گفتنی است که ایران از سه شنبه گذشته بر اساس مصوبه مجلس در مورد کاهش کار بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای، خواهان پیاده شدن این قانون شد مگر این که تحریم‌های ایالات متحده تا حداکثر 21 ماه فوریه برداشته شود.