۱۳۹۹ بهمن ۲۸, سه‌شنبه

ایران و ترکیه گذرنامه را برای سفر میان این دو کشور حذف می‌کنند

 سفر گردشگران ایرانی و ترکیه‌ای بدون گذرنامه، در کمیته فنی مشترک همکاری بخش گردشگری دو کشور به صورت ویژه پیگیری ی‌های گردشگری ایران و ترکیه مطرح شد. قرار است این پیشنهادِ ترکیه از سوشود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، سه‌شنبه 16 فوریه 2021، دولت‌های ایران و ترکیه طبق اسناد موجود از فوریه 1964 با امضای قرادادی روادید را برای ورود اتباع‌شان به خاک یکدیگر لغو کردند، اینک بخش گردشگری ترکیه به ایران پیشنهاد کرده که «گذرنامه» نیز برای سفر اتباع دو کشور حذف شود. این پیشنهاد در پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه مطرح شده و روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خبری که منتشر کرده دلیل آن را ایجاد موازنه در تعاملات گردشگری دو کشور عنوان کرده است. قرار شده این موضوع از طریق مراجع مربوط به صورت ویژه پیگیری شود.

گفتنی است، ایران در یک دهه گذشته در بین پنج کشور نخست بوده که بیشترین گردشگر را در ترکیه داشته است. سال 2020 با بسته شدن مرزها و توقف پروازها بین دو کشور، رتبه ایران به ششم تنزل کرد.

سال گذشته مرکز آمار ترکیه سرانه هزینه هر شهروند ایرانی در سفر به این کشور را میانگین 693 دلار اعلام کرد که بیشتر از کشورهایی نظیر سوئد، هلند، بلژیک، آذربایجان، اوکراین و روسیه بوده است.

ایرانی‌ها صرف نظر از سفرهای تفریحی که به ترکیه دارند، در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین خریداران ملک در این کشور تبدیل شده‌اند. مرکز آمار ترکیه در تابستان امسال گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایرانی‌ها با وجود شیوع ویروس کرونا، با خرید 3168 فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به‌ دست آورده و از شهروندان عراقی سبقت گرفته‌اند.

مقامات ترکیه در حالی پیشنهاد لغو گذرنامه برای سفر بین کشورشان و ایران را داده‌اند که ترکیه مدتی است به حیاط خلوت ایران برای انجام عملیات ترور و ربودن مخالفان جمهوری اسلامی تبدیل شده است. خبرگزاری آناتولی ترکیه 13 فوریه با انتشار تصاویری از یک دوربین مداربسته در فرودگاه استانبول، گزارش داد که این تصاویر، لحظه بازداشت محمودرضا ناصرزاده، دیپلمات ایرانی را نشان می‌دهد.

ناصرزاده در ارتباط با پرونده قتل مسعود مولوی وردنجانی، یکی از مخالفان حکومت ایران در سال 2019 تحت تعقیب بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با طرح این نکته که بازداشت دیپلمات‌ها خلاف رویه‌ها است و چنین اتفاقی نمی‌تواند رخ دهد، از فرد بازداشت شده به عنوان یکی از اتباع ایران یاد کرد که هنگام ورود به ترکیه در فرودگاه بازداشت شده است.

این بازداشت سبب ایجاد تنش میان دو کشور شد. از سوی دیگر، چند ماه پیش نیز برخی شبکه‌های تلویزیونی ترکیه به نقل از سازمان اطلاعات ترکیه از بازداشت یک شبکه‌ 11 نفره‌ مرتبط با ناجی شریقی زیندشتی قاچاقچی مواد مخدر که گفته شده با شبکه اطلاعات ایران در ارتباط بوده و در ربودن و انتقال حبیب اسیود رهبر پیشین حرکت النضال به این کشور دست داشته‌اند، خبر دادند.