۱۳۹۹ بهمن ۱۵, چهارشنبه

چشم‌اندازهای نظام در بن‌بست برجام! - مروری بر رسانه‌ها

 

                      گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه۱۵بهمن، درست در روزهای مصادف با دههٔ ضجر که معمولاً رژیم در زمینه‌های اقتصادی اجتماعی به دود و دم می‌پردازد، ناگزیر از اعترافهای قابل توجهی شده‌اند.

این اعترافات را از موضوع کرونا گرفته تا بحرانهای اقتصادی اجتماعی و مذاکره با آمریکا می‌توان دید. مثلا در مورد کرونا به‌رغم این‌که تبلیغات گسترده‌یی مبنی بر ورود واکسن روسی به ایران تا فردا کرده‌اند اما روزنامه‌های هر دو باند حاکم به‌نقل از مقامات بهداشتی اعتراف کرده‌اند که پیک چهارم کرونا در خراسان جنوبی و سمنان شروع شده است. این اعترافات را در روزنامه‌های وطن امروز و آرمان می‌توان دید. در زمینه اقتصادی اجتماعی هم اعترافات قابل توجه‌اند. به‌رغم این‌که روزنامه‌ها بیشترین مطالب خود را به رد لایحهٔ بودجه در مجلس اختصاص داده‌اند، اما از همین موضوع هم بحرانهای اقتصادی اجتماعی بیرون زده است.

فقر محصول «ذینفعان» حاکم؛

روزنامه آرمان در زیر تیتر «مناقشهٔ بودجه فقط به مردم زیان رساند» به‌نقل از یک اقتصاددان حکومتی نوشته است «این اختلافات به هیچ عنوان در جهت منافع مردم نیست و بیشتر به‌مثابه زورآزمایی و جنگ قدرت است. به هر جهت نمی‌توان فکر کرد اگر گروهی پیروز شود رفاه جامعه را بالا می‌برد، بلکه بالعکس، این به هیچ عنوان نفعی برای مردم به‌دنبال ندارد».

جهان صنعت هم با تیتر «محصول فقر» به بررسی خودکشی نوجوانان و کودکان و مردم محروم پرداخته و به‌نقل از یک جامعه‌شناس حکومتی همهٔ این مصائب را ناشی از سیاست‌های نظام دانسته و از جمله نوشته است: «. در حالی رد پای فقر در تمام مرگ‌های خودخواسته دیده می‌شود که تعداد مرگ‌های خودخواسته با فقیرتر شدن مردم که منشأ آن شیوع کرونا بود، افزایش یافته اما حالا کودکان هم وارد این عرصه شدند و به‌خوبی با معنی «خود را کشتن» برای خلاص شدن از چیزی آشنا شده‌اند. این یعنی فقر و تنگنا‌های اقتصادی کارد را به استخوان مردم رسانده». در ادامه هم تأکید کرده: «فقر، محرومیت و مشکلات اقتصادی» وجه مشترک همهٔ مرگ‌های خود خواسته است.

مستقل هم در گفتگو با محسن هاشمی رفسنجانی به نقش فقر و سیاست‌های ضدمردمی نظام در ورشکستگی نمایش انتخابات رژیم اذعان کرده و از جمله نوشته است: «شاید مهمترین علت، ناامیدی مردم از اصلاح امور و وضعیت سخت اقتصادی جامعه است که به‌دلیل تحریم و رکود، بیش از شش دهک در محدوده خط فقر قرار گرفته‌اند، عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز قطعاً تاثیراتی در کاهش مشارکت دارند».

چشم اندازهای نظام در بن‌بست برجام!

به ادعای ظریف در روزنامه‌های باند خامنه‌ای حملات گسترده‌یی شده است. وطن امروز با تیتر عقب‌نشینی گام‌به‌گام به آن حمله کرده و کیهان نوشته است حرف ظریف «بازی در پازل طرف عهدشکن است». دنیای اقتصاد هم‌سو با باند روحانی اما به واقعیتهای دیگری توجه کرده و نتیجه گرفته است: «بنابراین کار با دولت بایدن به‌مراتب پیچیده‌تر، ظریف‌تر و بلندمدت‌تر از دولتهای اوباما و ترامپ خواهد بود. گزینه نزدیک به واقعیت در واشنگتن تداوم سیاست‌های دولت ترامپ است و نه دولت اوباما».

کیهان خامنه‌ای با عنوان «هم‌صدایی دموکرات ها و جمهوریخواهان در دشمنی با (نظام)» از ۴ شرط سناتور ارشد جمهوریخواه جیم آینهوف خبر داده و افزوده است: «توافق جدید با تهران باید جامع باشد. باید به حمایت مالی ایران از گروه‌های منطقه‌یی بپردازد، برنامه موشکی بالستیک آن را محدود کند و تمام مسیرها به توانمندی تسلیحاتی اتمی را مسدود کند.

توافق باید فراگیر باشد. هر گونه مذاکره‌ای [با ایران] باید ملاحظات و نگرانی‌های اسراییل و شرکای عربی ما را شامل شود و امضای آمریکا پای آن، مشروط به حمایت آنها باشد... نباید بندهای غروب وجود داشته باشد که نهایتاً به (نظام) اجازه دهد توانمندی تسلیحاتی اتمی به دست بیاورد و (نظام) را مجبور کند تمام فعالیت‌های هسته‌یی پیشین خود را افشا کند».