۱۳۹۹ خرداد ۱۹, دوشنبه

ازسرگیری تنش‌ها در لیبی؛ کاروان افسران ترکیه در نزدیکی سرت بمباران شد


در پی تایید فتحی باشاغا وزیر کشور دولت الوفاق لیبی مبنی بر ادامه عملیات‌های نظامی در لیبی و اعلام مخالفت با اعلامیه قاهره برای صلح در لیبی، ارتش ملی لیبی صبح دوشنبه 8 ژوئن 2020 گروهان توپخانه وابسته به تشکیلات الوفاق شامل 3 توپ هاوزر ساخت ترکیه, دو تانک و 6 خودرو زرهی را منهدم کرد.

ارتش ملی لیبی همچنین در حمله‌ای هوایی یک اتوبوس حامل تعدادی از افسران ترکیه و مزدوران سوری تحت‌الحمایه آنکارا را در نزدیکی سرت هدف قرار داد.

به گزارش العربیه سرتیپ احمد المسماری سخنگوی ارتش ملی لیبی در پیامی صوتی نبرد نیروهای مسلح در مراحل پیشین را تحسین کرده و جانفشانی‌های ارتش در نبرد را بخشی از تاریخ لیبی در دفاع از حاکمیت و کرامت این کشور توصیف کرد.

این در حالی است که تلاش‌ها و رایزنی‌های بین‌المللی از طرف‌های درگیر در لیبی خواست تا مذاکرات برای آتش‌بس را ازسرگرفته تا به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران دست يابند.

الوفاق: پیش به سوی جنگ
موضع نیروهای الوفاق اما که از زبان وزیر کشور الوفاق بیان شد، نشان داد که سلطه الوفاق در طرابلس با ازسرگیری گفتگوها مخالف است و تمایل دارد تا اوضاع را از طریق نظامی فیصله داده و بر شهر سرت تسلط یابد.

در همین راستا وزیر کشور الوفاق ضمن با بیان این‌که « پایگاه الوطیه، القرضابیه، الجفره، سرت و تمامی شهرهای غرب و جنوب به کنترل الوفاق درخواهند آمد، تاکید کرد که عملیات‌های نظامی تا کنترل بر سرت و پیشروی به سوی شرق و جنوب لیبی ادامه خواهد یافت».

در مقابل ارتش ملی لیبی اقدام به تقویت نیروهایش کرد که در محورهای نبرد در سرت و حومه‌های آن متمرکز شده‌اند. و در همین راستا نیروهای ارتش روز گذشته اعلام کردند که کمک‌های نظامی برای پشتیبانی از نیروهای ارتش به محورها نبرد اعزام شدند.

از طرفی نیروهای الوفاق نیز از رسیدن کمک‌های نظامی بزرگ از مصراته به غرب سرت و تدارک برای آغاز مرحله‌ جدیدی از نبردها به منظور تسلط بر شهر سرت خبر دادند که پیش‌تر در ژانویه سال جاری از سوی ارتش ملی لیبی آزاد شده بود.

اهمیت استراتژیک شهر سرت
شهر سرت در وسط ساحل لیبی از اهمیت استراتژیکی برخوردار است به طوری که 450 کیلومتر از طرابلس پایتخت در غرب و 600 کیلومتر از بنغازی در شرق فاصله دارد و به میادین نفت در شرق لیبی متصل است و دارای پایگاه هوایی القرضابیه و بندر دریایی که در فاصله‌ای نه چندان قرار دارد و ک۳ثگدوری از آن پایگاه هوایی الجفره واقع است و اتاق عملیات اصلی نیروهای ارتش ملی لیبی به شمار رفته و اتاق اتصال میان مناطق شرق و غرب لیبی است.

آغاز مجدد تنش‌های میدانی همزمان با آن صورت می‌گیرد که تلاش‌های بین‌المللی زیادی برای بازگرداندن طرف‌های درگیر به سر میز مذاکرات انجام می‌شود تا جنگی که سالهاست در لیبی ادامه یافته در سایه طرح‌های ابتکار سابق سازمان ملل، حل شود.