۱۳۹۹ خرداد ۱۳, سه‌شنبه

تل‌آویو: الحاق کرانه باختری از ماه ژوئیه پیش رو آغاز خواهد شد

روزنامه ایندیپندنت فارسی(لندن) ۱۲/۳/۹۹ : « تل‌آویو: الحاق کرانه باختری از ماه ژوئیه پیش رو آغاز خواهد شد به قلم خلیل موسی - پس از این‌که چندی پیش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم خود را برای لغو تمام قرادادها با اسرائیل و قطع روابط با آن کشور اعلام کرد،
نهادهای فلسطینی تلاش‌های خود را برای پیشبرد امور در غیاب هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل آغاز کردند. اما با توجه به این‌که اسرائیل کنترل امور زندگی فلسطینیان در دست دارد و تمام گذرگاه‌های مرزی در اختیار نیروهای امنیتی اسرائیل است، بنابر این، بعید به نظر می‌رسد که فلسطین بتواند تصمیم تاریخی و سرنوشت‌ساز خود را به صورت عملی به اجرا در آورد.
از سوی دیگر، مسئولان فلسطینی ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن است به دنبال توقف هماهنگی‌های امنیتی میان دو جانب، اسرائیل از میزان اختیاراتی که هم‌اکنون در شهر رام الله دارد، پا فراتر نهد و به گونه مستقیم با شهروندان فلسطینی در تماس و تعامل شود و آن زمان، تشکیلات خودگردان فلسطین و سایر نهادهای فلسطینی در انزوا باقی خواهند ماند. قابل ذکر است که اسرائیل از سال‌ها بدین سو، شیوه‌های مختلفی را برای برقراری ارتباط مستقیم با فلسطینیان به کار بسته است تا نقش تشکیلات خودگران فلسطینی را تضعیف کند و مردم فلسطین برای پیشبرد امور زندگی خود به مسئولان فلسطینی مراجعه نکنند. برای همین منظور، اسرائیل پایگاه‌های اینترنتی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است که هدف از آن‌ها ارائه اطلاعات در مورد اخذ مجوز برای ورود به بیت المقدس و قلمرو اسرائیل است و در این میان می‌توان به صفحه اینترنتی"هماهنگ کننده" اسرائیل در رسانه های اجتماعی که صدها هزار نفر از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را دنبال می کنند، اشاره کرد. دولت اسرائیل از طریق همین پایگاه اینترنتی خدمات اجتماعی لازم را برای فلسطینی‌ها ارائه می‌کند و تمام تحرکات آن‌ها را زیر نظر دارد، زیرا اغلب مسائل اجتماعی و اقتصادی همچون اخذ مجوز برای ورود به شهر بیت‌المقدس و قملرو اسرائیل، انتقال بیماران به بیمارستان‌های اسرائیل، مجوز عبور از گذرگاه‌ها و مجوز صادارات و واردات کالاهای تجاری فلسطین از طریق پایگاه اینترنتی یادشده صورت می‌گیرد.
در این اواخر، فعالان فلسطینی کمپین اینترنتی را راه اندازی کرده اند که هدف از آن تشویق شهروندان فلسطینی به تحریم صفحه اینترنتی"هماهنگ کننده" اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی است. به رغم این‌که فلسطینی‌ها برای پیشبرد امور زندگی خود نیاز شدیدی به صفحه اینترنتی"هماهنگ کننده" اسرائیل دارند، اما شمار زیادی از کاربران فلسطینی از کمپین تحریمی استقبال کرده و از دنبال کردن صفحه اینترنتی"هماهنگ کننده" اسرائیل صرف نظرکردند.
بسیاری از کاربران فلسطینی بدین باورند که اسرائیل سعی می‌کند با سوء استفاده از نیازهای مردم فلسطین، روابط خود را با شهروندان فلسطین دوستانه نشان دهد، به ویژه این‌که برخی از فلسطینی‌ها نسبت به خدمات اجتماعی که اسرائیل ارائه می‌کند ابراز قدردانی می‌کنند. در همین حال، ایمن الشیخ، یکی از فعالان فلسطینی گفت: هدف از راه اندازی کمپین تحریم صحفه اینترنتی"هماهنگ کننده" اسرائیل، جلوگیری از سوء استفاده اسرائیل از فضای مجازی برای عادی سازی روابط با فلسطینی‌ها است. وی افزود: هرچند این کمپین از مدت‌ها پیش راه اندازی شده بود، اما استقبال از این کمپین در این اواخر به شدت افرایش یافته و کاهش شمار دنبال‌کنندگان صحفه اینترنتی"هماهنگ کننده" اسرائیل، نمایانگر این واقعیت است.
در واکنش به این مسئله، اسپیر زبکین، سخنگوی واحد هماهنگی دولت اسرائیل، ضمن رد ادعاهای کمپین فلسطینی‌ها، اظهار داشت که صفحه هماهنگ کننده، جز ارائه اطلاعات و خدمات اجتماعی به فلسطینیان، هدف دیگری را دنبال نمی‌کند.
اما هنیده غانم، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک معتقد است که صفحه "هماهنگ کننده" اسرائیل سعی می‌کند فلسطینی‌ها را وادار به پذیرش این مسئله کند که تمام امور زندگی آن‌ها در کنترل اسرائیل است و تشکیلات خودگردان فلسطین تنها یک شورای محلی است که هیچ صلاحیت و اختیاری در دست ندارد. وی افزود: کمپین اخیر را نمی‌توان بی‌اربتاط به اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل دانست، به ویژه این‌که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیوسته تأکید دارد که این طرح را به زودی عملی خواهد کرد. البته در حال‌حاضر و پیش از آشکار شدن تصمیم قطعی تل‌آویو  برای اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری در ماه آینده، نمی‌توان در مورد چگونگی روابط فلسطین با اسرائیل و موضع‌گیری دقیق رهبران فلسطینی در برابر سیاست‌های تل‌آویو، صحبتی به میان آورد.».