۱۳۹۸ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

نیروهای حفتر در لیبی «کشتی حامل سلاح ترکیه» را هدف قرار دادند




نيروهای تحت فرمان خليفه حفتر از ماه آوريل عمليات تهاجمی برای تصرف شهر طرابلس را آغاز کردند

نيروهای تحت فرمان خليفه حفتر از ماه آوريل عمليات تهاجمی برای تصرف شهر طرابلس را آغاز کردند

نیروهای خلیفه حفتر که در حال مبارزه با دولت مورد حمایت سازمان ملل در لیبی هستند، مدعی شدند یک کشتی حامل سلاح ترکیه در بندر طرابلس را مورد هدف قرار داده‌اند.
نيروهای تحت فرمان خليفه حفتر، از ژنرال‌های دوران معمر قذافی که تحت عنوان «ارتش ملی ليبی» می‌جنگند، از ماه آوريل عمليات تهاجمی برای تصرف شهر طرابلس را آغاز کردند. طرابلس مرکز «دولت وفاق وطنی» است که جامعه بين المللی آن را به عنوان حکومت ليبی به رسميت می‌شناسد.
روسیه، امارات، اردن و مصر حامی حفتر هستند و ترکیه اخیرا با دولت لیبی توافق کرد که برای حمایت آن به این کشور نیروی نظامی و تسلیحات بفرستد.

سخنگوی ژنرال حفتر می‌گوید از پرواز هواپیماهای سازمان ملل به طرابلس جلوگیری می‌کند

 احمد مسماری سخنگوی نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر
خبرگزاری رویترز گزارش داده است 
احمد مسماری سخنگوی نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر
یک سخنگوی نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر روز چهارشنبه اعلام کرد که که این نیروها به سازمان ملل اجازه نخواهند داد که از تنها فرودگاه عملیاتی در طرابلس،‌ پایتخت لیبی، استفاده کند.

به گزارش رویترز، احمد مسماری به خبرنگاران گفته است، سازمان ملل بهتر است از فرودگا‌ه‌هایی مانند فرودگاه مصراته استفاده کند، چرا که به دلیل استفاده ترکیه از این فرودگاه این نیرو قادر نیست امنیت پروازها در این فرودگاه را تضمین کند.

این سخنگو می گوید، ترکیه از فرودگاه طرابلس به عنوان یک پایگاه استفاده می‌کند.

پیشتر در همین روز سازمان ملل نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر را متهم کرد که مانع فرود پروازهای این سازمان به فرودگاه طرابلس شده است.

از زمان سقوط رژیم معمر قذافی و کشته شدن او در سال ۲۰۱۱ لیبی صحنه درگیری‌های شدید بین گروه‌های رقیب بوده است.

دو گروه اصلی رقیب در این کشور ادعای حاکمیت دارند، یکی «دولت وفاق وطنی» است که در طرابلس مستقر است و از سوی سازمان ملل متحد به رسميت شناخته می‌شود و دیگری نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر که در شهر توبروک در شرق کشور مستقر هستند.

ترکیه و قطر از «دولت وفاق ملی» حمایت می‌کنند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هفته پیش اعلام کرد که برای کمک به ثبات این دولت به لیبی نیرو و تجهیزات نظامی اعزام خواهد کرد.

کارشناسان سازمان ملل متحد و دیپلمات‌ها می‌گویند نفرات یک شرکت خصوصی نظامی روسی در ماه‌های اخیر به نیروهای ژنرال حفتر پیوسته‌اند. نیروهای ژنرال حفتر در عین حال از حمایت و کمک نظامی امارات متحده عربی، مصر و اردن نیز برخوردارند.


سازمان ملل متحد و مقامات غربی از ترکیه و روسیه به دلیل حمایت از جناح‌های رقیب در لیبی انتقاد کرده و می‌گویند این اقدامات به تشدید درگیری‌های مسلحانه منجر شده است.
که سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه نیروهای حفتر بندر طرابلس را مورد هدف قرار داده‌اند. قرار بود این بندر برای رسیدن غذا و دیگر نیازهای پایتخت مورد حمله قرار نگیرد، اما نیروهای حفتر بدون اشاره به جزئیات مدعی شده‌اند آنها یک کشتی حامل تسلیحات ترکیه را مورد هدف قرار داده‌اند.

نیروهای حفتر ۲۴ بهمن‌ماه نیز به فرودگاه طرابلس، پایتخت لیبی حمله کرده بودند.

رویترز می‌گوید بعد از این حمله، دولت لیبی همه کشتی‌ها، از جمله نفتکش‌ها را از بندر تخلیه کرده است.

چند دیپلمات به رویترز گفته‌اند که از ماه ژانویه ترکیه چند کشتی حامل سلاح و ادوات جنگی سنگین راهی بنادر طرابلس و مصراته لیبی کرده است.

حمله به بندر طرابلس و فرودگاه آن در حالی است که نمایندگان خلیفه حفتر و دولت لیبی قرار است به زودی در ژنو دیدار و برای دومین بار درباره صلح مذاکره کنند.

در این میان شرکت ملی نفت لیبی گفته است هم‌اکنون تولید نفت این کشور به حدود ۱۶۵ هزار بشکه در روز رسیده، در حالی که قبل از حملات نیروهای حفتر ۱.۲ میلیون بشکه بود.

دولت لیبی نیز هشدار داده است که با توجه به محاصره و حملات نیروهای حفتر، درآمدهای نفتی کشور به شدت کاهش یافته و وضعیت «بحرانی و فاجعه‌باری» پیش آمده است. دولت لیبی می‌گوید بودجه سال جاری این کشور با کسری شدید مواجه خواهد شد.