۱۳۹۸ بهمن ۳۰, چهارشنبه

رئیس‌جمهوری پیشین ترکیه: اسلام سیاسی در جهان دچار فروپاشی شده است


عبدالله گل رئیس‌جمهور پیشین ترکیه، بعد از مدت‌ها دوری از محافل رسانه‌ای، در یک اظهار نظر کم سابقه، تاکید کرد كه اسلام سیاسی، در سرتاسر جهان دچارفروپاشی شده است.

اظهارات عبدالله گل، اخیراً در مصاحبه با روزنامه «القصر»، مطرح شد که وی طی آن نسبت به چندین موضوع در ترکیه از جمله اوضاع سیاسی کنونی آن، تاسیس حزبی جدید به ریاست علی باباجان و رخدادهای پارک غیزی در سال 2013، اظهار نظر کرده و حمایت خود را از این حوادث، ابراز داشت.



گل با توجه به تخطی «حزب عدالت و توسعه» از اساسنامه خود كه مبنای اساسی برای رای مثبت رأی دهندگان به این حزب بوده، توضیح داد، جنبش‌های سیاسی با هویت اسلامی، زمانی که بر اساس دموكراسی و لیبرالیزم عمل کنند و به حقوق بشر احترام بگذارند، می‌توانند به حاکمیت نیز دست یابند.

وی با تأکید بر اینکه حزب «عدالت و توسعه» در اولین دوره ریاست جمهوری‌اش در سال 2002 بسان الگوئی بود که بر مبنای معیارهای عقلانی حکم می‌راند، افزود که این حزب در دوره اول ریاست جمهوری او، موفق بود و تبدیل به منبعی الهام بخش برای جهان اسلام و حتی جنبش‌های اسلامی شد، اما اوضاع تغییر کرد چرا که به گفته گل، این حزب، از رویکرد دموکراتیک خود فاصله گرفت.



رئیس‌جمهور پیشین ترکیه با تأکید بر لزوم بازگشت حزب «عدالت و توسعه» به اساسنامه خود و بازگشت پارلمان ترکیه به کارکرد قانونی پیشین خویش، خاطرنشان کرد: تغییر نظام حاکمیت ترکیه و دادن اختیارات گسترده به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری بر اساس اجرای اصلاحات در قانون اساسی، به زیان مجلس نمایندگان و دولت تمام شد و باعث تضعیف قابل توجه پارلمان گردید و آن را تبدیل به مجلسی فورمالیته و صوری نمود.

عبدالله گل، حمایت خود از علی باباجان، وزیر سابق خزانه‌داری و دارایی ترکیه را که پیشتر از تأسیس حزبی جدید خبر داده بود، پنهان نکرد. گفتنی است که اکثر منابع آگاه، حمایت رئیس جمهور پیشین ترکیه از این حزب جدید را مورد تاکید قرار داده بودند.

شایان ذکر است که گل و باباجان در اعتراض به نحوه مدیریت اردوغان در حزب عدالت و توسعه، از این حزب جدا شده‌اند.

گل در ارتباط به رخدادهای ادلب و حمایت مداوم آنکارا از گروه‌های مسلح مستقر در شمال غربی سوریه، تأکید کرد که «لزومی به جنگی همه جانبه با سوریه نیست.»


به نظر او، رهیافت جهانی نسبت به سوریه از همان ابتدا، بسیار اشتباه بوده است. گل همچنین مخالفت خود را با معامله میان ترکیه و روسیه برای خرید سیستم پدافند موشکی «اس 400»، اعلام داشت.

عبدالله غول در ادامه سخن خود، یادآور شد كه در برابر رخدادهای اجتماعی مانند اعتراضات پارک غیزی، سكوت كرده که طی آن، پلیس برخورد خشونت آمیزی با تظاهركنندگان داشت. وی تأکید کرد، آنچه در آن زمان اتفاق افتاد، بیانگر نوعی «دلواپسی محیط زیستی» از جانب توده مردم بود، اما آن رویداد اجتماعی، به خوبی مدیریت نشد.