۱۳۹۸ مهر ۱۲, جمعه

شلیک نیروهای عراقی به قیام‌کنندگان در بغداد - دست‌کم ۴۴کشته تاکنون

تصاویری از درگیریهای تظاهرکنندگان در بغداد این خبر به روز می‌شود خبرگزاری رویترز ۱۲مهرماه گزارش داد: پلیس عراق روز جمعه بعد از سه روز ناآرامیهای مرگبار ضددولتی در بغداد روی گروهی از معترضان آتش باز کرد. این خبرگزاری افزود: نخست‌وزیر عراق متعهد به اصلاح مبهمی شد که غیرمحتمل است عراقیان را آرام کند. دست‌کم ۴۴تن کشته شده‌اند
العربیه: به گزارش منابع پلیس عراق و منابع پزشکی تا روز جمعه ۴۴ تن کشته شده‌اند. دست‌کم ۱۸ تن در شهر ناصریه کشته‌ شده‌اند. تصاویری از درگیریهای تظاهرکنندگان در بغداد این خبر به روز می‌شود خبرگزاری رویترز ۱۲مهرماه گزارش داد: پلیس عراق روز جمعه بعد از سه روز ناآرامیهای مرگبار ضددولتی در بغداد روی گروهی از معترضان آتش باز کرد. این خبرگزاری افزود: نخست‌وزیر عراق متعهد به اصلاح مبهمی شد که غیرمحتمل است عراقیان را آرام کند. دست‌کم ۴۴تن کشته شده‌اند العربیه: به گزارش منابع پلیس عراق و منابع پزشکی تا روز جمعه ۴۴ تن کشته شده‌اند. دست‌کم ۱۸ تن در شهر ناصریه کشته‌ شده‌اند.

تظاهرات گسترده مردم در بغداد
 خبرگزاری آناتولی ترکیه، به‌ نقل از منابع پزشکی عراقی گزارش کرد، حداقل ۳۵نفر بعد از شروع اعتراضات ضددولتی در سراسر عراق در اوایل این هفته کشته شده‌اند. کمیسیون عالی حقوق‌بشر عراق عصر پنجشنبه گفتند حداقل ۱۱۱۷نفر طی سه روز گذشته مجروح شده‌اند.

اسکای نیوز عربی گزارش کرد: نیروهای امنیتی عراق روز جمعه و در چهارمین روز از جنبش اعتراضی مردم، به دهها تظاهر کننده در مرکز بغداد آتش گشودند.

آسوشیتدپرس روز ۱۱مهرماه نوشت: «مردان و زنان جوان عراقی در رسانه‌های اجتماعی هماهنگ کردند. آنها در حالی که نخبگان سیاسی عراق را به‌خاطر بسیاری از نارضایتی‌های خود سرزنش می‌کنند، روی تظاهرات گسترده در اول اکتبر به توافق رسیدند.

آنها با گلوله‌ها، ماشین‌های آبپاش و گاز اشک‌آور روبه‌رو شدند که بی‌ثباتی کشور را تشدیدکرد...

پاسخ به ناآرامی‌ها باعث رویاروییهای مداوم با معترضان در سراسر کشور شده است و جان بیش از ۳۰نفر را در مدت سه روز از بین برده است. صدها نفر زخمی شده‌اند.

تظاهرات کنندگان چه کسانی هستند؟
آنها اکثراً‌ مردانی هستند که در سن بیست سالگی هستند، نسبت به نیروی حاکم احساس ناامیدی و سرخوردگی می‌کنند که سال‌ها ثروت نفت عراق را از بین برده است. آنها شامل صدها فارغ‌التحصیل دانشگاه، اعم از زن و مرد، که قادر به یافتن شغل نیستند، بهمراه معلمان، مردان و زنان سالخورده و فعالان جامعه مدنی هستند.

زمینه‌های منطقه 
ایخشونتهایی که عراق پس از گسترش اعتراضات بیشتر استانهای عراق را فراگرفته است، عبدالمهدی را در یک موقعیت بحرانی قرار می‌دهد و این تهدید را دارد که در میان تنشهای منطقه‌یی افزایش یافته، به سرنگونی دولت وی منجر شود. به‌رغم تمام کشته‌ها، وی به ملت نپرداخته است، جز این‌که بیانیه‌یی صادر کند که در آن او "نفوذی" ها در میان معترضان را مقصر تحریک خشونتها دانسته و قول داده است که نگرانی‌های آنها را برطرف کند.

معترضان از دولت درخواست دارند که استعفا بدهد، ولی در عین‌حال حکومت نظامی و قطع اینترنت نشان‌دهنده یک ایستادگی سرسختانه است...»
                           استمرار تظاهرات مردمی در عراق