۱۳۹۸ مهر ۲۲, دوشنبه

اعتراض در مجلس ایران به طرح انتقال آب خزر به سمنان

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران که معترض به طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان بودند امروز و در جریان جلسه علنی مجلس با اعتراض به اجرایی شدن این طرح موجب ایجاد اختلال در نظم مجلس شدند.



این اتفاق زمانی افتاد که نمایندگان در حال بررسی گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص رد طرح یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس بودند.

چگونه اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان "بلامانع" اعلام شد؟
نمایندگان معترض که اکثرا مربوط به شهرها و مناطق شمال ایران می‌شدند با حضور در جایگاه هیات رئیسه مجلس، شروع به گفت‌وگو با مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس، که اداره جلسه را برعهده داشت کردند.

اندکی پس از آن تعداد دیگری از نمایندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان‌های “نه ملت به انتقال آب دریای خزر”، “استیضاح وزیر نیرو فوری”، “مردم اجازه نابودی دریای خزر را نمی‌دهند”، “انتقال آب دریای خزر”، “نابودی محیط زیست” و”بلای زاینده رود و ارومیه را بر دریاچه خزر تکرار نکنیم” به محل هیات رئیسه رفتند.


به گزارش رسانه‌ها ایران، در اثر این اتفاق نظم جلسه مجلس برای مدتی از دست رفت و آقای پزشکیان به فریاد از آنها خواست که هیات رئیسه را ترک کنند.

گفته شده که برخی نمایندگان شهر‌های جنوبی هم به حمایت از نمایندگان شهرهای شمالی پرداخته‌ بودند.

نمایندگان معترض پس از ترک جایگاه هیات رئیسه همراه با پلاکاردهایشان در در صحن علنی ایستادند.

پیش از این هم نمایندگان استان‌های شمالی بعد از سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور درباره اینکه می‌خواهد آب دریای خزر را به استان سمنان انتقال دهد در مجلس اعتراض کرده بودند و برای ساعاتی جلسه را از نظم خود خارج کرده بودند.

در روزهای اخیر تصویر نامه عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران که انتقال آب از دریای خزر به سمنان را بلامانع اعلام کرده در رسانه‌ها منتشر شده است.

هزینه این طرح ۹۲۰۰ میلیارد تومان براورد شده و قرار است سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را از دریای خزر و استان مازندران به استان سمنان منتقل کند، برای صنایع و آب آشامیدنی شهرهای گرمسار، دامغان، شاهرود و سمنان.

مخالفان طرح می‌گویند اجرای این طرح برای محیط زیست دریای خزر و استان مازندران فاجعه بار است و در باره برهم خوردن اکوسیستم دریای خزر بعلت پمپاژ آب و تخلیه نمک هشدار می‌دهند.