۱۳۹۷ خرداد ۲۱, دوشنبه

هرج و مرج قانونی در عراق این کشور را به سمت آینده نامعلوم پیش می برد


روزنامه الشرق الاوسط(لندن) ۲۰/۳/۹۷ : « براثر بحران نتایج انتخابات عراق هرج و مرج عراق را در نوردید که هشداری است نسبت به رفتن این کشور به سمت آینده ای نا معلوم و این امری است که اجلاس دیروز که به دعوت رئیس جمهور فواد معصوم و با شرکت رهبران فراکسیون های سیاسی بر گزار شد، برای اجتناب از آن تلاش می کند

. در این اجلاس که در مقر ریاست جمهوری برگزار شد سلیم الجبوری رئیس پارلمان و معاونان وی ، معاونان رئیس جمهور و تعدادی از برجسته ترین رهبران فراکسیون های سیاسی شرکت داشتند ، در حالیکه حیدر العبادی نخست وزیر در آن غائب بود . در بیانیه ای که از سوی ریاست جمهوری عراق صادر شد آمده است در جریان این اجلاس بحث های صریحی در رابطه با شرایط انتخابات اخیر پارلمان و نتایج آن ، و اصلاحات قانونی که پارلمان انجام داد و اقدامات بعد از آن انجام شد . این در حالی است که رئیس پارلمان به وجود اختلافاتی بین شرکت کنندگان در این جلسه ، در رابطه با تصمیمات اتخاذ شده توسط پارلمان اعم از باز ماندن جلسه پارلمان و بدنبال آن اصلاح قانون انتخابات اذعان کرد ، جمال الاسدی کارشناس در امور قانون اساسی به الشرق الاوسط گفت مجموعه اقداماتی که پارلمان انجا داده است اعم از تصمیمات سابق پارلمان که رئیس جمهور و کمیساریای مستقل انتخابات به ان اعتراض کردند ، و یا اصلاح قانون انتخابات و باز نگهداشتن جلسه علیرغم حکم سابق دادگاه فدرال مبنی با باطل بون آن ، در واقع نقض قانون اساسی محسوب می شود.
این تشنج سیاسی در حالی است که ترکیه به عملیات خود در شمال عراق ادامه می دهد و نیروهایش 30 کیلومتر به داخل این کشور نفوذ کرده اند و برای ورود به منطقه کوه های قندیل که پایگاه حزب کارگران کردستان است ، آماده می شود ».