۱۳۹۷ خرداد ۲۱, دوشنبه

نایکی، روابط با رژیم ایران هم‌چنان قطع است

    مپانی نایکی
سی ان بی‌سی امروز دوشنبه ۲۱خرداد ۹۷گزارش داد: نایکی Nike بزرگترین تولید کننده وسائل ورزشی اعلام کرد به‌عنوان یک شرکت آمریکایی دیگر نمی‌توانیم کفشی برای باز یکنان تیم ملی ایران فراهم کنیم.

رئیس‌جمهور دونالد ترامپ با تصمیمی که اخیراً گرفت و از برجام بیرون کشید تا تحریمهای سنگین اقتصادی بر رژیم ایران اعمال کند تاثیرات خاص خود را بر فراتر از زمینه سیاسی یعنی بر جام جهانی ۲۰۱۸نیز گذاشته است.

شرکت نایکی کفش ۶۰درصد باز یکنان جام جهانی را تأمین می‌کند. جام جهانی در ۱۴ژوئن برابر با ۲۴خرداد در سنت پیترزبورگ در روسیه برگزار می‌شود.

شرکت نایکی طی اطلاعیه در روز جمعه به ان بی‌سی نیوز گفت تحریمها به این معناست که یک کمپانی آمریکایی، دیگر نمی‌تواند کفش باز یکنان تیم ملی ایران را تأمین کند.

در وبسایت خزانه‌داری آمریکا آمده است خزانه‌داری آمریکا که مسئول اعمال تحریمهای مالی علیه رژیم ایران است می‌تواند هر کسی که عامدانه تحریمهای آمریکا را نقض کند به جرایم جنایی تا یک میلیون دلار جریمه و به ۲۰سال زندان محکوم کند.

خبرگزاری رویتر۱۵خرداد ۹۷گفت: عواقب ناشی از تصمیم آمریکا به خروج از برجام و برقراری تحریمها به حوزه ورزش نیز کشیده شد.

محصولات نایکی و گستردگی فعالیتهای آن

نایکی که در فارسی نایک تلفظ می‌شود یک شرکت آمریکایی چندملیتی می‌باشد که در زمینه طراحی، تولید، توسعه و عرضه محصولاتی نظیر کفش، پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی به بازار جهانی فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون ایالت اورگان واقع در شمال باختری ایالت متحده آمریکا است. با درآمدی بالغ بر ۲۴٫۱بیلیون دلار در سال مالی سال ۲۰۱۲و به کارگیری بیش از ۴۴۰۰۰نیروی کار در سراسر دنیا، نایکی یکی از چند شرکت بزرگ در زمینه تولید کفش‌های ورزشی، لباسها و پوشاک، لوازم و ابزار ورزشی محسوب می‌گردد. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰به تنهایی بالغ بر ۱۰٫۷بیلیون دلار برآورد شده که این شرکت را در این سال برترین تولیدکننده محصولات ورزشی نموده‌ است.. شرکت نایکی در ابتدا با نام Blue Ribbon sports به‌معنای محصولات ورزشی روبان آبی در ۲۵ژوئن سال ۱۹۶۴توسط بیل بُوِرمن و فیل نایت آغاز به کار نمود و در ۳۰می ۱۹۷۱به‌صورت رسمی به نام NIKE تغییر نام داد.

شرکت نایک دارای زیرمجموعه‌هایی از جمله آمبرو و کانورس (تولیدکننده کفش‌های آل استار) و هم‌چنین کول هان و هارلی اینترنشنال است.