۱۳۹۷ خرداد ۱۷, پنجشنبه

مجوز دوران اوباما برای دسترسی محرمانه ایران به دلار


۱۶/۳/۹۷ : « واشینگتن – بقلم جاش لیدرمن و متیو لی – دولت اوباما مخفیانه در صدد برآمد به ایران گرچه برای مدتی کوتاه اما به نظام مالی آمریکا مجوز دسترسی بدهد و به این صورت تحریمهایی که بعد از توافق اتمی برجای مانده بود را دور بزند و این باوجود اعلان مکرر به کنگره و عموم بود که هیچ طرحی برای اینکار ندارد.



یک تحقیق توسط جمهوریخواهان که روز چهارشنبه منتشر شد روی این بالانس ظریف دولت اوباما پروژکتور انداخته که دولت اوباما خواهان انجام اینکار بعد از توافق اتمی بوده است تا مطمئن باشد که ایران از فواید مربوطه وعده داده شده را بدون استفاده مخالفان این توافق از آن، برخوردار می شود.  این گزارش که زیرکمیته دائم سنا آن را مورد تحقیق قرار داده حاکیست در دوره پرزیدنت اوباما خزانه داری آمریکا در فوریه 2016مجوزی صادر کرده که هیچگاه قبلش فاش نشده و به ایران اجازه دسترسی به 5.7میلیارد دلار در یک بانک عمان بر حسب ریال عمان به یورو و تبدیل آنها اول به دلار آمریکا می داده است. اگر بانک عمان بدون چنین مجوزی این میزان را برای ایران تبدیل می کرد خود نقض تحریمها بود و ایران مجاز به استفاده از نظامی مالی آمریکا نمی بود.  این تلاش، ناموفق بود زیرا خود بانکهای آمریکا از وارد شدن در این کار که نقض تحریمهای آمریکا بود نگران بودند و از شرکت در اینکار خودداری کردند. دولت اوباما به دو بانک برای اینکار نزدیک شد تا این تبدیل را تسهیل نماید اما بنا به این گزارش، آنها هم این را رد کردند چون برایشان معامله با ایران ریسک اعتباری و حیثیتی داشت.
سناتور راب پورتمن(Rob Portman) جمهوریخواه از اوهایو و رئیس زیرکمیته گفت دولت اوباما مردم آمریکا را و کنگره را گمراه کرده است زیرا بشدت بدنبال رسیدن به توافق اتمی با ایران بود».