سایت رادیو فردا ۲۹/۱۱/۹۶ : « ایکائو اعلام کرده برای پاسخ به تقاضای رو به گسترش حمل و نقل هوایی تا سال ۲۰۳۶، صدها هزار خلبان جدید نیاز خواهد بود. همزمان گزارش ها حاکی ست در ایران شمار زیادی خلبان بیکار وجود دارد. در سال های اخیر تعداد خرید هواپیما افزایش یافته است و به ویژه ایرلاین های آسیایی، هواپیماهای جدیدی را به ارزش صدها میلیارد دلار به شرکت هایی چون ایرباس و بوئینگ، سفارش داده اند. این مسئله باعث کمبود خلبان ماهر شده است و به نظر می رسد این وضعیت در آینده نمود
بیشتری پیدا کند. خبرگزاری فرانسه، به نقل از فانگ لیو دبیر کل سازمان ایکائو، گفته است: پیش بینی می شود تعداد پروازهای تجاری و مسافران در ۱۵ سال آینده دو برابر شود، در حالی که تعداد خلبانان و کارکنان صنعت هوایی رو به کاهش است. طبق اعلام ایکائو، تا سال ۲۰۳۶ به حداقل ۶۲۰ هزار خلبان با قابلیت به پرواز درآوردن هواپیماهایی با ۱۰۰ مسافر و بیشتر نیاز است و تنها هشت درصد از این تعداد تاکنون تربیت شده اند. البته شبکه خبری بلومبرگ به نقل از شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا تعداد خلبان های مورد نیاز تا سال ۲۰۳۶ را بالاتر و ۶۳۷ هزار خلبان جدید اعلام کرده است. آن طور که شرکت آمریکایی بوئینگ پیش بینی کرده است، بیشتر خلبان های مورد نیاز در آینده، برای کار در ایرلاین های منطقه آسیا-اقیانوسیه لازم خواهند بود. این منطقه ۴۰ درصد از کل خلبانان مورد نیاز را شامل می شود که بیشتر از مجموع نیاز منطقه های اروپا و آمریکای شمالی است. دو منطقه اروپا سهم ۱۷ درصدی و منطقه آمریکای شمالی ۱۸ درصد از خلبان های مورد پیش بینی را نیاز خواهند داشت. در عین حال منطقه خاورمیانه به ۱۰ درصد از این خلبانان نیاز دارد که کمترین میزان نیاز در جهان محسوب می شود. ۱۵ درصد از خلبان ها هم مورد نیاز دیگر مناطق جهان است. با وجود اینکه اعلام شده است منطقه خاورمیانه دچار کمبود خلبان خواهد شد، اما این اتفاق شامل ایران نمی شود. ناوگان هوایی ایران به کندی در حال توسعه است. علاوه بر این بین ۱۵۰۰ تا دو هزا خلبان بی کار در ایران وجود دارد. کاپیتان حمید پهلوانی، رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری ایران با تایید وجود این تعداد خلبان بی کار در ایران به روزنامه تعادل چاپ تهران گفته است: ضمن اینکه با گذشت زمان، بر تعداد افراد متقاضی افزوده می شود، باید تعداد خلبان های آموزش دیده با خلبان های مورد نیاز همخوانی داشته باشد، در غیر اینصورت شاهد ایجاد تراکم خواهیم بود. حمید پهلوانی افزوده است: اگر با دیدگاه همخوانی بین عرضه و تقاضا به بیکاری حدود ۱۵۰۰ تا دو هزار خلبان ایرانی نگاه کنیم مشخص می شود که برای به کارگیری این تعداد خلبان به هواپیماهای بیشتری (نسبت به شرایط کنونی) نیاز است. شرکت های هواپیمایی براساس سیاست های مالی خاص خود، ضریب اشتغال هواپیماهای جدید را مشخص کرده و به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کنند به عنوان مثال هواپیمایی که ضریب اشتغال به کارش ۳ است نیاز به تامین ۶ نفر از جمله یک خلبان، کمک خلبان، مهماندار و.. دارد که این ۶ نفر جدا از نیروهای فنی هستند که با ورود این هواپیمای جدید مشغول به کار می شوند. در شرایطی که ایکائو کمبود خلبان در سال های آینده را مشکل پیش روی صنعت حمل و نقل هوایی در جهان می داند اما تحقیقات نشان می دهد پرواز هواپیماهای مسافربری بدون خلبان، هزینه شرکت های هوایی را بیش از ۳۵ میلیارد دلار در سال کاهش می دهد. مرکز تحقیات UBS در برآورد هزینه های پروازی اعلام کرده است، استفاده از این نوع هواپیماها، سود اقتصادی قابل ملاحظه ای را همراه دارد و در مقابل، هزینه های سوخت، حقوق خلبانان و حق بیمه را به مقدار زیادی کاهش می دهد. براین اساس در اولین قدم قرار است در هواپیماهای مسافربری، به جای دو خلبان از یک خلبان استفاده شود و خلبان دوم از مرکز کنترل زمینی هدایت هواپیما را بر عهده بگیرد و در مرحله بعد هدایت هواپیما از راه دور انجام شود. البته شاید نبود اعتماد به این نوع از هواپیماها کار را برای توسعه ناوگان های هوایی با هواپیماهای بدون خلبان سخت کند