۱۳۹۶ بهمن ۱۸, چهارشنبه

سئوال و جواب سخنگوی وزارت امور خارجة فرانسه دربارة سوریه


سایت وزارت امور خارجه فرانسه ۱۶/۱۱/۹۶ : سئوال- واكنش فرانسه به تشدید حملات روسیه در بخشی كه تحت كنترل شورشیان در استان ادلب است چیست؟
جواب- فرانسه بمبارانهای كور رژیم سوریه و متحدان آن در استان ادلب بخصوص بمبارانهایی كه مناطق مسكونی و تاسیسات شهری از جمله پزشكی را هدف قرار میدهند به شدت محكوم میكند. تمامی اطراف باید قوانین بین المللی انسان دوستانه را رعایت كنند.

در این رابطه، حكومتهایی كه حافظ توافق آستانه هستند، مسئولیت خاصی بر عهده دارند. این توافقنامه خواهان آتش بس در مناطق كاهش تنش از جمله در ادلب میباشد. فقط بر پایة یك راه حل سیاسی مذاكره شد مطابق چارچوب قطعنامة 2254 شورای امنیت سازمان ملل میتوان در سوریه به ثبات بادوام دست پیدا كرد.
سئوال- چندین مقالة در مدت اخیر نقش وزارت امور خارجه در پروندة لافارژ را زیر سئوال بردند. ] م- در این پرونده این شركت به داعش رشوه داده بود [واكنش شما چیست؟
جواب- نه وزیر امور خارجه و نه هیچ كدام از نمایندگان آن در روند قضایی جاری زیر سئوال برده نشده اند. وظیفة ما كمك به افشاء حقیقت در این پرونده میباشد. در این چارچوب، دیپلوماتها بعنوان شاهد مورد استماع قرار میگیرند چرا كه آنها در كادر وظایف خود با گروه لافارژ ارتباطاتی داشتند. همچنین ما اطلاعات و اسنادی كه قضاییه از ما میخواهد به آن ارائه میدهیم. مقامات فرانسوی همیشه به واضحترین شكل گفته اند كه تحریمهایی كه بر سوریه قابل اعمال هستند و هر داد و ستدی را با داعش ممنوع میكنند، باید كاملاً اجراء شوند. ما هیچ نوع تبانی با گروههای تروریستی، در سوریه یا جای دیگر را قبول نمیكنیم