۱۳۹۶ بهمن ۱۸, چهارشنبه

بازداشت پسر آیت‌الله صادق شيرازى درپی تشبيه رهبر ایران به فرعون



شیرازی: ولایت فقیه همان «من پروردگار بلندمرتبه تو هستم» است
سید حسین شیرازی، فرزند آیت الله سید صادق شیرازی از مراجع تقلید شیعیان در قم که اخیرا در یکی از سخنرانى‌هایش به زبان عربی با انتقاد شدید از “استبداد ولایت فقیه “، شخص ولی‌فقیه یعنی رهبری نظام جمهورى اسلامى ایران را به “فرعون” تشبیه کرده بود روز دوشنبه ۵ فوریه پس از احضار به دادسرای ویژه روحانیت بازداشت شده است.

بر اساس ویدیوى منتشر شده در یوتیوب ، آقای شیرازی چند هفته قبل در یکی از جلسات درس خود به زبان عربى، ولایت فقیه را بردگی و نظام جمهوری اسلامی را غیرپاسخگو خوانده، حدود قدرت ولایت فقیه را با «حدود ولایت خداوند» تشبیه کرده بود.

به گزارش خبرگزاری میکروفون نیوز(محا)، که عکسى از حکم بازداشت حسین شیرازی، را منتشر کرده ، بر اساس اخبار رسیده از شهر قم، در پی فشارهای چند ساله حاکمیت ایران بر مرجعیت آیت‌الله سیدصادق حسینی شیرازی، برای چندمین بار مکرر حکم احضار و بازداشت فرزند وی، آیت‌الله سیدحسین شیرازی، در روز دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶، از سوی وزارت اطلاعات و دادگاه ویژه روحانیت ایران صادر شده است.
بنا به این گزارش، “سید صادق شیرازی یکی از مراجع تقلیدِ برجسته‌ی شیعه در قم مدتی است به جهت تلاش در حفظ استقلال حوزه‌های علمیه و مرجعیت دینی از حاکمیت، و انتقاد از عملکرد مستبدانه‌ی حاکمان کشورهای اسلامی، از جمله کشور ایران، مورد انواع هجوم، آزار و تبلیغات سوءِ مسئولان نظام و دستگاه‌های امنیتی و قضایی ایران قرار گرفته است.”
این گزارش افزوده که “حکومت با شکنجه و محکومیت به حبس و ممنوع الخروج کردن برخی وکلاء و مقلدین و بستن دفتر شبکه‌های ماهواره‌ای و مؤسسات وابسته از جمله دفتر شبکه مرجعیت و دفاتر مجموعه رسانه‌ای امام حسین در کشور، روز به روز بر ایجاد فضای اختناق و افزایش فشارها مبادرت کرده است.”

حسین شیرازی ضمن سلسله جلسات علمی و فکری خود به زبان عربی، در شهر دینی قم، به “سلطه‌گری و ظلم توسط حاکمان ایران و تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه”، اعتراض کرده بود.

در اظهارات حسین شیرازی که به بازداشت او منجر شده، آمده است: “میلیون‌ها نفر کشته و زخمی می‌شوند و بعد آن را تحت عناوینی مانند دفاع مقدس معرفی می‌کنند. امت نابود و تباه شد؛ پنجاه سال عقب‌گرد در اقتصاد و معیشت؛ چند میلیون معلول و جانباز، دستاورد آنها در دفاع مقدس بود”.

او ضمن هجوم شدیداللحنی به حاکمیت مطلق ولایت فقیه گفته : “جرات داری این مفاهیم را زیر سوال ببر، پدرت را در می‌آورند و اجدادت را به تباهی می‌کشانند. اصلا مجالی برای سوال وجود ندارد که چطور این مقدس است؟ کشور نیست و نابود شد، کجایش مقدس است؟”

شیرازی در سخنانش افزوده: “ولایت فقیه همان «من پروردگار بلندمرتبه تو هستم» است و نه چیز دیگر. موبه‌مو همان است و تفاوتی ندارد”.

او در ادامه افزوده: “امکان ندارد کسی بتواند درباره ولایت فقیه حتی یک پرسش ساده بکند. شیخ انصاری هم باشد او را بی‌اعتبار و بی‌آبرو می‌کنند. ولایت فقیه یعنی تو عبد هستی. در کتاب، حدود ولایت فقیه را در حدود ولایت خداوند آورده‌اند. در دنیای امروز! حالا اگر فرعون هم چنین حرفی می‌زد عجیب بود”.

گفتنى است از مهم ترین اختلافات جریان شیرازى با جمهورى اسلامى ایران بر سر رد نظریه ولایت فقیه است، اما این جریان خود نیز متهم به ترویج “افراط گرى شیعى” به ویژه از طریق شبکه‌هاى ماهوارى متعدد وابسته به این جریان است.