۱۳۹۶ بهمن ۲۰, جمعه

شمار قربانیان غیرنظامی حملات وحشیانه رژیم اسد به غوطه شرقی به 75نفر رسید


نیروهای دفاع مدنی سوریه (کلاه سفیدها) اعلام کردند که شمار غیرنظامیان جان‌باخته در حملات سنگین رژیم اسد به منطقه غوطه شرقی دمشق که از ساعتهای بامداد روز پنجشنبه  آغاز و تا کنون ادامه دارد، به 75نفر افزایش یافته است. عملیات جستجو و نجات توسط نیروهای دفاع مدنی سوریه ادامه دارد و ممکن است تعداد کشته شدگان افزایش یابد.بدین ترتیب از 29دسامبر سال گذشته بدین سو در حملات رژیم اسد به غوطه شرقی در مجموع 524غیرنظامی کشته و حدود 2هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.


در غوطه شرقی که کنترل آن در اختیار مخالفان است، حدود 400هزار غیرنظامی زندگی می‌کنند که نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. غوطه شرقی بر اساس توافقنامه آستانه منطقه کاهش تنش اعلام شده و روسیه ضامن اجرای آن است. اما حلقه محاصره رژیم اسد از ماه آوریل سال گذشته تنگ‌تر شده و حملات آن نیز شدت یافته است.

هزاران غیرنظامی بیمار و زخمی که وضعیت آنها وخیم گزارش می‌شود، در انتظار تخلیه از این منطقه هستند که با تعمیق بحران انسانی روبه‌رو است. اغلب این بیماران کودکان یا بیماران سرطانی هستند. تعداد زیادی از کودکان و نوزدان در غوطه شرقی بر اثر گرسنگی و کمبود دارو جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا «نگرانی شدید» کشورش را از ادامه حملات هوایی رژیم اسد و روسیه به غوطه‌شرقی و ادلب، اعلام کرد.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به حملات هوایی رژیم اسد و روسیه به نقاط مختلف سوریه به‌ویژه غوطه‌شرقی و ادلب، ابراز نگرانی شدید کرد.

 وی  با انتشار بیانیه‌یی با اشاره به دریافت اخباری مبنی بر استفاده رژیم اسد از سلاحهای شیمیایی ظرف 48ساعت گذشته، بر لزوم توقف این حملات تأکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن خاطرنشان کردن درخواست سازمان ملل‌متحد در خصوص توقف درگیریها برای رساندن کمکهای بشردوستانه به غوطه‌شرقی و خروج 700غیرنظامی محصور در این منطقه بر لزوم فشار روسیه بر رژیم اسد برای تحقق این موضوع تأکید کرد.