۱۳۹۵ بهمن ۱۸, دوشنبه

پیامدهای انتقال قدرت در آمریکا و واکنشهای ترسان حکومت آخوندی



به‌دنبال تأکید دونالد ترامپ مبنی بر این‌که در مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده رژیم هیچ گزینه‌ای از روی میز برداشته نشده تلویزیون رژیم آخوندی، که تلاش می‌کرد تفاوت بین دوران بعد از اوباما با قبل از آن را نادیده بگیرد، گفت:




رئیس‌جمهور آمریکا در ادبیاتی شبیه اوباما گفت هیچ گزینه‌ای در ارتباط با ایران حذف نشده است. خبرگزاری رویترز گزارش داد دولت آمریکا امروز تحریمهای جدیدی را علیه 25 شرکت ایرانی اعمال می‌کند.

آخوند احمد خاتمی امام جمعه خامنه‌ای در تهران نیز گفت:

سخنگوی کاخ سفید گفته است که انگار بعضیها پیام انتخابات را نگرفته‌اند، ما به این سخنگو می‌گویم اگر مرادتون ایران است، ایران 38ساله پیام شما را گرفته... تو برجام هم همان‌گونه که مسئولان ما گفتن یک کلمه راجع به این‌که ما رزمایش موشکی نداشته باشیم نیست، میگن نقض برجامه، اگر می‌خواهید یک ناقض برجام پیدا کنید، آن آمریکاست، تجدید تحریم اخیر 10ساله به تصریح مسئولان نظام ما نقض عهد صریح برجام بود

پیش از این آخوند روحانی طی سخنانی، ضمن اشاره به پیامدهای انتقال قدرت در آمریکا و روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید این کشور، گفت:

بهرحال توی یک عالم دیگری یه آقایی بوده، حالا آمده تو عالم سیاست، این فضا کاملاً براش جدیده، حالا این خودش و اطرافی هاش تا بفهمند دنیا چه خبره و باید چه‌کار کرد، هم زمان می‌برد و هم خسارتهایی به مردم خودش میزنه و هم ممکنه به دیگران بزنه

درباره این اظهارات آخوند روحانی، کن واینستین مدیر اندیشکده هادسون به صدای آمریکا گفت: روحانی نوعی ساده انگاری را به ترامپ نسبت می‌دهد که در وجود ترامپ نیست. به‌نظر من روحانی یاد خواهد گرفت که دونالد ترامپ آدمی نیست که به شکیبایی استراتژیک اعتقاد داشته باشد. و واکنش نشان خواهد داد. دونالد ترامپ، باراک اوباما نیست که به «شکیبایی استراتژیک» اعتقاد داشت. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که جمهوری اسلامی ایران در رفتار پرخاشگرانه خود در منطقه و ستیزه گریهایی که در برنامه اتمی‌اش دارد بازنگری کند.

مدیر اندیشکده هادسون در واشینگتن گفت: بیانیه مایکل فلین نشانگر «تغییری بزرگ و واضح در سیاست آمریکا در قبال رژیم ایران» است و این اولین و بزرگترین تغییر در سیاست آمریکا در مورد رژیم ایران و توافق اتمی ست.

ولید فارس مشاور دونالد ترامپ در امور آسیای غربی نیز به فاکس‌نیوز گفت: پیام فلین این بود که آمریکا به سیاست نظارت بر اقدامات (رژیم ایران) و مشورت با متحدان و شرکای خود در منطقه بازگشته است و این آغاز این سیاست است، نه پایان آن.

وی گفت: بیانیه ژنرال (مایکل) فلین برای دولت ترامپ بسیار مهم بود، تا نشان دهد که سیاست آمریکا در قبال این رژیم تغییر کرده است.

ژنرال جک کین، رئیس مؤسسه مطالعات جنگ نیز گفت: (با هشدار ژنرال فلین) ما سرانجام رژیم ایران را به‌خاطر رفتار وحشتناکش که بر منطقه از اوایل دهه 1990 حاکم کرده، مورد حسابرسی قرار می‌دهیم.

ما متحدانمان را مطمئن می‌سازیم سیاست رژیم ایران را در بی‌ثبات کردن خاورمیانه دیگر تحمل نخواهیم کرد.

سرهنگ فرانکونا از فرماندهان ارتش آمریکا که سالها در عراق حضور داشته، به سی.ان.ان گفت: ما به رژیم ایران می‌گوییم که تحمل نخواهیم کرد و اگر شاهد اعمال بیشتری در دریای سرخ باشیم شاید شاهد واکنش نظامی مستقیم باشیم. در خلیج‌فارس هم ما احتمالاً به همین شکل عمل خواهیم کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در یک گزارش تحلیلی نوشت: با قرار دادن رژیم ایران در مدار اخطار، دولت جدید آمریکا زمینه را برای یک سیاست مقابله‌جویانه‌تر نسبت به جمهوری اسلامی آماده می‌کند.

معنی چنین چیزی در عمل را هر کسی می‌تواند حدس بزند.