۱۴۰۲ دی ۱۶, شنبه

جنبش فتح: تشکیلات خودگردان فلسطین نوار غزه را ترک نکرده است

حسین حمایل، سخنگوی رسمی جنبش فلسطینی فتح تاکید کرد که اسرائیل همه بخش‌های ملت فلسطین از جمله جنبش‌های فتح و حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین را دشمن خود تلقی می‌کند و هدف اصلی تل‌آویو کوچاندن اجباری مردم فلسطین و بیرون راندن آنها از سرزمین‌ آن است.

سخنگوی رسمی جنبش فتح، در خصوص حاکمیت بر نوار غزه پس از جنگ نیز اظهارات اسرائیل در این زمینه را مردود دانست و تاکید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین خارج از نوار غزه نبوده و ۱۴۰ میلیون دلار بودجه به نوار غزه اختصاص می‌داد.حسین حمایل، در اظهاراتی به «العربیه» گفت که گروه‌های فلسطینی باید گردهم آمده و با بازنگری به طور کامل در ارزیابی روابط خود تجدیدنظر کنند.

او با تاکید این که اولویت تشکیلات خودگردان فلسطین همکاری با کشورهای عربی برای توقف جنگ است، درباره موضوع بازسازی و کارهای اداری، مجددا تاکید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین در صحنه وجود دارد.

طرح اسرائیل

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پنج‌شنبه ۱۴ دی، به برخی از طرح‌های خود در فردای «پس از جنگ» در نوار غزه اشاره کرد.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین تاکید کرد که «نه حماس» و نه «اداره مدنی اسرائیل» غزه آسیب دیده را اداره نمی‌کنند، بلکه یک مقام مدنی فلسطینی که با اسرائیل خصومت‌ورزی نکند این مسئولیت را بر‌عهده خواهد گرفت.

بر اساس طرحی که گالانت به شورای وزیران جنگ ارائه کرد و هنوز در دست بررسی و تصویب نشده است، مرحله جدید با عنوان «روز بعد» پس از توقف جنگ و شکست حماس آغاز می‌شود.

سناریوهای پس از جنگ غزه

شایان ذکر است که سناریوهای زیادی برای دوران پس از جنگ و حاکمیت حماس در غزه در محافل بین‌المللی مطرح شده که از جمله آن‌ها می‌توان به بازگشت نسخه‌ای اصلاح شده از تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه و یا واگذاری قدرت به یک دولت تکنوکرات و یا حتی تحت نظارت مصر با یک نیروی صلح بین‌المللی برای حفظ امنیت در میدان، اشاره کرد. تاکنون اما هیچ کدام از ایده‌ها مطرح شده هنوز به سهم خود از اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار نیست.این در حالی است که نظرسنجی‌های اخیر انجام شده توسط «مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطین» که یک موسسه مستقل مستقر در رام الله است، نشان داد که نزدیک به دو سوم فلسطینی‌ها یعنی ۶۴ درصد، معتقدند که حماس کنترل غزه را بعد از پایان جنگ حفظ خواهد کرد.

از سوی دیگر، ۱۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انتظار داشتند که نوار غزه توسط یک دولت وحدت ملی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین بدون ریاست محمود عباس اداره شود، در حالی که تنها ۷ درصد موافق با حکمرانی محمود عباس بر نوار غزه بودند