۱۴۰۱ آذر ۱۵, سه‌شنبه

اعتراضات شبانه در تهران و مراکز ۱۴ استان؛ سپاه در بیانیه‌ای تازه معترضان را دوباره تهدید کرد


نسرین ستوده ومحمد سیف‌زاده درنامه مشترکی دادگاه‌ انقلاب رافاقدوجاهت قانونی خواند ند وباتاکیدبر«فقدان دادرسی عادلانه درقوه قضاییه وبی‌طرف نبودن قضات درجمهوری اسلامی،خواستارآزادی بیقیدوشرط تمام معترضان بازداشتی ولغوهمه احکام صادره برای معترضان شدند.

ساعاتی پیش از انتشار این نامه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در جلسه چهاردهم آذر ماه شورای عالی مسئولان قضایی، اعلام کرد که احکام اعدام صادر شده برای تعدادی از معترضان «به زودی» اجرا خواهد شد.

نامه ستوده و سیف‌زاده از اولین واکنش‌ها به اظهارات تهدید آمیز روز دوشنبه رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به شمار می‌آید.

این دو وکیل در نامه خود به بازداشت هزاران تن از معترضان اشاره کرده و نوشتند: «طی دو ماه و نیم گذشته پس از خیزش مردم در اثر اقدامات غیرقانونی مکرر مامورانی که باید حافظ و نگهبان قانون می‌شدند، تعداد زیادی از هموطنان‌مان بازداشت و روانه زندان شده‌اند.»

بازداشت حسین یزدی، روزنامه‌نگار منتقد جمهوری اسلامی و مدیر کانال ایران‌تایمز

خانواده و نزدیکان حسین یزدی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت ایران و مدیرمسئول خبرگزاری مبین ۲۴ و کانال خبری ایران‌تایمز، از بازداشت او به دست نیروهای امنیتی خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای یزدی روز دوشنبه ۱۴ آذر در اصفهان بازداشت شد و هم‌اکنون در زندان دستگرد این شهر نگهداری می‌شود.

با این حال نزدیکان این روزنامه‌نگار می‌گویند که مشخص نیست چه نهادی نسبت به بازداشت او اقدام کرده و اتهام وی چیست. به گفته آنها، حسین یزدی دچار بیماری لختگی خون است و تحت درمان قرار دارد.

نیروهای امنیتی ایران از آغاز اعتراضات کنونی در کشور تاکنون ده‌ها روزنامه‌نگار و نویسنده را بازداشت کرده‌اند. آخرین آماری که کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران داده بود شمار روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را بیش از ۶۰ نفر عنوان می‌کرد.

کانون نویسندگان ایران نیز روز دوشنبه از بازداشت آیدا عمیدی و روزبه سوهانی، دو عضو هیئت دبیران خود، پس از یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی آن‌ها و انتقال‌شان به «محلی نامعلوم» خبر داد.

بازداشت سمیرامیس بابایی، نویسنده و مترجم

در ادامه سرکوب گسترده نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران در ایران، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت سمیرامیس بابایی، نویسنده و مترجم، کردند.

نزدیکان خانم بابایی گزارش دادند که نیروهای امنیتی این نویسنده را روز یکشنبه ۱۳ آذرماه در خانه‌ وی در تهران بازداشت کرده و به بند ۲۰۹ زندان اوین که بازداشتگاه وزارت اطلاعات است، منتقل کرده‌اند.

دلایل بازداشت وی هنوز مشخص نیست، اما ماموران امنیتی جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات کنونی در ایران تاکنون ده‌ها نویسنده، شاعر، هنرمند سینما و تئاتر و روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند.

کانون نویسندگان ایران نیز روز دوشنبه از بازداشت آیدا عمیدی و روزبه سوهانی، دو عضو هیئت دبیران خود، پس از یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی آن‌ها و انتقال‌شان به «محلی نامعلوم» خبر داد.

تصاویر ویدئویی حاکی است که دست‌کم ۱۲ منطقه شهر تهران و ۱۴ مرکز استان شامل مشهد، اصفهان، شیراز، کرج، رشت، اراک، زنجان، قزوین، همدان، ایلام، سنندج، کرمانشاه، ارومیه، بوشهر و همچنین شهرهایی چون سقز، جوانرود، آمل، اسلام‌آباد غرب ، کوزان، و چرام، شامگاه دوشنبه چهاردهم آذر شاهد اعتراضات خیابانی ضد حکومتی مردم بودند.

در شهر تهران، مردم معترض در مناطق متعددی از جمله در غرب، شرق، شمال و مناطق مرکزی پایتخت شامگاه دوشنبه اقدام به تظاهرات خیابانی و سردادن شعارهای ضد حکومتی کردند.

در شهرک اکباتان در غرب تهران جمعی از مردم معترض با برپایی تجمع اعتراضی به سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند. معترضان در اکباتان تهران از جمله شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سردادند.

اکباتان در هشتاد شبانه‌روز سپری شده از آغاز اعتراضات سراسری، از جمله کانون‌های اصلی اعتراض مستمر و مداوم بوده است و با وجود بازداشت ده‌ها تن از جوانان و ساکنان این شهرک و استقرار نیروهای امنیتی، شاهد بیشترین تجمع‌های اعتراضی در میان مناطق مختلف تهران بوده است.

علی کریمی: واژه بی‌وطن برازنده حاکمان جمهوری اسلامی است

علی کریمی، ستاره سابق فوتبال ایران در واکنش به استفاده از واژه «بی‌وطن» از سوی مسئولان نظام جمهوری خطاب به معترضان، در حساب توییترش نوشت:‌ «واژه بی‌وطن را اینقدر الکی خرج این و آن نکنید. بی‌وطن حاکمانی هستند که یک مملکت را در تمام شئون از اقتصاد و امنیت گرفته تا فرهنگ و ورزش را رسما به مرز فروپاشی کشانده‌اند.»

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران در ادامه با اشاره به سرکوب خونین معترضین توسط حاکمیت، نوشت:‌ «وگرنه آن جوان معترض که تیر خورده بود،کف مترو فریاد می‌زد “جانم فدای ایران”.»

استوری آنجلینا جولی در اینستاگرام با تصویر نیکا شاکرمی و نام مهسا امینی

آنجلینا جولی، ستاره هالیوود، روز دوشنبه با انتشار یک استوری در شبکه اجتماعی اینستاگرام بار دیگر از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد.

این بازیگر ویدیویی از اجرای جِی‌آر، هنرمند فرانسوی، در نیویورک را استوری کرده که در آن تصویر نیکا شاکرمی، نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در اعتراضات اخیر ایران به دست نیروهای امنیتی کشته شد، بر روی زمین دیده می‌شود.

جِی‌آر در این پرفورمنس از حضور ایرانیان بهره می‌برد که ترتیب ایستادنشان موهای نیکا شاکرمی را بر تصویر تداعی می‌کند. ایرانیان حاضر در این پرفورمنس همچنین نام مهسا امینی را تکرار می‌کنند.

آنجلینا جولی از آغاز اعتراضات کنونی مردم ایران که در ابتدا واکنشی به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بود، از این اعتراضات حمایت کرده است.

او از جمله چندی پیش نیز این شعر معروف حمید مصدق را استوری کرد: «من اگر برخیزم/ تو اگر برخیزی/ همه برمی‌خیزند/ من اگر بنشینم/ تو اگر بنشینی/ چه کسی برخیزد؟»

فارس گیت؛ عباس درویش توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس، بازداشت شد

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۴ آذر تایید کرد که عباس درویش توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس، بازداشت شده است.

تلویزیون حکومتی ایران مدعی شد که عباس توانگر «قبلا هم سابقه اخبار جعلی و بولتن‌سازی داشته است».

پیشتر روزنامه «آرمان ملی» چاپ تهران خبر داده بود که آقای توانگر به عنوان یکی از نویسندگان اصلی اسناد هک شده، بازداشت شده است.

عباس درویش توانگر در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، هنگامی که از مسئولان ارشد خبرگزاری تسنیم بود، نیز برای مدت کوتاهی بازداشت شد

اعتراض‌های سراسری: شناسایی هویت ۳۱۶ تن از کشته‌شدگان در ۲۳ استان

با گذشت بیش از دو ماه از اعتراضات در ایران، هنوز در مورد تعداد و هویت کسانی که به ضرب گلوله یا باتوم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند ابهامات زیادی وجود دارد.

سازمان‌های حقوق بشری عمدتاً بدون اعلام جزئیات و هویت کشته‌شدگان آمارهای متفاوتی ارائه داده و تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۴۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

رادیوفردا تا زمان این انتشار این گزارش می‌تواند هویت ۳۱۶ تن از کشته‌شدگان را تأیید کند که دست‌کم ۵۱ نفر آنها کودک زیر ۱۸ سال و ۱۹ نفر هم زن هستند. این احراز هویت از طریق منابع مستقل ما و نیز تماس با خانواده‌ها، نزدیکان کشته‌شدگان و شاهدان عینی انجام شده است.

نزدیک به یک‌سوم قربانیان در سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند؛ به عبارت دیگر، شمار کشته‌های تأیید شده در این استان محروم ۱۰۲ نفر است و تعداد کشته‌ها در ۲۲ استان دیگر ایران ۲۱۴ نفر است.

استان آذربایجان غربی با ۴۴ جان‌باخته، و استان کردستان با ۳۳ جان‌باخته در رده بعدی قرار دارند. تعداد تأیید شده کشته‌ها در تهران ۲۶ نفر،کرمانشاه ۲۰ نفر، مازندران ۱۹ نفر، گیلان ۱۸ نفر و البرز ۱۲ نفر است.