۱۴۰۰ شهریور ۲۲, دوشنبه

تأیید “شکنجه” در زندان بوشهر توسط یک زندان سیاسی زن; رئیس سازمان زندان‌های ایران سپیده قلیان را در پی اظهارات اخیرش تهدید کرد

محبوبه رضایی،زندانی سیاسی درزندان بوشهردریادداشتی تائید کرده که “تحت شکنجه‌ است”این زندانی سیاسی شهادت داده است ازطرف مسئولان زندان پیشنهاد صیغه موقت با مردان متمول بند مالی زندان” دریافت کرده است.

در حالی که رئيس سازمان‌های زندان‌های ایران با تشکیک درباره گزارش‌های منتشره درباره آزار و شکنجه زنان در زندان مرکزی بوشهر گفته بود «ادعاهای عجیب» مطرح شده است، یک زندانی دیگر در یادداشت کوتاهی نوشته که در این زندان «تحت شکنجه‌ است» و از طرف مسئولان زندان «پیشنهاد صیغه موقت با مردان متمول بند مالی زندان» دریافت کرده است.

محبوبه رضایی، زندانی سیاسی که دوران حبس دو سال و نیم خود را در زندان بوشهر می‌گذراند، در نوشته خود که روز ۲۰ شهریور در اینستاگرام شبکه توانا منتشر شده است، با تایید روایت‌های سپیده قلیان، دیگر فعال مدنی که در زندان بوشهر بوده، نوشته است: «بارها تمام موارد ارعاب، شکنجه، تهدید، تعرض و تجاوز به مسئولین اطلاع داده شد» ولی « هرگز پیگیری نکردند».

سپیده قلیان در گزارش خود از زندان مرکزی بوشهر به عنوان «جایی که نزدیک آخر دنیا است» نام برد و نوشت که در این زندان موضوعاتی از جمله «صیغه موقت برخی زنان نیازمند از سوی زندانی‌های مرد بند مالی با هماهنگی مسئول بند»، «اجباری بودن حجاب جز در تختخواب» مطرح بوده و موارد متعددی از شکنجه زندانیان رخ داده است.

محبوبه رضایی با تایید روایت سپیده قلیان نوشته است که « سپیده قلیان را در جلو چشمان‌مان تهدید به قتل و تجاوز می‌کردند» و مسئولان زندان تلاش و برنامه‌ریزی می‌کردند که از خانم قلیان «اعتراف اجباری بگیرند».

روز شنبه، ۲۰ شهریور، محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به اظهارات اخیر سپیده قلیان، در خصوص وضعیت بند زنان زندان مرکزی بوشهر، موارد مطرح شده را «ادعاهای عجیب» خواند و وعده بررسی داد.

رئیس سازمان زندان‌ها گفته است که مدیرکل بازرسی سازمان زندان‌ها را برای بررسی درستی یا نادرستی این گزارش اعزام کرده است. پیش از این هم پس از انتشار رشته توییتی درباره آزار جنسی در زندان‌ تهران، آقای حاجی‌محمدی وعده بررسی داد که تاکنون اعلام نشده که نتیجه این بررسی‌ها چه بوده استسپیده قلیان آبان ۹۷ به دلیل حضور در اعتراضات کارگران هفت‌تپه در شهرستان شوش بازداشت شد. او ابتدا به اهواز، بعد به تهران و از ۲۰ اسفند ۹۹ با «دست‌بند و پابند» از زندان اوین به زندان بوشهر تبعید شد.

این فعال مدنی می‌گوید گزارش اخیرش درباره زندان بوشهر تنها پنج مورد از ٢٠ موردی است كه تاكنون در رابطه با بند نسوان زندان بوشهر، کتبی و شفاهی به مسئولان اعلام کرده‌ و پاسخی جز «سکوت گورستانی» نگرفته‌ است.

در هفته‌های گذشته گزارش‌های ویدئویی درباره بدرفتاری و شکنجه در زندان اوین نیز توسط یک گروه سایبری موسوم به «عدالت علی» ۳۱ منتشر شد.

«محبوبه رضایی»، زندانی سیاسی محبوس در زندان بوشهر که دوران حبس دو سال و شش ماهه خود را می‌گذراند، طی یادداشتی کوتاه خطاب به ملت ایران که نسخه‌ای از آن توسط آشنایان او به دست آموزشکده توانا رسیده است، بر صحت نوشته‌ی اخیر «سپیده قلیان» درباره وضعیت اسف‌بار زندان بوشهر، شهادت داده است و علاوه بر آن‌که موارد دیگری از آزار، تهدید و شکنجه را برشمرده، بر سناریوی اعتراف اجباری سپیده قلیان نزد رئیس امور زندان‌ها شهادت داده است.

متن یادداشت محبوبه رضایی به شرح زیر است:

«سلام به مردم ایران!

این نامه شهادتنامه من، محبوبه رضایی زندانی بند نسوان زندان مرکزی بوشهر است!

من شهادت می‌دهم که بخاطر عشق به ایران، وطنم، فرهنگ و تمدنم ،به اتهام مضحک “وطن‌فروشی” در شکنجه‌گاه آخرالزمانیِ زندان مرکزی بوشهر تحت شکنجه‌ام.

من شهادت می‌دهم به دلیل مشکلات مالی از طرف مسئولین اندرزگاه زندان مرکزی بوشهر پیشنهاد صیغه موقت با مردان متمول بند مالی زندان را دریافت کردم.

من شهادت می‌دهم خواهر عزیزتر از جانم، سپیده قلیان را در جلو چشمانمان تهدید به قتل و تجاوز می‌کردند و هرگاه که واکنشی نشان می‌دادیم ما هم تهدید می‌شدیم.

شهادت می‌دهم حضور رئیس کل زندان‌ها در کارگاه قنادی زندان بوشهر، که با خون جگر زندانیان برپا شده بود، سناریویی از پیش نوشته شده برای اخذ اعترافات اجباری از سپیده بود!

شهادت می‌دهم بارها تمام موارد ارعاب، شکنجه، تهدید، تعرض و تجاوز به مسئولین اطلاع داده شد و آنها ضمن تایید “وضعیت اسفناک زندان مرکزی بوشهر” و قول پیگیری، هرگز پیگیری نکردند!

من شهادت می‌دهم، آنچنان که همیار و همرزمم نوید افکاری شهادت داد، اینجا انسانهای بیگناهی که با تمام توانشان در حال تلاش و جنگیدنند در معرض نابودی هستند!»

لازم به ذکر است، روز گذشته در پی انتشار تجربه تکان‌دهنده سپیده قلیان از آن‌چه در زندان بوشهر می‌گذرد، ویدئویی در رسانه‌های حکومتی منتشر شد که در آن نشان داده می‌شد که سپیده قلیان در کارگاه قنادی زندان و نزد رئیس کل امور زندان‌ها از زندگی در زندان بوشهر و امکانات آن‌جا و رفتار مسئولان زندان اعلام رضایت می‌کند.

این در حالی است که سپیده قلیان در یادداشت خود که در طی مرخصی درمانی نوشته است، علاوه بر توصیف رفتار وحشیانه و شکنجه در زندان، از بهره‌کشی جنسی از زندانیان، تهدید به معاینه آلت تناسلی در حضور پرسنل و زندانیان دیگر، اجبار به پوشیدن لباس زیر و حجاب اجباری مضاعف در زندان بوشهر گفته بود.

رئیس سازمان زندان‌های ایران سپیده قلیان را در پی اظهارات اخیرش تهدید کرد

قلیان اخیرا در رشته توییتی شرایط زندانیان زن در زندان زنان بوشهر را وحشتناک توصیف کرده بود

محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، با انتشار یک ویدئو از سپیده قلیان، در توییتی گفت که پس از بررسی صحت یا کذب ادعاهای اخیر قلیان، با متخلفین برخورد خواهد کرد.

در این ویدیو فردی که صورتش محو شده، ادعا می‌کند که وضعیت زندان بوشهر «فوق‌العاده» است. این فرد که گفته می‌شود سپیده قلیان است، در این ویدیو اظهار می‌کند که کیفیت غذای زندان خوب است و «آقای اسفندیاری (رئیس اداره زندان مرکزی بوشهر) این قدر با من مهربان است که اگر پدر من زندان‌بان هم بود، با من مهربان نبود.»

این در حالی است که اخیرا سپیده قلیان، زندانی سیاسی زندان بوشهر که اکنون در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، بر خلاف این ویدیو در یک رشته توییت از وضعیت نامناسب بند زنان زندان بوشهر خبر داده بود.

قلیان نوشته بود: «زنان زندانی این بند به جرم زن بودن و زندانی بودن تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها و ضد انسانی‌ترین شرایط ممکن نگه‌داری می‌شوند».

این فعال مدنی به شکنجه‌های جسمی، روحی و ضرب و شتم زندان‌یان توسط زندان‌بانان اشاره کرده و گفته بود: «هر کسی اعتراض کند، تشدید شکنجه‌ها کمینش را می‌کشد».

در واکنش به اظهارات قلیان، حاج‌محمدی، از اعزام مدیر کل بازرسی سازمان زندان‌ها به بوشهر جهت بررسی ادعاهای قلیان خبر داد.

سپیده قلیان در جریان اعتراضات کارگری در سال ۱۳۹۷ به همراه شماری از کارگران «شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» بازداشت شده بود.

او پیشتر با اشاره به پخش اعترافات اجباری اسماعیل بخشی، فعال کارگری، در صدا و سیما در توییتی نوشته بود: «من و اسماعیل بخشی که سهل است، پنج هزار کارگر هفت‌تپه را هم جلوی دوربین بنشانید و از آن‌ها به زور کابل و باتوم اعتراف اجباری بگیرید باز هم چیزی از اصل داستانِ این‌که شما ستمگر و فاسد هستید کم نخواهد کرد».

وی همچنین با انتشار کتاب «تیلاپیا خون هورالعظیم را هورت می‌کشد»، شرایط دهشتناک بازداشتگاه اطلاعات اهواز، زندان «سپیدار» این شهر و چگونگی شکنجه و تحقیر زنان زندانی عرب اهوازی را به تصویر کشیده بود.

سپیده قلیان که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، عضویت در گروه گام، فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب و اخلال در نظم در مجموع به ۱۹ سال و شش ماه زندان محکوم شده، هنوز واکنشی به این ویدیو نشان نداده است.