۱۴۰۰ شهریور ۱۰, چهارشنبه

رئیس جمهوری آمریکا: ماموریت در افغانستان به پایان نرسیده است

 جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که کشورش بزرگترین عملیات تخلیه درتاریخ راانجام داده است. او بااظهاراین که آمریکا به طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود درافغانستان پایان داده» گفت که ماموریت درافغانستان هنوز به پایان نرسیده است.»

جو بایدن، سه‌شنبه ۳۱ اوت، در سخنرانی خود در کاخ سفید، گفت «به‌رغم حملات داعش به فرودگاه کابل موفق شدیم دهها هزار نفر را از افغانستان تخلیه کنیم.» او همچنین عملیات تخلیه از افغانستان را «تاریخی»، موفقیت‌آمیز» و «استثنایی» خواند.

بایدن گفت «موفق شدیم ۹۰% آمریکایی‌هایی که خواهان ترک افغانستان بودند را تخلیه کنیم» او همچنین بر عزم خود برای تخلیه سایر آمریکایی‌های مانده در افغانستان تاکید کرد.

بایدن با اشاره به این‌که «نباید فداکاری‌های انجام شده را فراموش کرد» افزود:«به رغم آموزش و مسلح کردن نیروهای افغان این نیروها شکست خورده و نجنگیدند» او گفت«مردم افغانستان به چشم خود فروپاشی دولت‌شان و فرار رئیس جمهوری‌شان را دیدند.»

لحظه خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان

او گفت که «دونالد ترامپ، رئيس جمهوری پیشین آمریکا توافقی با طالبان منعقد کرده بود که در آن ۳۱ اوت به عنوان ضرب‌الاجل برای خروج نیروهای آمریکایی تعیین شده بود». بایدن افزود که « به قدرت او با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان همزمان شده بود».

بایدن با ذکر این که تنها با دو گزینه تنش‌زایی یا خروج از افغانستان مواجه بوده گفت: «مسئولیت تصمیم به خروج از افغانستان را بر عهده می‌گیرم» و افزود که مستشاران نظامی کشورش به این اجماع رسیده بودند که عملیات تخلیه از فرودگاه کابل و نه از پایگاه بگرام، انجام شود.

او با اشاره به این‌که هر عملیات تخلیه‌ای با خطرها و تهدیدهایی همراه است با طرح این سئوال گفت:« آمریکا از طولانی‌تر شدن حضور در افغانستان چه سودی خواهد کرد؟ برای محافظت از ایالات متحده در برابر حملات تروریستی به افغانستان رفته بودیم و آمریکا به استثنای بازدارندگی در برابر حملات، از ماندن در افغانستان سودی نمی‌کند.. وقت آن شده که از افغانستان خارج شویم.»

بایدن در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت:«رفتار گروه طالبان و توانایی‌ آن برای پایبندی به تعهداتش را زیر نظر خواهیم گرفت» او همچنین بر این‌که «ماموریت در افغانستان هنوز پایان نیافته است» تاکید کرد.

او در ادامه گفت «به مبارزه با تروریسم در افغانستان و کشورهای دیگر بدون ورود به جنگ‌های زمینی ادامه خواهیم داد.»

بایدن همچنین گفت که دوران دخالت‌های نظامی بزرگ برای بازسازی مجدد و بنای کشورها پایان یافته است و پس از دو دهه فداکاری وقت آن شده که پرده جنگ افغانستان پایین کشیده شود.

بایدن خطاب به شاخه خراسان گروه «داعش» گفت:«حساب ما با شما هنوز تمام نشده است..ایالات متحده آمریکا نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند و شما را تحت پیگرد قرار می‌دهیم.»

بایدن همچنین بر اهمیت در پیش گرفتن استراتژی بلندمدت در قبال افغانستان و استفاده از حملات هوایی در مبارزه با گروههای تروریستی در این کشور تاکید کرد.

بایدن گفت که روسیه و چین می‌خواهند آمریکا یک دهه دیگر در افغانستان بماند. رئیس جمهوری آمریکا در این راستا اولویت کنونی کشورش را رقابت با روسیه و چین عنوان کرد.

او گفت ایالات متحده در جنگی که هیچ سودی برای منافع آمریکا نداشته است ۲ تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده است.

رئیس جمهوری دمکرات آمریکا همچنین گفت که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و خروج او از افغانستان وفای به عهدی است که قول آن را داده بود، و افزود که یک نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به افغانستان نخواهد فرستاد.

بایدن در پایان سخنانش گفت:« پس از دو دهه فداکاری وقت آن شده که پرده جنگ افغانستان را پایین بکشیم»، او «خروج از افغانستان را بهترین گزینه برای ایالات متحده آمریکا دانست.»